شناسه خبر:67242
1401/12/23 11:47:46

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه گفت: شرکت انبارهای عمومی موظف به تامین نیروی تخلیه‌ و بارگیری مورد نیاز در مرز سومار از بین نیروهای بومی شد.

«علی‌اصغر عباس‌زاده» در حاشیه جلسه‌ای در جریان بازدید از مرز سومار با حضور فرماندار گیلانغرب و جمعی از مسئولان استان کرمانشاه افزود: این جلسه در خصوص چگونگی اجرای تفاهم نامه بین 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در خصوص تخلیه و بارگیری کالای صادراتی کشور در 2نیمه ماه در خاک ایران و در خاک عراق برگزار شد.
وی اظهار کرد: در این جلسه پس از بحث و تبادل‌نظر در خصوص ایجاد بستر مناسب جهت اجرای تفاهم نامه موصوف در مرز سومار، مقرر شد شرکت انبارهای عمومی ضمن ساماندهی کارگران این مرز و تسطیح محوطه تخلیه و بارگیری، نسبت به ایجاد سایه بان، تهیه امکانات اولیه رفاهی جهت رانندگان و کارگران در آن مرز از جمله آبسرد کن، سرویس بهداشتی و حمام در اسرع وقت اقدام نماید.
سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در ادامه گفت: همچنین شرکت انبارهای عمومی باید استفاده از نیروی کار بومی نسبت به انجام امورات تخلیه و بارگیری کالای صادراتی کشور نهایت همراهی و همکاری را داشته باشد.
عباس‌زاده همچنین در خصوص موارد مطرح شده قول همکاری و همراهی در چارچوب قوانین گمرکی را داد.
در این نشست تجار و فعالان اقتصادی منطقه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود در این مرز پرداختند.
عباس‌زاده در ادامه بازدید خود از مرز سومار، دیداری را با کارکنان گمرک مرزی سومار داشت و از نزدیک از تلاش‌ها و زحمات کارمندان در ارائه خدمات گمرکی قدردانی کرد.
امسال بیش از 382 میلیون دلار کالا از مرز سومار صادر شد
فرماندار گیلانغرب نیز در این‌جلسه با اشاره به اهمیت مرز سومار گفت: 382 میلیون و 912 هزار و 645 دلار کالا در 9 ماه سپری شده از سال جاری از مرز سومار به عراق صادر شد.
«وحید محمدی» افزود: این میزان کالا توسط 40 هزار و 905 دستگاه کامیون با میانگین 180 دستگاه به صورت روزانه بارگیری و حمل شده است.
وی اظهار کرد: میزان صادرات مرز سومار در 9 ماه سپری شده از سال جاری از لحاظ ارزشی سه درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: با پیگیری‌ها و مذاکرات انجام شده با رییس منافذ دولت عراق و مسوولان امنیتی کارگران ایرانی به مدت 15 روز و کارگران عراقی نیز 15 روز در مرز سومار برای بهره مندی مرزنشینان و اشتغال افراد بیکار در امر تخلیه و بارگیری کالا فعالیت دارند.
مرز تجاری سومار یکی از مرزهای مهم استان و کشور در مبادلات تجارت خارجی است که سهم عمده ای از صادرات به عراق از این مرز انجام می‌شود.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق 86 کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستا است.

شناسه خبر 67242