شناسه خبر:66714
1401/12/11 09:27:15
استاندار همدان خطاب به فرمانداران:

به جلسات اکتفا نکرده و از بازار بازدید میدانی کنید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با بیان اینکه تأکید ما در گشت مشترک بازدارندگی است و نه تشکیل پرونده، خطاب به فرمانداران ابراز کرد: به جلسات اکتفا نکرده و از بازار بازدید میدانی کنید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه تنظیم بازار که به ریاست وی و با حضور معاونان استاندار، مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط و فرمانداران شهرستان‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه تأکید ما در گشت مشترک بازدارندگی آن است، بیان کرد: تعداد پرونده‌ها و جریمه‌های نقدی درنظر گرفته‌شده چندان اهمیتی ندارد؛ تأکید ما بر این است که بازار با نظارت مستمر کنترل شود و شاهد فراوانی کالا با قیمت ثابت و یکسان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما تنظیم بازار بوده و تأمین بازار سازوکار خود را داشته و هر اتحادیه و واحد صنفی خودش این وظیفه را برعهده دارد.
استاندار همدان با اشاره به برنامه سال گذشته که از اواسط اسفندماه جهت تنظیم بازار شکل گرفت، تصریح کرد: نیاز است امسال نیز جلسات مشترکی با حضور معاون اقتصادی استاندار، تعزیرات، بهداشت، جهاد کشاورزی و صمت با تنظیم بازار و اتاق اصناف شهرستان‌ها تشکیل شده و بازار هر شهرستان به‌صورت میدانی رصد شود.
قاسمی‌فرزاد با ابراز انتقاد از گزارش عملکرد فرمانداران شهرستان‌ها در ارائه آمار و ارقام، گفت: نیاز است آقایان فرماندار از حالت نظارت صرف خارج شده و گشت میدانی را به‌صورت روزانه در دستور کار خود قرار دهند و بازار را در سه بخش کالاهای اساسی، میوه شب عید و آرد و نان کنترل کنند.
   در برخورد با متخلفان از ادبیات محترمانه استفاده کنید
وی تأکید کرد: حتماً ادبیات مناسبی را در برخورد با افراد داشته باشید، ولو فرد متخلف باشد؛ جریمه نقدی مجازات او است، حق استفاده از الفاظ بد را نداریم، شخصیت انسان‌ها را محترم بشمارید و به این موضوع توجه کنید که بازار در اغتشاشات اخیر کنار حاکمیت و مردم بود، باید این موضوع را درنظر بگیرید و جریمه تخلفات را در کمال ادب و احترام اعمال کنید.
استاندار همدان ادامه داد: انتظار ما این است که کمبودها را به‌صورت روزانه به سازمان جهاد کشاورزی اعلام کنید تا اقدامات لازم در این خصوص با تدابیر جهاد و معاونت اقتصادی انجام شود.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه فرمانداران فعلاً درخواست مرغ منجمد نداشته باشند چراکه منجر به ایجاد انحراف در بازار می‌شود، افزود: سهمیه دیگر کالاهای اساسی نظیر برنج، شکر و روغن نیز باید در اسرع وقت پیگیری شود تا کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.
   توزیع میوه در روستاها
وی با بیان اینکه میوه در 30 نقطه سطح شهر به‌صورت مستقیم عرضه خواهد شد، به سال گذشته که میوه شب عید در روستاها نیز توزیع شد اشاره کرد و گفت: امسال نیز باید همین‌گونه باشد و علاوه‌بر تأمین میوه شب عید، توزیع آن نیز با اقدامات تعاونی‌های روستایی و اعمال سود متعارف، صورت گیرد.
استاندار همدان تعادل‌بخشی در توزیع را حائز اهمیت خواند و افزود: به دو قلم میوه نیز اکتفا نکنید و اگر ممکن بود اقلام دیگر را نیز در دستور کار خود برای توزیع بین شهروندان قرار دهید.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه بازار ما باید مبتنی بر فقه و اخلاق باشد، گفت: اتاق اصناف آموزش‌های لازم را در این حوزه در دستور کار خود قرار دهد.
   در اسفندماه افزایش قیمت کرایه تاکسی نداریم!
وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: اینکه در اسفندماه کرایه‌ها افزایش داشته باشد، معقول و منطقی نیست؛ این مسئله باید در کمیته انطباق تصویب شود. ما در اسفندماه هیچ افزایشی نداریم و در فروردین‌ماه با یک میانگین طبیعی، قیمت را اعلام خواهیم کرد.
استاندار همدان در خاتمه سخنان خود از فراوانی کالاهای اساسی در استان خبر داد و بر نظارت میدانی تأکید کرد.
   میوه و اسکناس نو موجود است
معاون اقتصادی استاندار همدان در این جلسه با تأکید بر انجام برنامه‌ریزی لازم برای کشیک‌های نوروزی، عنوان کرد: تمهیدات لازم برای وجود وجه نقد در دستگاه‌های خودپرداز انجام گرفته و هماهنگی لازم با بانک‌ها در این خصوص و البته وجود اسکناس نو برای شب عید، صورت گرفته است.
سیدمجتبی حسینی خاطرنشان کرد: بازارچه محصولات کشاورزی برای عرضه بدون واسطه یا قیمت مصوب نیز اقدام مهم دیگری است که زیرساخت‌های آن فراهم شده تا با خرید محصول از کشاورز و عرضه بدون واسطه، شاهد ارتقای خدمت‌رسانی به مردم عزیز باشیم.
وی از آمادگی صمتی‌ها در طرح وب برای پاسخگویی به سؤالات و شکایات شهروندان خبر داد و سخنان خود را در این بخش به پایان برد.
   برخی مسائل زیبنده بازار مسلمین در همدان نیست
فرماندار همدان نیز با بیان اینکه در بازار همدان بیش از 35 هزار واحد صنفی وجود دارد، گفت: خوشبختانه بازار رونق خوبی داشته و شاداب است، نظم و امنیت قابل قبولی نیز در بازار حاکم بوده و نظارت‌ها با قوت درحال انجام است.
مسلم مخفی خاطرنشان کرد: نظارت‌ها را محدود به جلسات نکرده‌ایم و به‌صورت تلفنی و حضوری ادامه دارد؛ وضعیت عرضه و تقاضا مرتب درحال بررسی است.
وی ادامه داد: چند نفر از همکاران ما نیز به‌صورت روزانه قیمت 14 الی 15 مورد از کالاها و خدمات را رصد کرده و این موضوع نیز در نشست‌ها و جلسات ما در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و البته رصد بازار، مؤثر است.
فرماندار همدان با تأکید بر برگزاری نشست‌های تخصصی برای کلیه اتحادیه‌ها جهت اتمام حجت و یادآوری نکات لازم، تصریح کرد: اهمیت بازار شب عید نیاز به هماهنگی و تعامل زیادی دارد و تمام تلاش ما در این راستا صورت می‌گیرد.
مخفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بازار ما بازار مسلمین است اما گاهی نشانه‌هایی دیده می‌شود که زیبنده مسلمین نیست، ابراز کرد: نیاز به آموزش مسائل فقهی و اخلاقی در بین بازاریان مشهود بوده و درصددیم اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
وی به اجرای طرح زوج و فرد نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام تأثیر خوبی بر بازار داشته و خرید مردم با سهولت بیشتر و بهتری انجام می‌شود.
فرماندار همدان در پایان سخنان خود با اشاره به خروج دام از استان، از تأثیرگذاری آن بر افزایش قیمت گوشت خبر داد و تأکید کرد: نباید از این مسئله نیز غافل شد، چراکه تأثیر آن مشهود است.
   استقرار سه تیم بازرسی ثابت در حلقه اصلی شهر ملایر
فرماندار ملایر نیز با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای بازرسی‌های روزانه، عنوان کرد: جهت تأمین و توزیع کالا در بازار‌ مشکلی وجود ندارد و آمادگی کامل خود را برای شب عید به‌ویژه تهیه میوه اعلام می‌کنیم و تمهیداتی نیز دراین‌باره اندیشیده شده است.
