شناسه خبر:65828
1401/11/18 09:43:16

سپهرغرب، گروه خبر: همایش علمی بررسی وضعیت زیستی تالاب میقان با حضور مدیران استانی، اساتید، دانشجویان و جمعی از تشکل‌های زیست‌محیطی در دانشگاه اراک برگزار شد.

همایش علمی بررسی وضعیت زیستی تالاب میقان به منظور بررسی وضعیت زیستی این تالاب، فرصت‌ها و تهدیدها با حضور مدیران استانی، اساتید، دانشجویان و جمعی از تشکل‌های زیست‌محیطی در سالن علم‌الهدی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک برگزار شد.
در این همایش ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، بر منویات مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت علم، فناوری و نوآوری علمی تأکید کرد.
رئیس دانشگاه اراک محیط زیست را یک مسئله دینی و اخلاقی خواند که باید تمام الزامات آن رعایت شود و نباید به بهانه تولید محیط زیست را آلوده و تخریب کرد.
وی در ادامه افزود: با راهکارهای علمی می‌توان هم محیط زیست سالم و هم اقتصادی شکوفا داشت و اگر در بعضی از موضوعات و مسائل زیست‌محیطی به بن‌بست برمی‌خوریم به این دلیل است که به حوزه علم و فناوری رجوع نکرده‌ایم.
ذوالفقاری با اشاره به وضعیت صنعتی استان افزود: تعامل و راه‌های ارتباطی دانشگاه با صنعت همیشه باید مد نظر قرار گیرد و سعی بر این است که بسیاری از معضلات زیست‌محیطی که اکنون در استان وجود دارد از طریق حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه پیگیری و راهکارهای عملی رفع این مشکلات در کلاس‌های درس دانشگاهی بررسی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها، بر ارزش زیستی تالاب‌ها تأکید کرد و گفت: تالاب میقان اراک فرصت ارزشمند زیستی برای استان مرکزی و شهر اراک است.
یوسفی بیان کرد: تالاب میقان دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است و اگر به‌درستی احیا و در حفاظت آن دقت نشود، به لحاظ تولید ریز گرد تهدیدی برای شهر اراک خواهد بود.
یوسفی افزود: محدوده تالاب میقان در ناحیه رویشی «ایرانی تورانی» قرار دارد و از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود و این پوشش گیاهی، نقش مؤثری در کنترل شن‌های روان منطقه دارد و در صورت عدم تأمین حقابه، تالاب از بین خواهد رفت.

شناسه خبر 65828