شناسه خبر:66724
1401/12/13 10:32:11

سپهرغرب، گروه خبر: زمستان امسال هوا در کردستان سردتر و برف هم بیشتر بود همین موضوع، مصرف گاز را بالا برد اما زمستان بدون قطعی و نوسان گاز به‌ویژه در بخش خانگی را پشت سر گذاشتیم.

پاییز گرچه بارش‌های خوبی در کشور و ازجمله کردستان نداشتیم اما در عوض دی و بهمن ماه، هر هفته تقریبا برف می‌بارید و زمین سفیدپوش می‌شد و زمستان دهه 60 و 70 برای مردم تداعی شد.
اما برف و سرمای هوا باعث شد مصرف انرژی به‌ویژه گاز در کردستان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و نخستین رکورد بالاترین مصرف گاز استان در سال جاری با 13 میلیون و 195 هزار مترمکعب در روز 20 دی ماه شکست.
بارش رحمت الهی همچنان با قوت ادامه پیدا کرد تا اینکه این رکورد جابجا شد و مصرف گاز مشترکان کردستانی به 17 میلیون مترمکعب در روز 22 بهمن رسید با این وجود نوسان و قطعی گاز در هیچ جای استان گزارش نشد.
پیشتر اگر برف سنگین می‌بارید، گاز تعداد زیادی از روستاهای دوردست کردستان قطع می‌شد اما همین 20 بهمن امسال با وجود بارش برف و کولاک و مسدود شدن راه ارتباطی 283 روستای استان، روستاییان زیبایی‌های زمستان را کنار گرمای بخاری گازی تماشا کردند.
  رکورد مصرف گاز در کردستان شکست
تا چند سال پیش، به‌واسطه دوری کردستان از خط سراسری گاز طبیعی، به محض شروع فصل سرما و کاهش قابل ملاحظه دما به‌ویژه در فصل زمستان، گاز برخی شهرستان‌های استان ازجمله سقز، بانه و مریوان دچار نوسان یا قطعی می‌شد که نارضایتی مردم را به‌دنبال داشت.
اما طی سال‌های اخیر، با عبور خط انتقال 56 اینچی ششم سراسری از دهگلان به سمت سقز و آذربایجان غربی و گرفتن انشعاب از آن، نوسان یا قطعی گاز برطرف و زمینه برای تأمین انرژی پایدار بخش خانگی و واحدهای صنعتی بزرگ فراهم شد.
  تلاش هزار نفر برای تأمین گاز پایدار مشترکان در فصل سرما
در همین رابطه با مدیرعامل شرکت گاز کردستان به گفت‌و‌گو نشستم که اظهار کرد: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف تعمیرات، بهره‌برداری، زیرساخت و مراقبت‌های ویژه، موفق شدیم زمستانی سرد و بدون قطعی گاز را پشت سر بگذاریم.
احمد فعله‌گری ادامه داد: از آذرماه تاکنون مشترکان استان روزانه همواره بالای 10 میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند اما با حضور شبانه‌روزی حدود هزار نفر در مناطق روستایی و شهری و سیستم مانیتورینگ، هیچگونه قطعی یا حتی نوسان گاز به‌ویژه در بخش خانگی اتفاق نیفتاد.
با حضور شبانه‌روزی حدود هزار نفر در مناطق روستایی و شهری و سیستم مانیتورینگ، هیچگونه قطعی یا حتی نوسان گاز به‌ویژه در بخش خانگی اتفاق نیفتاد.
وی البته به این هم اشاره کرد که در قالب سیاست‌های ابلاغی و با هدف تأمین انرژی بخش خانگی و تجاری، گاز برخی واحدهای تولیدی صنعتی (مانند نیروگاه سنندج و کارخانه سیمان بیجار) دارای امکان استفاده از سوخت دوم، قطع و سوخت مایع مورد نیاز آن‌ها تأمین شد.
  مصرف بیش از سه میلیارد مترمکعب گاز در 11 ماهه گذشته
مدیرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه گفت: مشترکان استان در بخش‌های مختلف از ابتدای امسال تا پایان بهمن، سه میلیارد و 100 میلیون مترمکعب گاز مصرف کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 6 درصد بیشتر بود.