سلمان اسماعیلی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال حدود 110 جلسه تنظیم بازار برگزار شده و هفت هزار و 950 فقره بازرسی در سطح شهرستان صورت گرفته است که یک‌هزار و 362 واحد متخلف شناسایی و 206 میلیارد ریال جریمه درنظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات صورت‌گرفته نویدبخش بازار نوروزی آرام است، افزود: برای نخستین‌بار در ملایر سه تیم بازرسی ثابت در حلقه اصلی شهر به‌کار گرفته شده که با استقرار آن‌ها رسیدگی به شکایات مردمی نیز تسهیل خواهد شد.
   انتظار داریم سهیمه آرد نهاوند افزایش پیدا کند
فرماندار نهاوند نیز با اشاره به برگزاری 11 جلسه تنظیم بازار و توزیع مناسب اقلام در این شهرستان، عنوان کرد: گشت‌های مشترک صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
ضرغام احمدوند ابراز کرد: خوشبختانه به‌استثنای نانوایی‌ها، مشکلی در بازار وجود ندارد؛ گاهی در نانوایی‌ها شاهد هستیم که مردم به‌جای کارت، پول نقد پرداخت می‌کنند. ضمن اینکه تقاضا داریم سهمیه آرد خانه‌پز و نانوایی‌ها افزایش پیدا کند تا مشکلی در این خصوص نیز نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هر برنامه‌ای برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان در استان صورت گیرد را تمام و کامل در شهرستان انجام می‌دهیم، سخنان خود را به پایان برد.
   پیش‌بینی 7 بازارچه برای عرضه محصولات در تویسرکان
فرماندار تویسرکان نیز گفت: در این شهرستان در تأمین کالاهای اساسی به‌جز گوشت قرمز، مشکلی وجود ندارد و وضعیت سایر اقلام و کالاها مناسب است.
حسین افشاری با اشاره به اینکه یک‌هزار و 24 فقره پرونده توسط گشت‌های مشترک به تعزیرات ارسال شده، تصریح کرد: برای پرونده‌هایی که به رأی ختم شده، هشت میلیارد و 200 هزار ریال جریمه درنظر گرفته شده است.
وی از پیش‌بینی هفت بازارچه محلی برای عرضه مستقیم گوشت مرغ با قیمت پایین‌تر خبر داد و افزود: کمبود مرغ را با تأمین گوشت منجمد جبران خواهیم کرد.
   زمان توزیع گوشت و برنج در شهرستان را زودتر اعلام کنید
فرماندار کبودراهنگ نیز با تأکید بر اینکه در حوزه تأمین کالاهای اساسی اقدامات مناسبی صورت گرفته، اذعان کرد: 641 تُن برنج تنظیم بازار با هدف کنترل بازار تأمین شده و توزیع خواهد شد.
مسلم غلامی خاطرنشان کرد: 104 مورد گشت مشترک با همکاری جهاد کشاورزی، صمت و دامپزشکی در سطح شهرستان انجام شده و این گشت‌ها تا پایان سال به‌ویژه در منطقه غار علیصدر ادامه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان نیز گشت و نظارت را در غار علیصدر به‌طور ویژه دنبال خواهیم کرد.
این مقام مسئول در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر قرار است گوشت قرمز و برنج در شهرستان توزیع شود، بهتر است زمان آن زودتر اعلام شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص توزیع آن بین شهروندان به نحو احسن انجام شود.
   توزیع کالا از طریق فروشگاه فرهنگیان و تعاونی‌های روستایی در اسدآباد
فرماندار اسدآباد نیز با بیان اینکه تاکنون پنج جلسه تنظیم بازار برگزار شده، عنوان کرد: پیگیری‌های لازم برای جذب ارزاق سهمیه‌ای انجام شده و برنج، گوشت و روغن را در بین مردم شهر و روستا توزیع خواهیم کرد.
حسین‌علی شرکائی ادامه داد: تلاش ما بر این است که توزیع کالا از طریق فروشگاه فرهنگیان و تعاونی‌های روستایی انجام شود که در این صورت مشکلی نیز ایجاد نخواهد شد.
وی در خاتمه افزود: گشت‌های مشترک نیز در سطح شهرستان مرتب درحال انجام بوده و قاعدتاً در ایام پایانی سال تشدید خواهد شد.
