شناسه خبر:67520
1402/1/17 10:08:23

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با تأکید بر اینکه امیدآفرینی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی در اولویت کاری رسانه‌ها قرار گیرد، گفت: اهالی رسانه باید در تحلیل‌های خود از اطلاعات موثق استفاده کرده و از گمانه‌زنی‌های نادرست اجتناب کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق در رسانه با حضور خبرنگاران با بیان اینکه در بیشتر موارد هیچ مصلحتی بالاتر از صداقت نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات به مسئولان برمی‌گردد که اطلاعات درست در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند؛ همان‌طور که در روایات اسلامی به صحبت صادقانه با مردم بارها اشاره شده است، مسئولان و متولیان باید با رسانه‌ها صادق باشند.
امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه انعکاس اخبار خوب در رسانه‌ها برجسته شود، تصریح کرد: اگر روایت ناقص از طریق رسانه‌ها منعکس شود، موجب انحراف جامعه می‌شود و در انعکاس اخبار باید فرصت برابر به همه اقشار داده شود.
وی افزود: تا حرفی منتشر نشده، آن موضوع متعلق به صاحب اثر است، اما وقتی تیتر می‌شود، متعلق به جامعه است و باید بتوان از آن دفاع کرد و متن اخبار باید آنقدر محکم باشد که انسان بتواند از آن دفاع کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی بیان کرد: مادامی که یک مطلب قابل دفاع نیست و نگارنده نمی‌تواند برای اثبات آن قسم بخورد، نباید نوشته شود.
وی اظهار کرد: اهالی رسانه کار سختی دارند و گاهی مواقع یک کلمه یا اطلاع‌رسانی نادرست، مسئولیت سنگینی را برای نگارنده به دنبال دارد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه گاهی مواقع عملکرد ما در رسانه قابل قبول نیست، افزود: در برخی از تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها می‌شود، بعضی فقط گمانه‌زنی محسوب می‌شود که برگرفته از اطلاعات ناقص و پیش‌فرض‌های اشتباه مفسر است.
وی ادامه داد: انگاره‌های ذهنی و گرایشات سیاسی در همه جریان‌ها، تأثیر مستقیمی در نگارش مقالات و گزارش‌های رسانه‌ای دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی گفت: از سوی دیگر برخی از تحلیل‌های غلط نیز نشأت‌گرفته از وهم انسان است و به تعبیر برخی از فیلسوفان هر چقدر وهم انسان زیاد شود، عقل انسان کم می‌شود.
وی تصریح کرد: نفس حیوانی در مرحله وهم متوقف می‌شود، اما انسان آگاهی عقل و قدرت سنجش دارد و هر چقدر تحلیل‌ها، سنجش‌ها و گمانه‌زنی‌های غلط داشته باشد و نتواند واقعیت‌ها را درست حدس بزند، وهم آن تقویت می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: متأثر شدن از قدرت وهم و پیش‌فرض‌های ذهنی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رسانه‌ها است و رسانه‌ها باید خود را از پیش‌فرض‌های سیاسی نجات دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: بساط و سفره گسترده الهی در این ماه پهن بوده و خداوند آن را فرصتی مغتنم برای آمرزش گناهان تعیین کرده و اگر کسی استفاده نکند، فرصت را از دست داده است.
وی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی برای شخص و جامعه موجب قساوت قلب می‌شود و به‌طور طبیعی تربیت جامعه اخلاقی مستلزم رفع مشکلات اقتصادی و گرانی است.
امام‌جمعه همدان بیان کرد: اگر شرایط اقتصادی افراد از حد کفاف کمتر باشد، ممکن است موجب فساد اخلاقی شود.
وی تأکید کرد: دولت سیزدهم یک دولت انقلابی و مردمی است و به مردم وعده داده که مشکلات را حل می‌کند و تحقق شعار سال توسط این دولت یکی از مهم‌ترین مطالبات محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات اقتصادی جامعه ریشه در فرهنگ ما دارد، عنوان کرد: همه اقشار جامعه با هر دیدگاهی باید کمک کنند تا بخشی از این مشکلات اقتصادی برطرف شود.

شناسه خبر 67520