شناسه خبر:67146
1401/12/21 12:58:33
معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان:

روزانه 20 تُن زباله پلاستیکی در شهر همدان تولید می‌شود

معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: روزانه 450 تُن زباله در شهر همدان تولید و به سایت دفن پسماند منتقل می‌شود که حدود 20 تُن آن زباله‌های پلاستیکی است.

سیدعادل عربی روز شنبه اظهار کرد: رهاسازی زباله در حاشیه راه به‌ویژه کیسه‌های پلاستیکی همواره منظره زشتی از طبیعت را برای رانندگان و مسافران عبوری از جاده‌ها، حاضران در طبیعت و کوهنوردان به نمایش می‌گذارد.

وی اضافه کرد: بنابراین همه‌ساله با نزدیک شدن به عید نوروز و بهار طبیعت طرح‌هایی برای پاک‌سازی طبیعت از زباله با عناوین مختلف «استقبال از بهار»، «پاک‌سازی طبیعت» و «پویش ایران سبز و مسیر پاک» برگزار می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: در این طرح حاشیه مسیرها منتهی به شهرها و مراکز استان‌ها با همکاری محیط‌زیست، واحدهای تولیدی و صنعتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد از زباله پاک‌سازی می‌شود تا مسافران داخلی و خارجی عبوری از مسیرهای استان با چهره نازیبا از شهر و استانمان مواجه نشوند.

عربی بیان کرد: انباشت زباله و پراکنش کیسه‌های پلاستکی رهاشده در حاشیه راه‌ها و طبیعت یکی از چالش‌هایی است که کشور و استان همدان با آن مواجه بوده و با وجود تعیین متولی برای این کار، اما این قانون تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشده است.

وی گفت: روزانه یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 تُن زباله عادی و شهری در استان همدان تولید می‌شود که این آمار با نزدیک شدن به نوروز و آغاز خانه‌تکانی، به‌صورت تساعدی افزایش می‌یابد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اضافه کرد: زباله‌های رهاشده در طبیعت تنها شامل کیسه‌های پلاستکی نمی‌شود، اما نمود این قبیل زباله‌ها در طبیعت بیشتر است و با رها شدن آن‌ها در لابه‌لای گیاهان مرتعی، پاک‌سازی سخت‌تر نیز می‌شود.

عربی افزود: زباله‌های پلاستکی علاوه‌بر تأثیر مخرب زیست‌محیطی به‌علت زمان‌بر بودن تجزیه نیز آثار منفی روی طبیعت می‌گذارند.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری پویش‌های مردمی و فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در راستای پاک‌سازی طبیعت بتوان از رها کردن زباله‌ها در عرصه‌های طبیعی جلوگیری کرد.

 

 

شناسه خبر 67146