شناسه خبر:65829
1401/11/18 09:44:24

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: سرپرست فرمانداری همدان با بیان اینکه طی دهه فجر امسال در شهرستان همدان 193 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 430 میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: امروز (دوشنبه) چهار مدرسه، یک طرح آب‌رسانی و یک پروژه بهسازی مسکن با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

دوشنبه 17 بهمن‌ماه دومین دوره افتتاحیه‌های شهرستان همدان طی دهه مبارک فجر با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار همدان و سایر مسئولان ذی‌ربط انجام شد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در آیین افتتاح مخزن 500 متر مکعبی روستای برفجین که به‌مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری رسید، گفت:‌ طی دومین دوره از بهره‌برداری طرح‌ها در دهه فجر چهار مدرسه با اعتبار بالغ‌بر 15 میلیارد تومان و 145 مسکن در روستاهای شهرستان همدان با اعتباری بالغ‌بر بیش از 14 میلیارد تومان، بهسازی شدند.
حسن رضانیا با اشاره به اینکه 35 میلیارد تومان تخصیص اعتبار پروژه‌های امروز بوده است، اذعان کرد: خدمت‌رسانی و عمران و توسعه روستاها یکی از سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم است که به‌طور جدی دنبال می‌کند.
وی پروژه‌های پیش‌بینی‌شده برای دهه فجر را 950 طرح برشمرد و افزود: در این ایام 150 پروژه کلنگ‌زنی خواهند شد که سه هزار و 500 میلیارد تومان در استان افتتاح و 150 پروژه با اعتبار 852 میلیارد تومان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
رضانیا در روستای برفجین ضمن ارزشمند شمردن این پروژه، اظهار کرد: هر خدمت از سوی دولت مردمی وظیفه است که این افتخار را داریم تا خدمت‌رسانی و آبادانی را شاهد باشیم؛ همان‌طور که در 44 سال گذشته انقلاب اسلامی خدمات بسیاری را به مردم ارائه داده است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان تأکید کرد: روستاها باید احیا شوند و نباید متروک بمانند؛ باید مشکلات روستاها برطرف شود که این خدمت قدم کوچکی در این راستا است و ما مطالبات مردم را به‌جد دنبال خواهیم کرد؛ چراکه فلسفه وجودی مسئولین این است که مشکلات مردم را برطرف کنند.
سرپرست فرمانداری همدان نیز با بیان اینکه طی دهه فجر امسال در شهرستان همدان 193 پروژه با اعتباری بالغ‌بر 430 میلیارد تومان افتتاح می‌شود، گفت: امروز چهار مدرسه، یک طرح آب‌رسانی و یک پروژه بهسازی مسکن با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
مسلم مخفی خاطرنشان کرد: چند طرح شاخص در سطح شهرستان همدان به‌دلیل برودت هوا و وضعیت جوی استان افتتاحشان به بعد از دهه فجر موکول شد. پروژه شهرک صنفی صنعتی را با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی، پروژه بیمارستان 280 تختخوابی اکباتان را با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر یک‌هزار میلیارد تومانی و پروژه پُل غدیر را با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی داریم.
وی با اشاره به پروژه‌های برتر که در سال آینده افتتاح خواهند شد، اظهار کرد: مرکز جامع سرطان و کنارگذر غربی همدان ازجمله پروژه‌های سال آینده خواهند بود. حدود 12 پروژه شاخص در سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت که عمدتاً 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.
مخفی تصریح کرد: پروژه کنارگذر غربی همدان 400 میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری اعتبار به خود اختصاص داده که در نیمه نخست سال آینده افتتاح شود و به سبک شدن ترافیک در بلوار ارتش، بلوار آیت‌الله نجفی و بلوار شهیدهمدانی کمک کند.
گفتنی است، مدرسه عفتیه برکت در شهر شورین با 9 کلاس درس و یک‌هزار و 50 متر مربع زیربنا و سه هزار متر مربع محوطه‌سازی که شروع فعالیتش به سال 96 برمی‌گردد، امروز افتتاح شد. این مدرسه با اعتباری بالغ‌بر 50 هزار میلیون ریال انجام شده که بیش از یک میلیارد تومان آن را بنیاد برکت و مابقی را نوسازی پرداخت کرده است؛ زمین این مدرسه به همت یک خیر برای مدرسه‌سازی اهدا شده بود.
دیگر طرحی که امروز افتتاح شد، نوسازی واحدی در روستای گراچقا بود؛ واحد فوق در زمینی به مساحت 430 متر مربع در سه طبقه به مساحت 462 متر مربع، با اعتباری بالغ‌بر 848/1 میلیارد تومان نوسازی شد.
روستای گراچقا دارای 725 خانوار و 588 واحد مسکونی است که تاکنون مالکان 220 واحد اقدام به نوسازی ملک خود کرده‌اند.
در سال جاری یک‌هزار و 930 فقره تسهیلات 200 میلیون تومانی بالغ‌بر 386 هزار میلیارد تومان برای شهرستان همدان درنظر گرفته شده است که تاکنون تعداد یک‌هزار و 331 فقره از وام‌ها ابلاغ و به بانک‌ها معرفی شده و تاکنون 450 فقره از ساختمان‌ها زیر نظر ناظرین بنیاد مسکن سقف ساختمان خود را اجرا کرده‌اند و جهت تکمیل منتظر عقد قرارداد تسهیلات موصوف هستند. این نوسازی‌ها با کمک‌های بلاعوضی که در تفاهم‌نامه بنیاد مستضعفان، بلاعوض نیمه‌تمام از محل حساب 100 امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه بودجه آمده، بوده است.
درمجموع تعداد یک‌هزار و 600 واحد در قالب تفاهم‌نامه‌هایی بین بنیاد مسکن و ادارات ذی‌ربط در سطح شهرستان با مجموع بلاعوض 777/48 میلیارد تومان احداث شدند.
لازم به ذکر است از کارخانه قند ابرار در روستای گراچقا نیز بازدید شد؛ این کارخانه با ظرفیت تولید 17 هزار تُن در سال، درحال تولید انواع قند و شکلات بوده و موجب اشتغال 100 نفر شده است.
دیگر افتتاح دبستان 15 خرداد یکن‌آباد بود که بخشی از آن نوسازی شده و بخشی بازسازی شده است؛ این مدرسه 9 کلاسه در زیربنایی بالغ‌بر 700 متر مربع بوده و اعتباری افزون‌بر 35 هزار میلیون ریال برای آن صرف شده است.
مدرسه افتتاح‌شده دیگر مدرسه برکت حر در دیزج بود؛ این مدرسه 10 کلاسه با یک‌هزار و 50 متر مربع زیربنا و اعتباری بالغ‌بر 50 هزار میلیون ریال بوده که از این میزان یک‌ونیم میلیارد را بنیاد برکت و مابقی را نوسازی پرداخت کرده است.
آخرین پروژه‌ای که در این روز به بهره‌برداری رسید، توسعه و به‌روزرسانی تأسیسات آب‌رسانی روستای برفجین بود. در این طرح مخزن 500 متر مکعبی ساخته‌ شده بود و درمجموع چهار میلیارد تومان هزینه شده؛ این طرح برای توسعه خط پمپاژ و ایجاد خط انتقال از مخزن به شبکه توزیع، در 840 متر ساخته شده است.

شناسه خبر 65829