شناسه خبر:66650
1401/12/9 10:26:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون (هفتم اسفندماه) با اقدام به‌موقع و شناسایی چاه‌های غیر مجاز، تعداد 726 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان همدان مسدود شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، محمد ضروری افزود: با انسداد و پُر کردن این تعداد چاه غیر مجاز، از نزدیک به 20 میلیون متر مکعب برداشت از آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح تعادل‌بخشی از سال 1393 تاکنون نزدیک به 6 هزار چاه غیر مجاز در استان همدان شناسایی و مسدود شده است.
ضروری ادامه داد: در طول هشت سال گذشته با اجرای طرح تعادل‌بخشی بیش از 320 میلیون متر مکعب در برداشت از آب‌های ‌زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.
وی تأکید کرد: به‌منظور مدیریت مصرف و کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی، از ابتدای امسال تاکنون 701 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز کشاورزی استان همدان نصب شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه طرح تعادل‌بخشی از نیمه دوم سال 1393 اجرا شده است، گفت: از سال 1393 تاکنون به‌منظور مدیریت برداشت آب از چاه‌ها، بیش از 6 هزار دستگاه کنتور روی چاه‌های مجاز کشاورزی استان نصب شده است.
وی با اشاره به همکاری مناسب دادگستری، پلیس و دستگاه‌های اجرایی برای انسداد چاه‌های غیر مجاز، خاطرنشان کرد: 23 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان همدان به‌طور شبانه‌روز دشت‌های منطقه را کنترل می‌کنند.
ضروری اظهار کرد: با چاه‌های مجاز موجود در استان همدان که برداشتی بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز در راستای حفاظت از منابع آبی استان، برخورد می‌شود.
وی تأکید کرد: براساس اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد قابل توجهی چاه غیر مجاز دیگر نیز در مناطق مختلف استان همدان شناسایی و مسدود شود.
براساس آخرین آمار، 90 درصد از منابع آب زیرزمینی استان همدان در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش آشامیدنی و بهداشت و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

شناسه خبر 66650