شناسه خبر:66844
1401/12/14 03:56:32
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار اعلام کرد؛

تشکیل 141 فقره پرونده تخریب اراضی ملی در بیجار

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار از تشکیل 141 فقره پرونده به مساحت 261 هکتار برای حفاظت از اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری در این شهرستان خبر داد.

مهدی عظیمیان روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری بیشترین پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان بیجار نسبت به سال‌های گذشته انجام شده است.

وی از انجام 29 پروژه آبخیزداری که 23 مورد ثبت شده است خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 17 سد ملاتی، 6 سد گاویونی و6 مورد دیوار حائل در روستاهای حوزه سد گلبلاغ با اعتبار 10 میلیارد و 540 میلیون تومان احداث شده است.

این مسئول گفت: در سال جاری یک طرح بیولوژیک بذرپاشی و بذرکاری در قالب طرح مرتع در 150 هکتار از اراضی کوه حمزه عرب با همکاری همیاران طبیعت، تشکل‌های مردمی و برخی ادارات شهرستان بیجار انجام شده است.

عظیمیان خاطرنشان کرد: در بخش جنگل نیز 10 هکتار بذرکاری بادام در کوه سیاه در قالب طرح جنگلانه با همکاری تشکل‌های زیست محیطی و همیاران طبیعت انجام شده است.

وی از تشکیل 141 پرونده به مساحت 261 هکتار جهت حفاظت از اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد 116 مورد رفع تصرف اراضی ملی به مساحت 150 هکتار شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار تصریح کرد: در حوزه حفاظت از منابع طبیعی، 657 واحد دامی غیر مجاز گزارش شده و در خصوص قطع درختان با دو نفر برخورد قضائی شده است.

عظیمیان خاطرنشان کرد: در سال جاری برای 550 نفر از همیاران طبیعت کارت صادر شده است.

وی با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی به نام «درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سرسبز» از توزیع 11 هزار اصل نهال زینتی و 14 هزار اصل نهال صنوبر در شهرستان بیجار خبر داد.

وی در خصوص طرح جهانی کاشت یک تریلیون درخت اظهار داشت: این طرح توسط کنوانسیون جهانی جهت مبارزه با آلودگی هوا و احیای بیابان‌ها اعلام شده که سهم کشور ایران یک میلیارد نهال است و سهم استان کردستان در طی چهار سال 12 میلیون اصل درخت است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این طرح جهانی از سال 1402 در سراسر کشور در اراضی مستعد اجرا خواهد شد.

عظیمیان بیان کرد: این طرح جهانی در کشور ما با همکاری آحاد مردم، تشکلهای و دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، معادن، شهرک صنعتی، آموزش و پرورش، سپاه، بسیج و سایر ادارات و نهادها انجام می‌شود.

وی از افتتاح مدرسه طبیعت در دبستان پروفسور ستاره همزمان با هفته منابع طبیعی با حضور مدیر کل خبر داد و افزود: بازدید از پروژه‌های آبخیزداری، نهال‌کاری سایت حیات وحش، نهالکاری مردمی کوه سیاه، دیدار با امامان جمعه شهرستان و نهال‌کاری زرین معدن از مهم‌ترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی در شهرستان بیجار است.

شناسه خبر 66844