فعله‌گری گفت که همین الآن نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور، روزانه سه میلیون و 300 هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند.
  190 مورد قطعی گاز ادارات پرمصرف
طبق مصوبه هیئت دولت و شورای عالی امنیت ملی، ادارات امسال موظف شدند مصرف گاز طبیعی خود را نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد کاهش دهند و شرکت گاز هم مکلف شد روزانه میزان مصرف گاز ادارات دولتی، مراکز تجاری و خصوصی را کنترل کند.
مدیرعامل شرکت گاز در این رابطه آماری داد و اظهار کرد: از آذر ماه و با شروع فصل سرد تاکنون بیش از پنج هزار مورد بازدید از ادارات انجام شده است.
فعله‌گری با اشاره به اینکه تعداد زیادی از ادارات دمای رفاه را رعایت نکردند، ادامه داد: 500 مورد اخطار به ادارات پرمصرف داده شد و گاز 190 اداره نیز قطع که بعد از اخذ تعهد کتبی از آن‌ها، گاز مجددا وصل شد.
500 مورد اخطار به ادارات پرمصرف داده شد و گاز 190 اداره نیز قطع که بعد از اخذ تعهد کتبی از آن‌ها، گاز مجدداً وصل شد.
او این هم را گفت که اماکن مذهبی از پرمصرف ترین مشترکان گاز استان هستند که به رایگان بودن گازبهای آنان برمی‌گردد.
  سرمایی که بحث قبوض گاز را داغ کرد
بارش سنگین و ادامه دار برف و به‌دنبال آن سرمای شدید هوا، باعث شد مصرف گاز مشترکان در کشور از جمله استان کردستان در دی و بهمن ماه روند صعودی داشته باشد و از طرفی هم قبض‌های نجومی برای آنان صادر شود.
این وضعیت و قبض‌های غیرمتعارف گاز، منجر به اعتراض مردم شد، کسانی که تا پیش از این گازبهای 100 تا 200 هزار تومان را پرداخت می‌کردند حالا قبض‌های دو یا سه میلیونی یا حتی بیشتر برایشان صادر شده بود تا اینکه رئیس جمهور دستور داد شرکت ملی گاز، قبض‌های مصرفی مشترکان را با 70 درصد تخفیف صادر کند.
این موضوع را از مدیرعامل شرکت گاز کردستان هم جویا شدم که گفت: 16 آذر طبق مصوبه هیئت وزیران، تعرفه گازبهای مشترکان افزایش پیدا کرد که بیشتر شامل مشترکان بدمصرف شد.
فعله‌گری ادامه داد: این مصوبه همزمان با شروع فصل سرما ابلاغ و اطلاع‌رسانی هم شد اما تعداد زیادی از مشترکان به مدیریت مصرف گاز توجه نکردند که همین باعث شد با قبوض گازبهای با نرخ بالا مواجه شوند.
وی اضافه کرد: بعد از اعتراض مشترکان و دستور رئیس جمهور مبنی بر اعمال 70 درصد تخفیف گازبها برای دی و بهمن‌ماه، صدور قبض در دی ماه متوقف و تخفیف‌های مورد نظر در قبوض در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: از اول اسفند قبوض جدید در سامانه شرکت ملی گاز بارگذاری و با اعمال تخفیف صادر شده است.
به هرحال زمستان امسال در کردستان با وجود سرمای هوا و بارش خوب رحمت الهی بدون هیچگونه مشکلی در بحث قطعی یا نوسان گاز رو به پایان است اما این به معنای آن نیست که بی‌رویه گاز مصرف کنیم، چرا که گاز از انرژی‌های تجدیدناپذیر است و باید از آن به‌درستی استفاده کرد. با این کار می‌توان سهم صادرات و تجارت گاز از کشور را نیز افزایش داد.
در حال حاضر، 32 شهر و هزار و 507 روستای کردستان با ضریب نفوذ 100 درصد جمعیت شهری و 98 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شرکت گاز هستند.

شناسه خبر 66724