شناسه خبر:67447
1402/1/16 09:12:37

سپهرغرب، گروه خبر: احیای واحدهای تولیدی و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، یکی از سیاست‌های اصلی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است که در شهرستان ملایر رنگ واقعیت گرفت و شرکت کیان‌وینسا پس از 6 سال رکود با مرکز پرتودهی پا به عرصه جدیدی از تولید گذاشت.

گاهی اوقات شاید مسیر احیای یک واحد تولیدی پر پیچ و خم، فرسایشی و یا از نظر نوع محصول ادامه تولید آن به صلاح نباشد و به ناچار مسیرهای دیگری را باید در پیش بگیرد که به نفع خودِ واحد تولیدی و شرایط منطقه باشد.
در این میان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای واحد تعطیل شده کیان‌وینسا که در بهترین نقطه و 16 کیلومتری محور ملایر به تهران واقع شده، به طور جد در دستور کار مدیریت عالی این شهرستان قرار گرفت و برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مجدانه دولتمردان و بخش خصوصی، موجب شد تا این واحد بزرگ تولیدی در مسیر درستی قرار بگیرد.
کیان‌وینسا که از نیمه دهه 90 با مشکلاتی همچون عدم همراهی و حمایت، نبود سرمایه در گردش و واردات کالاهای مشابه در دولت قبل دست و پنجه نرم می‌کرد، به ناچار از چرخه تولید خارج شد و به عنوان یکی از بزرگترین و بی‌نظیرترین صنایع تولید درب و پنجره‌های UPVC در کشور، ده‌ها نفر از کارگران این شرکت بیکار شدند، در حالی‌که دولت سیزدهم کوچکترین نقشی در این مشکل نداشت و با تعهد و حرکت جهادی و شبانه‌روزی مسئولان این شهرستان، کیان‌وینسا با ابتکار عمل هوشمندانه وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد.
همکاری با بخش خصوصی، عبور از مسیر سرمایه‌گذاری و استفاده از توان تکنولوژیکی برای احیای واحد تعطیل شده کیان‌وینسا، اتفاق خوبی بود که با وسعت نظر و دید بلند مدیریت عالی ملایر رقم خورد، اتفاقی که برای بخش خصوصی احیاکننده، بخش خصوصی احیا شونده و دولت بازی برد- برد به حساب می‌آید و فصل جدیدی از این مسیر تازه را پیشِ روی صنایع این شهرستان قرار خواهد داد.
سال 1384 این واحد بزرگ تولیدی در زمینی به مساحت 12 هکتار در شهرستان ملایر بنا نهاده شد و سال 1386 به طور رسما آغاز به تولید انبوه درب و پنجره‌های UPVC طبق آخرین استانداردهای روز دنیا با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 80 میلیارد ریال کرد.
این واحد بزرگ تولیدی در فاز نخست در 6 هکتار درب و پنجره‌های دوجداره را تولید و فاز دوم آن برای تولید پروفیل در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلات اقتصادی هرگز به مرحله اجرا نرسید.
اوایل دهه 90 اوج رونق شرکت کیان‌وینسا بود که در سه شیفت کاری با نیروهای فعال، درب و پنجره‌های دوجداره تولید کرد، تا اینکه کم‌کم مشکلات یکی پس از دیگری چرخ‌های تولید این واحد را با ظرفیت تولید روزانه 900 مترمربع درب و پنجره UPVC کُند کرد و در نهایت سال 1395 این واحد از حرکت ایستاد و کاری از دست‌اندرکاران دولت قبل برای احیای دوباره این واحد بزرگ تولیدی و صنعتی استان همدان و کشور برنیامد.
سال 1401 بارقه امید به این واحد خاک خورده و زنگارگرفته از بی‌تدبیری مسئولان بازگشت و با اقدام ویژه و جهادی فرماندار ویژه ملایر و در راستای احیای واحدهای تولیدی و حمایت بی‌چون و چرا از سرمایه‌گذاری، در کمتر از 6 ماه کیان‌وینسا تعیین تکلیف شد و با حمایت قاطعانه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، به مرکز های‌تک تبدیل و براساس انعقاد قراردادی با سازمان انرژی اتمی ایران، مقرر شد با سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلاری بخش خصوصی، مرکز پرتودهی غرب کشور در این سایت ایجاد شود.
این در حالیست‌که قیمت زمین، سوله‌ها و امکانات فعلی شرکت کیان‌وینسا 250 میلیارد تومان برآورد شده که سال‌ها معطل مانده بود و با تدبیر دولت سیزدهم فصلی نوین در عرصه تولید خود را رقم خواهد زد.
