شناسه خبر:65889
1401/11/19 09:39:24
مدیرکل استاندارد استان همدان:

هدف ما اصلاح استاندارد در استان همدان است

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه هدف ما اصلاح استاندارد در استان همدان است، گفت: اداره کل استاندارد در عرصه‌های مختلف مانند آسانسور، خدمات، بتن و صنعت غذا ورود جدی و قاطعانه داشته تا مدافع حقوق مردم باشد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : جعفر امیری‌پریان نظارت سازمان ملی استاندارد را «استصوابی» برشمرد و اظهار کرد: این نظارت در جهت حفظ حقوق عامه مردم است.
امیری‌پریان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم نقش استاندارد پُررنگ بوده است، اذعان کرد:‌ این امر به‌نحوی بوده که گاهی نظارت‌ها زیاد قلمداد شده؛ درصورتی که این نظارت‌ها و پیگیری‌ها از سال 96 به ما ابلاغ شده است.
وی ضمن تأکید بر اینکه هدف ما اصلاح استاندارد در استان همدان است، بیان کرد: اداره کل استاندارد در عرصه‌های مختلف مانند آسانسور، خدمات، بتن و صنعت غذا ورود جدی و قاطعانه داشته تا مدافع حقوق مردم باشد.
امیری‌پریان با اشاره به مصوبه­ اخیر شورای عالی استاندارد که به همه ادارت کل استاندارد ابلاغ شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این مصوبه رئیس شورای عالی استاندارد یعنی رئیس‌جمهور بوده و تأکید ویژه بر مبارزه با کم‌فروشی دارد، مجدانه پیگیری می‌شود.
وی در ادامه گفت: در این خصوص چند مؤلفه مانند توزین ترازوهای سبک و سنگین و وزن کالاهای بسته‌بندی‌شده شرکت‌های تولیدی که در بازار عرضه می‌شوند را بررسی می‌کنیم و نتایج ارزیابی‌ها طی مکاتبات به شخص رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود که نشان‌دهنده هدفمندی و تأکید این سازمان و مجموعه دولت بر جلوگیری از کم‌فروشی است.
مدیرکل استاندارد استان همدان از همه دستگاه‌های استان خواست تا در راستای پیشگیری از مقوله کم‌فروشی این سازمان را کمک کنند و خاطرنشان کرد: هدف ما در استان همدان این است تا واحد‌های تولیدی را در مسیری قرار دهیم که شاهد کم‌فروشی در آن‌ها نباشیم؛ چراکه این امر شرعاً، عرفاً و اخلاقاً خطا است.
وی یادآور شد: ما موظف هستیم با کالاهای موجود که نشان استاندارد ندارند، برخورد کنیم؛ چراکه این نشان حاصل ساعت‌ها کار و تفکر بوده و اطمینانی برای خرید در هر کالا است.
امیری‌پریان از همه هم‌استانی‌ها خواست تا اگر تخلفی مشاهده کردند، از طریق راه‌های ارتباطی این سازمان اعلام کنند و افزود: هم‌استانی‌های عزیز درصورت مشاهده کالای فاقد نشان استاندارد و کد 10 رقمی، موضوع را از طریق مراجعه حضوری، پورتال این اداره و سامانه تلفنی 1517 تخلفات به این سازمان اعلام کنند.
وی یادآور شد: سرشماره پیامکی 10001517 برای ارسال کد 10 رقمی زیر نشان استاندارد بوده که متنی درخصوص کیفیت این محصول به خریدار به‌صورت رایگان ارائه خواهد کرد.
مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه نشان استاندارد برای هر صنفی نیاز است، تأکید کرد: هر صنف موظف به نصب برچسب استاندارد روی ترازوی خود بوده؛ چراکه استاندارد بودن ترازو و وزن درست، حق همه مردم است.
