شناسه خبر:67115
1401/12/21 11:08:16

جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی دست به هر اقدامی می‌زنند تا از ماهیت روابط و پیوندهای ملل و دولت‌های آمریکای لاتین، مشروعیت زدایی کنند

منطقه آمریکای لاتین یکی از مراکز اصلی حمایت آرمان ملت فلسطین است. از ونزوئلا تا برزیل، مردم و دولت‌های این منطقه با قدرت تمام خواستار آزادی ملت فلسطین هستند و البته که در این رابطه نمونه‌های فراوانی از رویکردهای مثبت ملل آمریکای لاتین نسبت به مساله فلسطین وجود دارد. به عنوان مثال، در سطح سیاسی، کشورهایی نظیر شیلی، پاراگوئه، برزیل، آرژانتین، بولیوی، اروگوئه، اکوادور و ونزوئلا، همگی حاکمیت ملت فلسطین بر کرانه باختری و نواز غزه را به رسمیت شناخته‌اند.

در کشوری نظیر شیلی که میزبان قریب به نیم میلیون فلسطینی است (2.5 درصد از کل جمعیت شیلی)، احساس همدردی و همراهی با فلسطین به یکی از ستون‌ها و محورهای اصلی حس ملی این کشور تبدیل شده است. نکته جالب این است که جدای از حمایت‌های ملت‌های آمریکای لاتین از ملت فلسطین، شماری از مبارزان و آزادی‌خواهان این منطقه نیز در همدردی با مردم فلسطین به صفوف مبارزات آنها علیه رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند.

در این راستا، دولت آمریکا و متحدان غربی آن بارها و بارها برخی از کشورهای آمریکای لاتین را به فراهم کردن بهشت‌هایی امن جهت فعالیت‌های جریان مقاومت متهم کرده‌اند. در این زمینه به طور خاص می‌توان به اتهامات گسترده دولت آمریکا علیه رئیس جمهور سابق ونزوئلا یعنی هوگو چاوز اشاره کرد که واشینگتن معتقد بود وی شرایط مساعدی را جهت فعالیت‌های گروه حزب‌الله لبنان در خاک ونزوئلا فراهم کرده است.

البته که در این نقطه این سوال مطرح می‌شود که چرا حزب‌الله لبنان وقتی با اقتدار توانسته صهیونیست‌ها را از خاک لبنان بیرون کند، باید عمده فعالیت‌هایش را در آمریکای لاتین انجام دهد؟

در عین حال جالب است که فردی نظیر نیکلاس مادورو رئیس جمهور کنونی ونزوئلا نیز تاکنون بارها و بارها از روابط نزدیک خود با رهبران جریان مقاومت و به ویژه ارتباطات نزدیک گذشته خود با سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

او به طور خاص تاکید کرده که زمانی که کشورش تحت حملات سایبری گسترده آمریکا و متحدان آن قرار داشته، با کمک‌های سردار شهید قاسم سلیمانی و جریان مقاومت توانست سیستم‌هایش را در برابر حملات مذکور، ایمن سازد. مادورو در مورد مساله فلسطین و آرمان آزادی این ملت نیز تاکید کرده که هیچکس روی کره زمین جرأت ندارد که از ونزوئلا بخواهد تا حمایت‌هایش را از مردم فلسطین جهت کسب آزادی‌شان از چنگال رژیم صهیونیستی کنار بگذارد.

از این رو، برنامه "فلسطین؛ محرمانه زدایی" شبکه پرس تی وی در گفتگو با "دیوید" میلر استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا و فعال سیاسی-اجتماعی حامی حقوق ملت فلسطین و همچنین "پابلو ناواراته"، روزنامه نگار و مستندساز اهل آمریکای لاتین، به واکاوی ابعاد مختلف حمایت ملت‌ها و دولت‌های آمریکای لاتین از آرمان قدس شریف و آزادی ملت فلسطین پرداخت.

در ابتدا دیوید میلر به طور خاص به شمار قابل توجهِ کشورهای منطقه آمریکای لاتین که از ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف حمایت می‌کنند اشاره کرد و گفت: در این زمینه دولت ونزوئلا یکی از کنش‌گران محوری بوده که نه تنها از آرمان قدس شریف، بلکه از جریان مقاومت در منطقه خاورمیانه نیز حمایت‌های گسترده‌ای را انجام داده و می‌دهد.

در عین حال دولت و ملت‌های شیلی، اروگوئه، و کوبا نیز حمایت‌های قاطعی را در برهه‌های زمانی مختلف از ملت فلسطین انجام داده‌اند. مسأله‌ای که به نوعی در ادامه روحیه مبارزه‌جویانه خودِ این ملت‌ها در برابر رویه‌های استعماری جهان غرب بوده و البته که نگرانی‌های جدی را برای رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن نیز ایجاد کرده است.

در ادامه پابلو ناباورانه به عنوان فردی که خود فرزند یک خانواده مهاجر شیلیایی به بریتانیا است می‌گوید که کشور شیلی میزبان بزرگترین جمعیت مهاجران فلسطینی در منطقه آمریکای لاتین است و بر اساس آمارها چیزی قریب به نیم میلیون فلسطینی در این کشور زندگی می‌کنند.

