شناسه خبر:67322
1401/12/25 09:52:59
تقاضای محیط‌زیست از استانداری و شهرداری؛

دوربین‌های موجود در سطح شهر همدان به سامانه سیمفا متصل شوند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از استانداری و شهرداری همدان تقاضا کرد دوربین‌های موجود در سطح شهر را به سامانه سیمفا متصل کنند تا خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، شناسایی شوند.

سیدعادل عربی درباره آلودگی هوا در شهر همدان اظهار کرد: دو روزی است وضعیت هوا در ساعت صبحگاهی تا حدود 11، در حد ناسالم برای گروه‌های حساس بوده؛ به‌طوری که شاخص آلاینده‌ها با ذرات 2.5 میکرون بین 105 تا 110 است.
وی افزود: از نوع آلاینده این‌گونه تحلیل می‌شود که در ایام پایانی سال هستیم و تردد خودروها در سطح شهر زیاد است؛ بنابراین همین امر موجب آلودگی شهر شده، چراکه دیگر هوا سرد نیست و وارونگی دما هم نداریم و با وجود داشتن بارندگی، افزایش معنادار ترددها باعث آلودگی اندک شده است.
عربی با تأکید بر اینکه صددرصد تردد خودروها علت آلودگی هوا است به‌طوری که درحال عادی این وضعیت را نداریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه احتراق ناقص خودروها موجب بروز آلودگی در سطح شهر شده است.
وی در ادامه درباره آلودگی صوتی نیز گفت: وسیله پایش آلودگی صوتی نداریم، اما استانداردهایی برای تشخیص آن بسته به نوع محیط (مناطق مسکونی، تجاری تجاری- مسکونی) و زمان (شب و روز) وجود دارد؛ به‌طوری که استاندارد شب و مناطق مسکونی سخت‌گیرانه‌تر است.
عربی با اشاره به اینکه در بحث رسیدگی به آلودگی صوتی باید دید آیا شدتی وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: تنها یک دستگاه دستی صداسنج در استان همدان داریم که درصورت دریافت شکایت، در شرایطی که منبع آلوده‌کننده متوجه حضور ما نباشد و به‌صورت کاملاً طبیعی به‌وسیله دستگاه، میزان صدا را می‌سنجیم و قاعدتاً اگر بالاتر از حد استاندارد باشد، باید کارهای حقوقی برای آن انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در طول سال شاید 20 مورد شکایت در بحث آلودگی صوتی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع شاید آنقدر مهم نباشد، درحال حاضر مسئله مهم بحث آلودگی هوا و ذرات گردوغبار در فصل زمستان است.
معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در ادامه اجرای طرح ترافیک را در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر خواند و اظهار کرد: ذرات آلودگی با 2.5 میکرون، عامل انسانی دارد که برخلاف ریزگردها، قابل مدیریت بوده که یکی از اقدامات همین طرح ترافیک بود که اقدام مثبتی است.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری باید سریع، دقیق و گسترده باشد، تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید به‌گونه‌ای باشد که مردم به‌جای خودروی شخصی ترجیح بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی داشته باشند.
عربی درباره نظارت بر خودروهای فرسوده عمومی و شخصی موجود در سطح شهر اعلام کرد: تقاضای ما از استانداری و شهرداری همدان این بود که دوربین‌های موجود در سطح شهر را به سامانه سیمفا (به‌منظور پلاک‌خوانی) متصل کنند تا خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، شناسایی شوند که متأسفانه درحال حاضر چنین امکانی مهیا نیست.
وی با بیان اینکه براساس مواد 9 و 10 هوای پاک باید سالانه تعدادی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوسازی شود، ادامه داد: امسال شهرداری در بحث نوسازی حمل‌ونقل شهری به ویژه تاکسی‌ها خوب ورود کرد، به‌طوری که تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی را در اختیار تاکسیرانان قرار داد و حدود 30-40 دستگاه اتوبوس نیز نوسازی شد که هزینه سنگینی دارد، اما باید این امر به‌صورت مستمر انجام گیرد.

شناسه خبر 67322