   کمبود لاستیک پراید و روغن موتور در بهار
فرماندار بهار نیز در این جلسه به تشکیل گشت‌های مشترک، بازدید از تعدادی از واحدهای صنفی و یک‌هزار و 68 فقره بازرسی اشاره کرد و گفت: دو هزار و 802 فرم بازرسی و هفت میلیارد تومان جریمه برای پرونده‌ها درنظر گرفته شده است.
روح‌الله نباتی ادامه داد: با راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه مستقیم و کشتار دام در کشتارگاه بهار، با افزایش گوشت قرمز در شهرستان مواجه نخواهیم بود و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه میدان دام نیز در شهرستان بهار واقع شده است، جلساتی نیز در این خصوص تشکیل شده و همین مسئله هم به تأمین گوشت قرمز و مدیریت آن کمک خواهد کرد.
این مقام مسئول از افزایش قیمت نهاده‌ها خبر داد و متذکر شد: سهمیه کالاهایی نظیر برنج، شکر و میوه شب عید هنوز اعلام نشده و مقتضی است اقدامات لازم در این خصوص برای برنامه‌ریزی‌های بهتر انجام شود.
نباتی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در شهرستان بهار شاهد کمبود لاستیک خودروی پراید هستیم و مشکلاتی نیز در تهیه و تأمین روغن موتور وجود دارد.
   سهمیه گوشت مردم درگزین را افزایش دهید
فرماندار درگزین نیز با اشاره به برگزاری نهمین جلسه تنظیم بازار در این شهرستان، گفت: تیم‌های بازرسی متشکل از ادارات ذی‌ربط 670 مورد بازرسی از واحدهای صنفی انجام داده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
کمیل خواستان خاطرنشان کرد: تدابیر لازم برای شب عید و ماه مبارک رمضان نیز انجام شده و یکی از اقدامات ما توزیع اقلام در سطح روستاها خواهد بود تا مردم با سهولت بیشتری بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تأمین کنند.
وی در پایان خواستار افزایش سهمیه گوشت قرمز در این شهرستان شد و گفت: با توجه به اینکه درگزین از مناطق محروم است، انتظار می‌رود تخصیص سرانه گوشت به این منطقه بیشتر باشد تا بتوان گام مؤثری در جهت خدمت‌رسانی به مردم برداشت.
   ماکیان الوند برخلاف ادعاها در ستاد تسهیل، هنوز لنگ پاسخ استعلام دامپزشکی است
فرماندار رزن نیز گفت: تاکنون یک‌هزار و 28 مورد بازرسی انجام گرفته و 370 متخلف شناسایی شده‌اند که بر این اساس یک میلیارد و 217 میلیون تومان نیز جریمه درنظر گرفته شده است.
علی‌اصغر غفاری‌آثار در ادامه از بدقولی در افتتاح مجموعه ماکیان الوند خبر داد و متذکر شد: متأسفانه با وجود اینکه مدیران در ستاد تسهیل گفته بودند مشکلی برای افتتاح این پروژه وجود ندارد، همچنان این بخش مشکل دارد.
وی توضیح داد: دامپزشکی هنوز پاسخ استعلام را نداده، این درحالی است که تولید مرغ در شهرستان رزن زیاد است و اگر اجازه خروج آن از شهرستان صادر شود، به نفع مرغدار خواهد بود.
   گوشت از 26 اسفندماه وارد بازار فامنین خواهد شد
فرماندار فامنین نیز در این جلسه با اشاره به تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: تاکنون 185 فقره نظارت با حضور صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت و اصناف انجام گرفته و برای 23 مورد تخلف پرونده تشکیل شده است.
سیدروح‌الله حسینی تأکید کرد: نیازهای شب عید شهرستان احصا شده و پیگیری‌ها برای تأمین ادامه دارد. گوشت نیز که عمده دغدغه ما بود، از 26 اسفندماه وارد بازار خواهد شد.
وی با تأکید بر نظارت بر بازار و عدم وجود مشکل در تأمین کالاها، سخن خود را در این بخش به اتمام رساند.

شناسه خبر 66714