وی با بیان اینکه وظیفه استاندارد کالیبره کردن ترازو‌های اصناف مختلف است، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از ترازو‌های استان کالیبره نبودند و وزن درست را نشان نمی‌دادند که بررسی شده و اصلاح خواهند شد.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص نظارت بر ترازوهای طلافروشی‌ها، افزود: اقدامات خیلی خوبی در حوزه اوزان سبک شده، البته این موضوع زمان‌بر خواهد بود؛ عدم کالیبره بودن در این عرصه حساس چه در بیش‌مقداری یا کم‌مقداری، مهم است که درخصوص طلا آزمایشگاه لازم را داریم و در آینده نیز بهبود خواهد یافت.
امیری‌­پریان در پاسخ به نبود همه آزمایشگاه‌های لازم در سطح استان و یا در گمرک‌ها، یادآور شد: سازمان ملی استاندارد متولی ایجاد آزمایشگاه‌ها نیست و ما اعطاکننده گواهی تأیید صلاحیت هستیم؛ البته از ایجاد این آزمایشگاه‌ها استقبال می‌کنیم و کمبود آن‌ها به‌دلیل تعداد اندک نمونه‌ها و هزینه‌بر بودن احداث آن‌ها است. در برخی موارد مانند مواد نفتی، تعداد آزمایشگاه‌های موجود کشور اندک است.
مدیرکل استاندارد استان همدان در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا استاندارد‌های لازم درخصوص آب همدان وجود دارد؟ گفت: پایش‌های لازم درخصوص مقوله آب را داریم و مقرر شده است که اخبار آن از طریق استاندار همدان اعلام شود که ما هم به آن‌ها احترام می‌گذاریم.
وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی درخصوص استاندارد‌های لازم گردشگری انجام شده است، افزود: با توجه به اینکه همدان آزمونه گردشگری انتخاب شد، استانداردهای مدون درنظر گرفته شده و درحال پیاده‌سازی است تا بتوان آن‌ها را اجرایی کرد.
امیری‌­پریان از ساخت لعاب سفال فاقد سرب و استفاده از خاکی که لب‌پر شدن و شکستگی را کاهش می‌دهد خبر داد و یادآور شد: حمایت‌های لازم از ساخت لعاب بدون سرب تولیدشده توسط جهاد دانشگاهی را خواهیم داشت تا در شهر جهانی سفال استفاده شود.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی درخصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان این سازمان تصریح کرد: امسال در زمینه استانداردهای دانش‌بنیان تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری منعقد کرده‌ایم و 20 استاندارد ملی و یک استاندارد بین‌المللی در استان تدوین شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص استانداردسازی آسانسورهای سطح شهر نیز گفت: ساختمان‌های خصوصی فاقد استاندارد برای گرفتن آن باید به سازمان استاندارد مراجعه کنند؛ همچنین در مورد آسانسورهای دارای بیمه باید بگویم که درصورت نداشتن گواهی استاندارد، بیمه‌ موضوعیت نخواهد داشت و آسانسورهای اماکن عمومی مکلف به کسب گواهی استاندارد هستند.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در حوزه استانداردسازی‌های بتن چه اقداماتی شده است؟ اذعان کرد: با توجه به زمین‌لرزه‌های اخیر چه در ایران و چه در کشورهای خارجی، اهمیت وجود استاندارد در بتن و ساخت‌وسازها بیشتر مشاهده می‌شود. البته مهرماه امسال در استان همدان مصوب شد تا سازمان نظام مهندسی در ساخت‌وسازها از مصالح استاندارد استفاده کند و مجدانه پیگیر این موضوع هستیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا درخصوص استاندارد بودن پُل غدیر شما هم بررسی‌های لازم را داشته‌اید؟ یادآور شد: تأییدیه این پُل از سوی استانداری به عموم مردم اعلام شد و از آزمایشگاه‌های ما چیزی در این مورد خواسته نشده است. (صحت پُل غدیر در مراجع کشوری بررسی و تأیید شده است).
در پایان این نشست به‌مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی از خانواده‌های شهید سیدحسین برزگر و آزاده سرافراز مرحوم حاج‌علی‌اصغر باور عرب‌زاده تجلیل به عمل آمد.

شناسه خبر 65889