شناسه خبر:66220
1401/11/30 01:54:23
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

50 درصد محصولات کشاورزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون حدود 50 درصد محصولات تولید شده در بخش کشاورزی کشاورزی از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل می‌شود.

علیرضا مهاجر افزود: ضایعات در محصول سبزی بیش از 70 درصد، صیفی جات بیش از 40 درصد و در مابقی محصولات بین 20 تا 25 درصد است که به طور میانگین عددی حدود 50 درصد را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: اکنون سالانه 125 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در کشور تولید می‌شود که پنج میلیون تن آن صادراتی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه نیز حدود 22 میلیون تن محصولات کشاورزی وارداتی داریم که اکنون وزارت جهاد کشاورزی برای 85 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت ایران به همراه 10 میلیون نفر مهاجر خارجی تولید غذا دارد.

مهاجر اظهار کرد: جهاد کشاورزی با تولید سالانه 125 میلیون تن تولیدات کشاورزی که حدود پنج میلیون تن آن صادر می‌شود ضمن اینکه حدود 22 میلیون تن هم واردات انجام می‌شود مسئولیت تأمین غذای این جمعیت را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه اکنون تنوع محصولات کشاورزی کشور به نسبت به سال‌های پیش از انقلاب و دهه‌های اول و دوم پس از انقلاب بیشتر شده است، گفت: افزون بر تنوع غذایی بالا، ذائقه‌ها نیز در کشور تغییر پیدا کرده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: امروزه ذائقه ما به سمت محصولات پرآب بر مثل برنج و میوه‌ها رفته است؛ در کنار این تغییرات به‌دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم نیاز جامعه را برطرف کنیم که باید روی الگوی تغذیه قبل از الگوی کشت پرداخته شود که تغییر باید در مسیر زمین و آب محدود، انجام شود.

مهاجر گفت: در الگوی کشت و بهره‌وری در آب چند راهکار داریم که یکی تغییر تاریخ فصل کشت است که می‌توانیم فشار بر روی اراضی و همچنین آب را با تغییر فصل کشت کاهش دهیم.

وی افزود: کشور ما کم‌آب است و نمی‌توانیم ذرت و سویا که محصولات تابستانه است را تولید کنیم که در این بخش برای تغذیه طیور وابسته به واردات هستیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش زیادی از اراضی کشور هم به دلیل کوچک و خرد بودن به‌صورت سنتی و غرقابی آبیاری می‌شود و به‌رغم اینکه هزینه زیادی برای آبیاری نوین کرده‌ایم ولی بیشتر آب بخش کشاورزی صرف این اراضی کوچک می‌شود.

مهاجر یکی از راهکارهای بهره‌وری آب را کشت حفاظتی دانست که باید ابزار لازم آن را در اختیار جامعه کشاروزی گذاشت.

وی گفت: برای کشت حفاظتی نیاز به باقیمانده کشت در اراضی است در حالیکه از طرفی علوفه نداریم و کاه گرانتر از گندم است، کاه را از زمین خارج می‌کنیم که با کشت حفاظتی همخوانی ندارد.

وی تأکید کرد: بایستی شرایط تولید را به سمت استفاده از آب کمتر هدایت کرد.

شناسه خبر 66220