شناسه خبر:66639
1401/12/9 10:12:39

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری همدان گفت: دو رودخانه‌ در همدان ظرفیت گذردهی سیلاب ندارند که اضافات بارش‌ها از مسیر منازل مسکونی خارج می‌شوند.

بیتا روحی روز گذشته با بیان اینکه تمام مجوزهای شهرداری براساس طرح تفصیلی صادر می‌شود، اظهار کرد: حتی حریم، معبر و اماکن تجاری و مسکونی براساس طرح تفصیلی تعیین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه رودخانه‌ها در مناطق متفاوت حریم‌های مختلف دارند، افزود: بعد از سال 98 نیز ابعاد حریم‌ و بستر رودخانه توسط آب‌ منطقه‌ای مشخص شد.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری همدان خاطرنشان کرد: مشاور آب منطقه‌ای اعداد و ارقام حریم رودخانه‌ها را متفاوت از شهرداری و طرح جامع تفصیلی درنظر گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه از سال 98 به بعد حریم‌های تعیین‌شده توسط آب منطقه‌ای‌ هم رعایت می‌شود، یادآور شد: اگرچه معیار ما برای رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها در شهر طرح تفصیلی شهری است.
روحی با بیان اینکه طرح تفصیلی در کمیسیون عالی شهرسازی مطرح و گام بعد ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: دو مورد از رودخانه‌های همدان ظرفیت گذردهی سیلاب را ندارند که یک مورد سیل‌برگردان شرقی اجرا شده تا اضافات بارش‌ها از مسیر منازل مسکونی خارج و در جای دیگر به رودخانه متصل شود.
وی با تأکید بر اینکه در این سیل‌برگردان موارد زیست‌محیطی رعایت شده و بارش بیش از ظرفیت رودخانه از طریق سیل‌برگردان خارج می‌شود، متذکر شد: یکی دیگر از رودخانه‌هایی که گذردهی سیلاب 50 ساله ندارد، رودخانه دیوین است.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرداری همدان اظهار کرد: سیل‌برگردان غربی برای این رودخانه طراحی شده که از زمین‌های دانشگاه بوعلی‌سینا عبور خواهد کرد و درحال حاضر در مرحله رایزنی هستیم تا این سیل‌برگردان اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح درصورت بارش خارج از ظرفیت هم مشکلی برای منازل مسکونی در مسیر رودخانه ایجاد نخواهد کرد، ادامه داد: طبق مطالعات مشاور در همدان تنها دو مورد رودخانه‌ها گذردهی سیلاب 50 ساله ندارند.
روحی خاطرنشان کرد: چندین‌بار در بودجه داخلی شهرداری اعتبار این طرح دیده شده، اما توافق با دانشگاه انجام نشده است.
وی تصریح کرد: برای سیلاب‌ 50 ساله منطقه سعیدیه نیز مشکل‌ساز نیست، ضمن اینکه شهرداری مناطق موظف هستند هر 50 یا 100 متر دریچه بازدید طراحی کنند و بازدیدهای دوره‌ای انجام دهند.

شناسه خبر 66639