شناسه خبر:67078
1401/12/20 10:27:21

سپهرغرب، گروه خانواده: بیش از یک میلیارد نفر از کودکان جهان در حال حاضر با «فقر چند بعدی» زندگی می‌کنند که به معنای محرومیت این کودکان از بهداشت، آموزش و تغذیه مناسب است.

سازمان بین‌المللی کار و یونیسف با انتشار گزارشی مشترک هشدار دادند که بحران‌های متعدد در جهان به طرز روزافزونی در حال فرو بردن کودکان در «فقر» است و در چنین شرایطی، نیاز به گسترش پوشش بیمه و دیگر حمایت‌های حیاتی از کودکان، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.
در گزارش جدید سازمان بین‌المللی کار (ILO) و یونیسف تاکید شده ‌که تعداد کودکانی که در سراسر دنیا به حمایت‌های اجتماعی دسترسی ندارند، سال به سال در حال افزایش است و چنین وضعیتی، این کودکان را در معرض فقر، گرسنگی و تبعیض قرار می‌دهد.
این گزارش هشدار می‌دهد که جهان در حد فاصل سال‌های 2016 تا 2020 با افزایش 50 میلیون نفری جمعیت کودکان زیر 15 سالی که نیازمند بیمه و حمایت‌های اجتماعی ضروری هستند،‌ مواجه بوده است.
طبق این گزارش، مجموع جمعیت کودکان نیازمند بیمه و حمایت‌ها و خدمات حیاتی در جهان، یک میلیارد و 460 میلیون نفر است.
لزوم گسترش بیمه و حمایت‌های ضروری از کودکان در حالی تاکید می‌شود که بنا به برآورد یونیسف، 240 میلیون کودک دارای نارسایی‌های جسمانی و ذهنی در جهان زندگی می‌کنند یا به بیان دیگر از هر 10 کودک در جهان یک نفر به چنین نارسایی‌هایی دچار است.
بنا به گزارش سازمان بین‌المللی کار و یونیسف، کودکان دارای این‌گونه نارسایی‌ها در کشورهای فاقد نظام‌های حمایتی گسترده و در نبود نظام حمایتی ویژه از جمله بیمه و خدمات اجتماعی ضروری به شدت در معرض آسیب و تبعیض قرار دارند و از جمله 49 درصد این کودکان هرگز به مدرسه نمی‌روند و 41 درصدشان همواره با احساس تبعیض مواجه خواهند بود.
در گزارش مشترک سازمان بین‌المللی کار و یونیسف همچنین آمده است که دو میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت فعلی جهان را کودکان تشکیل می‌دهند که همه آنان به حمایت اجتماعی نیاز دارند.
این گزارش می‌افزاید تاثیرات فقدان حمایت اجتماعی ضروری و نیز محرومیت کودکان از بهداشت، آموزش و تغذیه، آثاری فوری و همچنین مادام‌العمر بر آنان دارد.

شناسه خبر 67078