شناسه خبر:66143
1401/11/27 09:41:29

سپهرغرب، گروه خبر: براساس آمار، 173 روشندل و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی شهرستان اسدآباد هستند و از خدمات این نهاد حمایتی استفاده می‌کنند.

برخی از این افراد روشندل باخلاقیت و بااستعداد مشتاقانه پیگیر فرا گرفتن خط بریل هستند که متأسفانه نبود آموزش خط بریل در شهرستان موجب آن شده که به‌علت سختی و دشواری‌ تردد به مرکز استان، نتوانند به این خواسته دیرینه خود برسند؛ حال اینکه درصورت آموزش، به‌طور قطع دریچه‌ای تازه به زندگی این افراد باز خواهد شد و حتی با آموزش‌های لازم چه‌بسا با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی بتوانند برای خود اشتغال ایجاد کرده و استقلال اقتصادی داشته باشند.
در سال‌ 99 در جلسه شورای مهارت شهرستان فرماندار وقت دستور داد که لازم است فنی‌وحرفه‌ای شهرستان برای آموزش خط بریل به این افراد مشتاق اقدام کند، اما تحقق این مطالبه روشندلان به‌علت نبود مربی آشنا به خط بریل در شهرستان برای آموزش به این جامعه هدف، ابتر باقی ماند.
حال می‌خواهیم بدانیم درحال حاضر برای تحقق این مطالبه برزمین‌مانده جامعه روشندل شهرستان توسط اداره فنی‌وحرفه‌ای و بهزیستی شهرستان چه برنامه‌ای در دست اجرا است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد دراین‌باره اظهار کرد: درحال حاضر بهزیستی شهرستان دارای 173 روشندل و نیز کم‌بینا است که در بحث آموزش خط بریل از بین آن‌ها متقاضی چندانی نداشتیم.
علی‌اکبر احمدی‌منش افزود: به‌علت تعداد انگشت‌شمار متقاضیان درصورتی که هریک از روشندلان متقاضی یادگیری خط بریل باشند، تمامی کمک‌هزینه‌های تحصیلی و آموزش و نیز کمک‌هزینه تردد وی به مرکز استان را تقبل خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه موردی از روشندلان در رابطه با فراگیری خط بریل به بهزیستی شهرستان مراجعه نداشته است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته یک یا دو مورد از بین روشندلان درخواست‌کننده برای یادگیری خط بریل بوده که نسبت به آموزش آن‌ها اقدام شده است.
احمدی‌منش با اشاره به اینکه روشندلان اگر چنین مطالبه‌ای از بهزیستی داشته باشند حتماً انجام خواهیم داد و تاکنون خودشان چنین درخواستی نداشته‌اند، گفت: این موضوع را حتماً پیگیری خواهیم کرد تا اگر متقاضی داشته باشیم، با فنی‌وحرفه‌ای برای یادگیری خط بریل روشندلان شهرستان رایزنی لازم را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه بهزیستی شهرستان در زمینه‌های مختلف خدمات لازم را به روشندلان به‌عنوان جامعه هدف خود ارائه می‌کند، تصریح کرد: پرداخت مستمری، آموزش به روشندل و خانواده وی، ارائه وام، اشتغال‌زایی و تأمین مسکن را می‌توان ازجمله خدمات ارائه‌شده به روشندلان برشمرد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسدآباد در پایان یادآور شد: علاوه‌بر این خدمات دیگری چون عصای روشندلان و ساعت گویا نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
رئیس اداره فنی‌وحرفه‌ای شهرستان اسدآباد هم اظهار کرد: جهت آموزش خط بریل باید برای فنی‌وحرفه‌ای شهرستان مربی جذب شود و مربی آموزشی در این رابطه توسط استان معرفی شود، چراکه مربی خط بریل شاخص‌های ویژه خود را دارد.
محمودرضا خزائی افزود: آموزش خط بریل در استاندارد فنی‌وحرفه‌ای تعریف شده و با جذب مربی می‌توان نسبت به آموزش اقدام کرد؛ اما متقاضی در رابطه با یادگیری این رشته انگشت‌شمار است و باید متقاضیان کارگاه‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای در هر دوره حداقل 10 تا 12 نفر باشند و تعداد کارآموزان در هر دوره به حد نصاب برسد که جذب مربی قانع‌کننده باشد.
وی با اشاره به بحث برگزاری دوره آموزشی یادگیری خط بریل برای روشندلان زیر پوشش بهزیستی، تصریح کرد: با بهزیستی استان تفاهم‌نامه‌ای مربوط به ماه گذشته داریم که در آن آمده اگر فنی‌وحرفه‌ای در رابطه با آموزش هر رشته برای مددجویان زیر پوشش بهزیستی مربی نداشت، بهزیستی مربی را تأمین کند و فنی‌وحرفه‌ای فضای لازم را در اختیار آن‌ها بگذارد و برگزاری این دوره آموزشی در سامانه فنی‌وحرفه ای ثبت‌ و کارت مهارت توسط فنی‌وحرفه‌ای صادر شود.
خزائی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه دوسویه است، گفت: درصورتی که بهزیستی جهت آموزش خط بریل به روشندلان اقدام کند، براساس تفاهم‌نامه فوق حتماً به تعهدات خود عمل خواهیم کرد؛ به‌طوری که تأمین محیط و فضا، دوره آموزشی و ثبت پورتال را به‌عنوان برخی از زیرساخت‌ها تقبل می‌کنیم. ضمن اینکه بخشی از کار نیز به بهزیستی مرتبط بوده که باید این زیرساخت‌ها را متقابل بهزیستی تأمین کند.
به گزارش ایسنا، امیدواریم با رایزنی دوسویه بهزیستی و فنی‌وحرفه ای شهرستان و احصای آمار دقیقی از علاقه‌مندان روشندل به خواندن و نوشتن، این مطالبه عزیزان در آینده نه‌چندان دور محقق شود و بدون نیاز به تردد به خارج از شهرستان، به آرزوی دیرینه خود برسند.

شناسه خبر 66143