شناسه خبر:66344
1401/12/3 08:51:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: مطالعات اجرای شبکه فاضلاب 38 روستای همدان به‌منظور جمع‌آوری، هدایت و تصفیه فاضلاب روستاییان انجام شده است.

فرهاد بختیاری‌فر روز سه‌شنبه افزود: مطالعات فاضلاب این تعداد روستا بیشتر در مناطق بالادست سد اکباتان و محور امامزاده محسن (ع) است و تلاش داریم که بخش عمده‌ای از اعتبار لازم این کار را از محل سفر رئیس‌جمهور به استان تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود فاضلاب به سد اکباتان از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت محسوب می‌شود، تصریح کرد: اعتبارات مصوب سال 1401 شرکت آب و فاضلاب همدان رقمی افزون‌بر 520 میلیارد تومان است که تاکنون 76 میلیارد تومان آن معادل 15 درصد را دریافت کرده‌ایم.‌
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: از این میزان اعتبارات مصوب‌شده، 132 میلیارد تومان استانی و مابقی ملی است که توسط وزارت نیرو تخصیص داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سفر مردادماه رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم به استان همدان بیش از 488 میلیارد تومان اعتبار به توسعه شبکه آب و فاضلاب استان همدان اختصاص یافت، ابراز کرد: از این میزان اعتبار حدود 50 میلیارد تومان برای توسعه تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب شهر همدان، 110 میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب ملایر، 30 میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب نهاوند، 30 میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب بهار، 30 میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب تویسرکان، 30 میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب روستاهای بالادست سد اکباتان، 200 میلیارد تومان برای مجتمع آب‌رسانی و 38 میلیارد تومان برای توسعه شبکه آب‌رسانی شهری همدان اختصاص یافته است.
بختیاری‌فر با بیان اینکه 854 حلقه چاه، 232 چشمه و 64 دهنه قنات آب مورد نیاز روستاهای استان را تأمین می‌کند، ادامه داد: شبکه آب‌رسانی استان دارای 79 فقره مخزن با ظرفیت 300 هزار متر مکعب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: به‌دلیل خشک‌سالی و شرایط بحرانی آب در فصل تابستان، 220 روستای استان توسط تانکر آب‌رسانی شد.
وی با اشاره به اینکه اولویت نخست دولت تأمین آب پایدار برای روستاها است، افزود: 63 مجتمع آب‌رسانی روستایی در شرکت آب فاضلاب وجود دارد که 522 روستا زیر پوشش این مجتمع‌های آب‌رسانی هستند.
بختیاری‌فر عنوان کرد: شبکه فاضلاب روستای دهپیاز تکمیل و به شبکه فاضلاب همدان متصل شده است؛ تصفیه‌خانه فاضلاب روستای آبرومند نیز 70 درصد پیشرفت، شبکه فاضلاب روستاهای حسین‌آباد و شهر کرفس هم 98 درصد پیشرفت و تصفیه‌خانه آن نیز 70 درصد پیشرفت دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به اینکه شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی از خدمات آب آشامیدنی 79 درصد است، ادامه داد: این شرکت 179 هزار مشترک آب و دو هزار و 500 مشترک فاضلاب روستایی دارد.
وی با اشاره به اینکه شرکت آبفای استان 419 هزار مشترک آب و 284 هزار مشترک فاضلاب دارد، تأکید کرد: به 76 درصد از جمعیت شهری استان خدمات فاضلاب ارائه می‌شود که این میزان 20 درصد از میانگین کشوری بیشتر است.
بختیاری‌فر با اشاره به اینکه ظرفیت آب‌رسانی شبکه آب استان سالانه 128 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: هم‌اینک حدود 183 حلقه چاه، سه چشمه و چهار دهنه قنات در مدار بهره‌برداری قرار دارد که آب آشامیدنی مشترکان شهری را تأمین می‌کند.
صددرصد از جمعیت 32 شهر و 803 روستا از یک‌هزار و 63 روستای استان همدان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره می‌برند.

شناسه خبر 66344