حضور این میزان فلسطینی در شیلی سبب شده تا جو حمایت از ملت فلسطین به یک جو غالب در این کشور آمریکای لاتین تبدیل شود و حتی تا حدی تبدیل به یک حس ملی در این کشور شود. جالب اینکه حتی در ورزشگاه‌های شیلی نیز گاه شاهد حمایت گسترده از آرمان ملت فلسطین هستیم و تیم‌های ورزشی نیز در این کشور به نام فلسطین فعالیت دارند. موضوعی که نشان می‌دهد تا چه اندازه حمایت از آرمان قدس در شیلی ریشه‌دار است.

در ادامه دیوید میلر با اشاره به رئیس جمهور سابق ونزوئلا یعنی هوگو چاوز، به طور خاص به این مساله اشاره کرد که او در مساله فلسطین و حمایت از آن کاملاً فردی جدی بود و به هیچ وجه اهل مصالحه نبود. از یک منظر، حتی وی را می‌توان چهره کلیدی توسعه دستورکارهای حمایت از ملت فلسطین در منطقه آمریکای لاتین هم ارزیابی کرد. موضوعی که موجب شد تا وی همواره با حملات گسترده‌ای از جانب جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی در این رابطه مواجه باشد با این حال او به هیچ وجه از مواضع حمایتی خود از آرمان ملت فلسطین کوتاه نیامد و همچنان نیز دولت کنونی ونزوئلا یک چنین سیاستی را دنبال می‌کند.

در ادامه پابلو ناوارانه در مورد رویکرد جدید دولت شیلی در مورد مساله فلسطین گفت که مدت زمان زیادی از ریاست جمهوری "گابریل بوریچ"، رئیس جمهور جوان شیلی نمی‌گذرد با این حال دو نکته در این رابطه قابل تأمل است. اولاً وی در رقابت‌های انتخاباتی بر نامزدی پیروز شد که از جمله افسران ارشد ارتش شیلی بود و حمایت‌های قاطعی را از رژیم صهیونیستی انجام می‌داد و از سوی دیگر، وی از زمان به قدرت رسیدن، مواضع قاطعی را در برابر رژیم صهیونیستی و جنایات آن در قبال ملت فلسطین گرفته و حتی برای فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت رژیم اشغالگر قدس در شیلی نیز محدودیت‌های جدی را ایجاد کرده است. موضوعی که البته با حمایت‌های عمومی در شیلی نیز همراه بوده است.

دیوید میلر نیز به طور خاص به پیوندهای میان دولت ونزوئلا با حزب‌الله لبنان اشاره کرد و تاکید کرد که ونزوئلا با جریان مقاومت و البته حزب‌الله لبنان روابط نزدیکی دارد و دولت این کشور هم بارها تاکید کرده که ونزوئلا به آرمان ملت فلسطین و جریان مقاومت لبنان متعهد و وفادار است و متحدانش را رها نمی‌کند. موضوعی که سبب شده تا جریان سازی‌های گسترده سیاسی و رسانه‌ای علیه آن راه بیفتد.

دیوید میلر به طور خاص به این نکته اشاره کرد که دولت‌های غربی مدت‌هاست که نمی‌توانند متوجه شوند که حمایت از جریان مقاومت و آرمان قدس از سوی ملل و دولت‌های آمریکای لاتین، تا حد زیادی با باورها و اعتقادات و نظام فکری خودِ مردم منطقه آمریکای لاتین نیز سازگار است و درست به همین دلیل است که شاهد پیوند و نزدیکی میان این دو هستیم. با این حال، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی دست به هر اقدامی می‌زنند تا از ماهیت روابط و پیوندهای دو طرف مشروعیت زدایی کنند و اساس این رابطه را غیرمنطقی معرفی کرده و علیه آن سیاه نمایی کنند.

دیوید میلر در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی و جریان‌ها و لابی‌های همراه با آن سال‌هاست که در تلاشند تا به معادلات سیاسی و اجتماعی منطقه آمریکای لاتین نفوذ کنند. مسأله‌ای که البته نمودهای خود را در قالب اوج‌گیری افرادی نظیر ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل که به زعم برخی ناظران و تحلیلگران یکی از اصلی‌ترین حامیان رژیم اشغالگر قدس در کل تاریخ منطقه آمریکای لاتین بوده، نشان داده است. البته که شواهد زیادی از تلاش‌های صهیونیست‌ها جهت نفوذ به صحنه سیاسی و اجتماعی کشور آرژانتین نیز وجود دارد با این حال، جو غالب در منطقه مذکور همچنان حامی ملت فلسطین است.

پابلو ناوارانه نیز در مورد پیوندهای "خوان گوآیدو" رهبر جریان اپوزیسیون ونزوئلا با رژیم صهیونیستی و لابی‌ها و جریان‌های حامی این رژیم گفت که گوآیدو یک سیاستمدار نه چندان محبوب در ونزوئلا است که به دلیل تقابل خود با نظام سیاسی قانونی ونزوئلا، از حمایت گسترده در آمریکا، جهان غرب و البته رژیم صهیونیستی برخوردار است.

در واقع، به طور خاص رژیم صهیونیستی و امپریالیسم غرب وی را همچون بازیچه‌ای جهت پیشبرد مقاصد خود علیه نظام سیاسی ونزوئلا که سرسختانه در مسائلی نظیر حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین ایستادگی می‌کند، ارزیابی می‌کنند. شاید به همین دلیل هم بوده که پیش‌تر شاهد بوده‌ایم کشورهای غربی همکاریهای زیادی را با وی انجام دادند و حتی او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. با این همه، اینکه پیوندهای عمیق و گسترده‌ای میان او و رژیم صهیونیستی برقرار است یک امر واضح و آشکار است.

 

 

شناسه خبر 67115