ذکر این نکته ضروری است که شهرستان ملایر با دارا بودن حدود 11 هزار هکتار باغ انگور و تولید سالانه بیش از 240 هزار تُن انگور و بیش از 50 هزار تُن کشمش، رتبه نخست را در استان همدان دارد و در سطح کشور جزء تولید و صادرکنندگان برتر انگور و کشمش لقب گرفته و سال 1397 با ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) به عنوان پنجاه و سومین میراث کشاورزی جهان، می‌تواند در صنایع های‌تک حرف برای گفتن داشته باشد.
صنعتی که با آغاز عملیات اجرایی مرکز پرتودهی غرب کشور در سایت فعلی کیان‌وینسا، با به‌کارگیری فناوری پیشرفته، مدیریت تحول‌گرا، سرمایه انسانی دانشی و نوآوری تولید تحولی عظیم را در منطقه، غرب کشور و حتی کل کشور در حوزه مواد غذایی و سایر محصولات در صنایع های‌تک ایجاد کند.
با پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی فرماندار ویژه ملایر و البته حمایت دولت، سایت کیان‌وینسا که سال‌ها تعطیل شده بود، احیا و به سایت پرتوانگاری محصولات کشاورزی تغییر یافت و توافق‌های لازم و قراردادها با سازمان انرژی اتمی امضا شد تا راه‌اندازی این سایت که برای ملایر به واسطه جهانی شدن انگور و میزان تولید بالای این محصول، حیاتی به نظر می‌رسید در دهه فجر سال گذشته با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی همچون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون سازمان انرژی اتمی و استاندار همدان، وارد فاز اجرایی شد.
استاندار همدان در این رابطه، آغاز عملیات اجرایی مرکز پرتودهی غرب کشور در ملایر را از اقدامات مهم و شاخص دولت سیزدهم در استان و شهرستان ملایر برشمرد و افزود: انرژی هسته‌ای نقش مؤثری در افرایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان دارد.
اقدام سرمایه‌گذاران مرکز پرتودهی ملایر ستودنی است
"علیرضا قاسمی فرزاد" گفت: از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین دیگر مدیران ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.
استاندار همدان اقدام سرمایه‌گذاران مجتمع پرتودهی غرب کشور در شهرستان ملایر را ستودنی خواند و بیان کرد: در شرایطی که فشار اقتصادی بر دولت وجود دارد، به تاسی از تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و با همت عالی رییس جمهور و وزرای دولت، اقدامات مهمی در زمینه توسعه و سازندگی کشور انجام شده است.
در عین حال معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز تاکید کرد: با فعالیت مرکز پرتودهی، می‌توانیم سهم این شهرستان را در تازه‌خوری میوه‌ها و صادرات به شکل خاصی ارتقا دهیم.
"سلمان اسماعیلی" حجم سرمایه‌گذاری ارزی در مرحله نخست برای راه‌اندازی مرکز پرتودهی را پنج میلیون دلار عنوان کرد و این پروژه را نمادی از حرکت دولت انقلابی سیزدهم دانست.
وی خاطرنشان کرد: این سایت با این عظمت در دولت قبل به دلیل عدم همراهی و کارشکنی تعطیل و میلیاردها تومان از سرمایه کشور و مردم معطل ماند و ده‌ها و صدها کارگر بیکار شدند.
فرماندار ویژه ملایر بیان کرد: امروز دولت پرتلاش سیزدهم نه تنها یک واحد تعطیل شده را احیا کرد، بلکه یک اقدام دانش‌بنیان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها بنا نهاد.
اسماعیلی اجرای این پروژه را منجر به تحول اساسی در حوزه کشاورزی، صنعت و بهداشت و درمان دانست و ادامه داد: کل کشور این روزها شاهد میدان‌داری و تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم است و خود را محدود به تحریم‌ها و تهدیدها نمی‌کند.
وی با بیان اینکه سایت پرتودهی غرب کشور طی 18 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد افزود: این سایت 250 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده و در مرحله نخست پنچ میلیون دلار هم سرمایه‌گذاری شده و در مجموع 450 میلیارد تومان در این سایت هزینه شده است.
پرتودهی غرب کشور طی 18 ماه بهره‌برداری می‌شود
مدیرعامل شرکت پرتودهی صنایع غذایی و کشاورزی نیز ابراز امیدواری کرد: فساد و از بین رفتن مواد غذایی که یکی از بزرگترین مشکلات در غرب کشور است، با راه‌اندازی این سایت، رفع می‌شود.
