شناسه خبر:68006
1402/1/29 10:10:11

سپهرغرب، گروه گردشگری: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی باید بیایند و ایران را ببینند، گفت: گشایش‌های جدیدی در بازار گردشگری روسیه و چین ایجاد شده که لازم است فعالان اصلی صنعت سفر و گردشگری در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

سیدعزت‌الله ضرغامی در نشست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و تشکل‌های خصوصی گردشگری کشور ابراز کرد: آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی خط مقدم گردشگری هستند و اقداماتشان ارزشمند، آرمانی، فرهنگی و اقتصادی است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه دنیا باید با ایران آشنا شود، گفت: راهی جز این وجود ندارد؛ بنابراین برای مقابله با ایران‌هراسی و ترویج انقلاب اسلامی و حرکت مردم هیچ راهی نداریم جز اینکه دنیا و حتی برخی از رسانه‌های جهت‌دار جهانی از خارج بیایند ایران را ببینند و خودشان باور کنند، حتی اگر مشکلات عدیده‌ای هم در مسیر گردشگری کشورمان وجود داشته باشد.
ضرغامی گفت: گشایش‌ها و دریچه‌های جدیدی در حوزه گردشگری مانند روسیه و چین باز شده است و از همه فعالان صنعت سفر و گردشگری توقع دارم در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه گردشگری داخلی در نوروز افزایش داشت، افزود: براساس آمارها و بررسی‌های موجود، مراکز اقامتی خوب ضریب اشغال خیلی خوبی داشته‌اند، اما متأسفانه با اینکه تعداد گردشگران افزایش داشته، مراکز اقامتی پایین‌تر ضریب اشغال نزولی داشته‌اند و این مسئله اصلاً قابل قبول نیست.
ضرغامی تصریح کرد: احساس می‌شود که ضریب جینی افزایش یافته و افرادی که وضع مالی مطلوبی داشته‌اند، توانسته‌اند سفر بروند و طبقه متوسط و متوسط به پایین متأسفانه حتی نتوانسته‌اند از امکانات اقامتی ارزان‌تر استفاده کنند؛ درحالی که گردشگری حق همه مردم است و اقامتگاه‌های مربوطه نیز ظرفیت‌های خالی زیادی داشته‌اند.
 50 درصد صنعت گردشگری در اختیار غیر مجوزدارها
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران نیز در این نشست گفت: ما هم باور داشتیم نوروز امسال شرایطی خواهد داشت که تمام هتل‌ها پُر شود، اما این اتفاق رخ نداد. 50 درصد صنعت گردشگری در اختیار غیر مجوزدارها است که کارهای غیر قانونی انجام می‌دهند.
حرمت‌الله رفیعی تأکید کرد: باید حوزه گردشگری را به اهلش واگذار کرد تا روی ریل خود حرکت کند. دستگاه‌های دولتی نباید کار گردشگری انجام دهند؛ تا پیش از همه‌گیری کرونا تعداد گردشگران ورودی ایران به 9 میلیون نفر نزدیک شده بود و اکنون باید به‌سرعت به همان آمار برسیم.
رفیعی در ادامه با اشاره به وضعیت گردشگری ورودی ایران، ‌گفت: 50 درصد از گردشگری ورودی ایران از کشور عراق است. باید سازوکار ورود این گردشگران را درست مدیریت کنیم و دفاتر خدمات مسافرتی باید حق خود را احقاق کنند.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران افزود: عربستان با وجود تمام سرمایه‌ای که دارد، بازهم در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کند. ما هم باید به این حوزه توجه بیشتر نشان دهیم و حتی نیاز است جشنواره‌ای برگزار کنیم که به این انگیزه گردشگران خارجی جذب شوند.
* گردشگری کشور را نجات می‌دهد
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: هر سه قوه بر توسعه گردشگری تأکید دارند. صنعت گردشگری نجات‌دهنده کشور است؛ مجلس این آمادگی را دارد که مرکز تصمیم‌گیری را در وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی متمرکز کند.
محمدرضا دشتی اردکانی اضافه کرد:‌ مجلس در حوزه مالیات نیز سعی دارد اقدامات مؤثر و خوبی انجام دهد تا گردشگری سود ببرد.
در این نشست جمعی از مقامات و مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی سابق و کنونی، ‌شمار زیادی از فعالان و آژانس‌داران گردشگری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و همچنین تعدادی از سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران حضور داشتند.

شناسه خبر 68006