شناسه خبر:65913
1401/11/19 10:16:23

سپهرغرب، گروه کشاورزی: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در پروژه مطالعه انواع روش‌های نوین برای سیستم آبیاری هوشمند «زمان» فاکتور مهمی است.

نشست خبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
امروز بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی دانشگاه‌ها روی افزایش راندمان سیستم آبیاری در بخش کشاورزی فعالیت دارند. روش‌های گوناگون در حال مطالعه و بررسی است. عموماً یکی از فاکتورهایی که در پروژه‌های کشوری به فراموشی سپرده می‌شود زمان است. گاهی شاهدیم یک دهه از زمان پیش‌بینی شده از اجرا پروژه گذشته و هنوز مطالعات به نتیجه نرسیده است. اگر در حوزه مطالعات روش‌های فناورانه در سیستم آبیاری هوشمند زمان مشخص اجرا درنظر گرفته نشود روش‌های دیگر نوین و به‌روز نخواهد بود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این که آیا برای مطالعه و اجرای طرح سیستم آبیاری هوشمند زمان مطالعه و اجرا مشخص است، گفت: علم و دانش سقف ندارد و در حوزه سیستم آبیاری هوشمند نیز سقفی وجود ندارد. علم پیشرفت می‌کند و هر روز با روشی نوین رو به رو هستیم.
صفدر نیازی، افزود: مراکز علمی در زمان کوتاه ابداع روش دارند و همین امروز شاهد انجام انواع آبیاری در بخش کشاورزی جهان هستیم.
وی ادامه داد: هر پروژه‌ای باید زمانی برای مطالعه و بررسی داشته باشد و اینکه روش‌ها به شکل پایلوت اجرا شود، سپس بعداز طی شدن این مراحل عملیاتی می‌شود.
وی تصریح کرد: در حوزه پایش روش‌های سیستم آبیاری هوشمند باید مرکز تحقیقات و فناوری مجری طرح، اجرای روش را بلامانع اعلام کنند و اینکه بهره‌ور با انجام آن متضرر نمی‌شود و در ادامه معاونت آب و خاک اجرای آن را اعلام همگانی کند.
معاون آب و خاک در ادامه تأکید کرد: به طور قطع به شرکت‌های مطالعه‌گر زمان گوشزد خواهد شد.

شناسه خبر 65913