شناسه خبر:68089
1402/1/31 09:20:39

سمور آبی سال‌هاست که از بستر رودخانه‌های ایلام رخت بر بسته که اخیراً در سطح استان ایلام مشاهده شده است.

سمور آبی که سال‌هاست در رودخانه‌های ایلام به‌ندرت مشاهده شده اخیراً در رودخانه سد کنگیر ایوان مشاهده شده است.

وجود سمور آبی که خود در رأس زنجیره غذایی اکوسیستم رودخانه قرار دارد، نشان از سلامت آب رودخانه و تکمیل چرخه اکوسیستم رودخانه و پویایی آن است.

امید است با خوش‌ذوقی و خوش فرهنگی مردمان عزیز ایلام زیبا، شاهد بازگشت تمامی گونه‌های کمیاب به محیط زیست ایلام «عروس زاگرس» باشیم.

از نیمه دوم قرن بیستم جمعیت این حیوان بسیار کاهش یافته که دلیل اصلی آن آلودگی آب‌ها به آفت‌کش‌هایی چون ارگانوکلرین و بیفنیل پلیکلروینه است. تخریب زیستگاه و شکار قانونی و غیرقانونی از دلایل دیگر تهدید شدن این جانور است.

*ویژگی‌های ظاهری گونه شنگ

طول سر و بدن شنگ 60 تا 90 سانتی‌متر، طول دم 35 تا 55 سانتی‌متر، طول کف پا 9 تا 13 سانتی‌متر، طول گوش 2 تا 3 سانتی‌متر، ارتفاع بدن 30 سانتی‌متر و وزن 5 تا 17 کیلوگرم است. نرها از ماده‌ها بزرگ‌تر هستند. اندامی کوتاه، بدنی بلند و استوانه‌ای شکل با گردن بزرگ، سر پهن و کوچک با گوش‌ها و چشمان کوچک دارد. پوزه پهن و عریض و سبیل‌های بلند و حساسی دارد که در یافتن طعمه به او کمک می‌کند.

چشم‌ها کوچک و گوش‌ها نامشخص است و به‌ندرت از موهای اطراف بیرون می‌زند. دم بلند و پهن شده به همراه پرده پوستی میان انگشتان پاها، ابزار کارآمدی در شنا است و در آب چالاکی ویژه‌ای به آن می‌بخشد. موها نرم و انبوه، به رنگ قهوه‌ای تا قهوه‌ای مایل به خاکستری و زیر چانه و گلو سفید است. در برخی مناطق ایران به آن سگ آبی یا سمور آبی هم می‌گویند که ممکن است تا بیش از 20 سال در اسارت عمر کند.

 

 

شناسه خبر 68089