شناسه خبر:65921
1401/11/20 09:41:25
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان مطرح کرد:

لوازم خانگی، بیشترین کشفیات پلیس امنیت اقتصادی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات 10 ماه امسال در بحث لوازم خانگی با تعداد 681 هزار دستگاه بوده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه یک‌هزار و 566 درصد افزایش داشته که 90 درصد آن از جنوب بارگیری شده و به سمت تهران می‌رفت و در استان همدان دپو نمی‌شد.

سرهنگ مجتبی محمدی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی مدت دو سال است که در استان همدان تشکیل شده و به‌صورت مستقل درحال فعالیت است، اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی به‌خاطر وضعیت اقتصادی کشور به‌صورت تخصصی و با هدف پیشگیری و پیش‌بینی جرم درحال فعالیت است.
وی افزود: یکی از وظایف پلیس امنیت اقتصادی این است که مراقبت کند تا جرمی درخصوص اقتصاد پیش نیاید و از سرمایه‌گذار در راستای افزایش تولید حمایت می‌کنیم.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان بیان کرد: پلیس بنا بر فرمان هشت‌ماده‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (جنس قاچاق پیش از مبادی ورودی تا عرضه آن در بازار مورد آماج اقدامات گوناگون قرار گیرد) که با جنس قاچاق از مبدأ تا مقصد مبارزه شود، فعالیت خود را انجام می‌دهد.
 پلیس هوشمند علیه جرائم سازمان‌یافته و باندی (نه افراد خُرد و ضعیف) اقدام می‌کند
وی خاطرنشان کرد: هدف رهبر انقلاب جرائم سازمان‌یافته بوده، پلیسی هوشمند است که بیشتر علیه جرائم سازمان‌یافته و باندی (نه افراد خُرد و ضعیف) اقدام کند. همچنین در راستای بیانیه گام دوم انقلاب که به مفاسد اقتصادی اشاره دارد، ستاد کل نیروهای مسلح تشخیص داد که این پلیس در کشور و استان‌ها تشکیل شود.
محمدی به تعدادی از جرائم رسیدگی‌شده در این بخش اشاره کرد و افزود: مبارزه با قاچاق کالا و ارز که شامل سه بخش مبارزه با کالای گمرکی، مبارزه با کالای ممنوعه و مبارزه با کالای منابع ملی همچون سوخت، میراث فرهنگی و غیره است؛ این سه بخش زیرمجموعه اداره قاچاق هستند.
وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با قاچاق 20 سازمان وظیفه دارند که با پلیس همکاری کنند، ابراز کرد: تعدادی از این دستگاه‌ها شامل شرکت فرآورده‌های نفتی، سازمان صمت، صداوسیما، تبلیغات اسلامی، جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی، قوه قضائیه، آموزش‌وپرورش، راهداری، اقتصاد و دارایی، میراث فرهنگی، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش، ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و منابع طبیعی است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با بیان اینکه این بخش از پلیس دارای دو اداره مبارزه با قاچاق کالا و اداره جرائم اقتصادی است، ادامه داد: جرائم دیگری همچون اخلال در نظام اقتصادی، اختلاس، رشوه و ارتشا، فرار مالیاتی، پولشویی، زمین‌خواری، تسهیلات غیر مجاز، احتکار و رباخواری نیز در اداره جرائم اقتصادی پلیس امنیت اقتصادی رسیدگی می‌شود.
وی به بیان آمار کشفیات پلیس امنیت اقتصادی در 10 ماهه سال جاری پرداخت و گفت: در 10 ماهه سال جاری 294 میلیارد تومان کشفیات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشته و 12 میلیارد تومان از این میزان فروش رفته و مبلغش به خزانه دولت واریز شده است.
سرهنگ محمدی ادامه داد: در 10 ماهه امسال پرونده‌های بالای یک میلیارد تومان 15 فقره با 25 درصد افزایش و پرونده‌های بین 500 تا یک میلیارد تومان 63 فقره با 350 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند؛ پرونده‌های بین 100 تا 500 میلیون تومان نیز 490 فقره بوده‌اند و پرونده‌های خُرد هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.
وی افزود: به‌واقع در 10 ماهه امسال یک‌هزار و 186 پرونده قاچاق تشکیل شده و یک‌هزار و 342 متهم قاچاق دستگیر شده‌اند؛ بیشتر متهمین هم غیر بومی هستند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با اشاره به توقیف 337 خودروی شوتی به ارزش 38 میلیارد تومان، گفت: خودروهای شوتی اغلب سرقتی هستند که مجهز به دستگاه پخش میخ در سطح جاده و سیستم دودزا بوده و 353 متهم در این راستا دستگیر شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات 10 ماهه امسال در بحث لوازم خانگی با تعداد 681 هزار دستگاه بوده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌هزار و 566 درصد افزایش داشته که 90 درصد آن از جنوب بارگیری شده و به سمت تهران می‌رفت و در استان همدان دپو نمی‌شد.
سرهنگ محمدی به بیان آمار دیگر کشفیات پلیس امنیت اقتصادی پرداخت و گفت: 440 هزار لیتر سوخت، 40 میلیون نخ سیگار، چهار هزار تُن مواد خوراکی، 16 هزار قلم لوازم آرایشی، 23 هزار دستگاه تجهیزات الکترونیکی و رایانه، 444 هزار قلم دارو، 176 هزار متر پارچه، 284 تُن چوب، یک‌هزار کیلوگرم توتون و تنباکو، 90 هزار عدد مواد محترقه، 186 تُن آرد، 100 تُن نهاده دامی، 200 دستگاه ماینر، 6 هزار عدد لوازم یدکی، چهار هزار رأس دام سبک و غیر بهداشتی و 250 رأس دام سنگین بوده است.
وی با اشاره به تشکیل 174 پرونده جرائم اقتصادی، افزود: این جرائم شامل فرار مالیاتی، زمین‌خواری، احتکار، تسهیلات غیر مجاز و موارد مشابه است که 207 متهم در این راستا دستگیر شده‌اند و ارزش پرونده‌های آن‌ها بیش از 250 میلیارد تومان است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان به بیان برخی از روش‌های قاچاقچیان برای قاچاق پرداخت و تصریح کرد: قاچاقچیان لوازم خانگی را در ماشین‌های یخچال‌دار و یا زیر علوفه ذرت جاسازی می‌کنند، همچنین از مشک‌های ضخیم برای جابه‌جایی سوخت استفاده می‌کنند که با رسیدن مأموران، اقدام به پاره کردن مشک و ریختن آن در سطح جاده کرده و از تعقیب پلیس جلوگیری می‌کنند.

شناسه خبر 65921