شناسه خبر:67214
1401/12/23 10:30:02

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور آب شهرستان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به‌منظور پیشگیری برداشت از آب‌های زیرزمینی، 60 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان مسدود و پُر شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، رضا شکوهی در شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی شهرستان همدان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی، افزود: با همیاری و همکاری صورت‌گرفته امسال با انسداد این تعداد چاه غیر مجاز، بیش از دو میلیون و 87 هزار متر مکعب برداشت از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.
وی با اشاره به اینکه 100 درصد تعهد انسداد چاه غیر مجاز شهرستان در سال جاری محقق شده است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سال 1402 نیز این روند ادامه دارد تا از برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود.
شکوهی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح تعادل‌بخشی از سال 1393 تاکنون حدود 852 حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان شناسایی و مسدود شده است.
وی تأکید کرد: با انسداد این تعداد چاه غیر مجاز درمجموع از حدود 25 میلیون و 760 هزار متر مکعب برداشت آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.
مدیر امور آب شهرستان همدان گفت: در سال جاری به‌منظور مدیریت برداشت آب از چاه‌های مجاز کشاورزی نیز 85 دستگاه کنتور روی این چاه‌ها نصب شده است.
وی ادامه داد: درمجموع یک‌هزار و 30 حلقه چاه مجاز کشاورزی در شهرستان همدان به کنتور هوشمند مجهز است.
شکوهی افزود: همچنین کشاورزان شهرستان برای 40 حلقه چاه مجاز کنتور هوشمند خریداری کرده‌اند که به‌زودی روی چاه‌ها نصب می‌شود.
وی بیان کرد: امسال 120 حلقه چاه ملزم به نصب کنتور هوشمند و 182 حلقه چاه نیز پلمب شده است.
مدیر امور آب شهرستان همدان افزود: درخصوص آزادسازی و لایروبی رودخانه‌ها نیز در روستاهای دهپیاز، گراچغا، بهرام‌آباد، آبشینه و سرخ‌آباد بیش از سه کیلومتر لایروبی و سه هزار و 500 متر مربع آزادسازی حریم رودخانه انجام شده است.
وی اظهار کرد: جهت پاک‌سازی و لایروبی بخشی از مسیل‌ها و رودخانه‌ها اقدام شده و لایروبی و پاک‌سازی بخش باقی‌مانده درحال انجام است.
شکوهی تصریح کرد: جمع‌آوری مصالح مازاد بستر رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد تا بتوان بخشی از مسیر رودخانه را نیز لایروبی و پاک‌سازی و درصورت بروز سیلاب بتوان از خسارات احتمالی جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: مطالعات سراسری حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان انجام شده است و تلاش داریم براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، کار آن عملیاتی شود.

شناسه خبر 67214