"محسن ملکی" افزود: 50 درصد از مردم دنیا دچار فقر غذایی و گرسنگی هستند و 52 درصد محصولات کشاورزی و تولیدات مواد غذایی در دنیا تلف می‌شود و با این ایده شرکت ما در پرتودهی با اولویت موادغذایی ورود کرد.
وی با اشاره به اینکه ملایر 2 صنعت بین‌المللی انگور و مبلمان منبت دارد، ادامه داد: در حوزه مشتقات انگور نتوانستیم صادرات داشته باشیم که با این فناوری به همت دانشمندان داخلی، می‌توانیم این معضل و مشکل را در کشور حل کنیم.
ملکی ابراز امیدواری کرد: با اهتمام استاندار همدان و سازمان انرژی اتمی این سایت آزمونه (پایلوت) برای حمایت از سرمایه‌گذران باشد.
مرکز پرتودهی ملایر؛ قطب پرتودهی غرب کشور
به گزارش ایرنا؛ معاون سازمان انرژی نیز با اشاره به تهیه سند راهبردی انرژی هسته‌ای با تکیه بر گسترش حوزه سلامت، صنعت و کشاورزی و توسعه سامانه‌های پرتودهی، اظهار داشت: برای هدفمند کردن این حوزه و برنامه‌ریزی یک دوره 20 ساله، یک آمایش سرزمینی خوبی را انجام دادیم.
"پژمان شیرمردی" افزود: به توجه به اینکه بخش‌های مختلفی در حوزه هسته‌ای کشور مغفول مانده بود، در دولت سیزدهم جریانی را شروع کردیم و داده‌های آماری و اطلاعاتی از وزارتخانه‌های کشاورزی، صمت، بهداشت و درمان و سایر وزارتخانه‌ها بدست آوردیم.
وی بیان کرد: در این راستا کشور را به 12 منطقه اولویت‌دار تقسیم کردیم که هر کدام دارای ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی خاصی بودند.
شیرمردی استان همدان را یکی از این مناطق اولویت‌دار دانست و افزود: این استان از بُعد اقتصادی و تولید محصولات کشاورزی دارای اولویت و توانمندی است و حدود 3.5 میلیون تُن تولیدات محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفتن استان همدان در همسایگی کرمانشاه و نزدیکی به عراق و مرز خسروی را از بُعد لجستیکی حائز اهمیت دانست و ادامه داد: علاوه بر این استان‌هایی در همسایگی همدان هستند که از نظر تولید محصولات کشاورزی و صنایع جزء رتبه‌های برتر بودند و همدان را به عنوان یک اولویت معرفی کردیم.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران: با توان و زیرساختی که در استان همدان واقع در شهرستان ملایر ایجاد شده، مطمئن هستیم با ظرفیت موجود و تقویت نیروی انسانی، این سایت می‌تواند در آینده قطب پرتودهی منطقه در غرب کشور باشد.
شیرمردی خاطرنشان کرد: دیدگاه ما این بود که اولویت سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم که یک نمود آن در استان فارس، گیلان و در استان همدان اجرا شد.
وی گفت: با توان و زیرساختی که در استان همدان واقع در شهرستان ملایر ایجاد شده، مطمئن هستیم با ظرفیت موجود و تقویت نیروی انسانی، این سایت می‌تواند در آینده قطب پرتودهی منطقه در غرب کشور باشد.
معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه این کار را در سه حوزه محصولات کشاورزی، پزشکی و سلامت و صنعت برنامه‌ریزی کردیم، افزود: کشور ما سه برابر میانگین جهان تلفات کشاورزی دارد و اگر نگاهمان ارتقای امنیت غذایی است، باید به سمتی برویم که بتوانیم ابزار آن را در داخل ایجاد کنیم.
در همین رابطه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز گفت: موانع و مشکلات 39 طرح صنعتی و معدنی این شهرستان طی یکسال گذشته در جلسه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رفع شد.
به گفته «وحید فارسی‌جوکار» طی یکسال گذشته 2 طرح بزرگ صنعتی با اشتغال‌زایی 290 نفر و حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 300 میلیارد تومان در این شهرستان اجرا و راه‌اندازی شد.
وی اظهارکرد: در یکسال فعالیت دولت سیزدهم، 124 فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری معادل سه هزار و 396 میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال 2 هزار و 392 نفر صادر شده است.

شناسه خبر 67447