شناسه خبر:65774
1401/11/17 09:42:21
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان:

شرکت شهرک‌های صنعتی بستر لازم را برای جنگ اقتصادی مهیا می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان شرکت شهرک‌های صنعتی را جهادگر در عرصه جنگ خواند و گفت: این شرکت امکانات و بستر لازم را برای جنگ اقتصادی مهیا می‌کند، از طرفی به‌عنوان یک تولیدکننده بوده و همین امر موجب شده تا بتواند به‌خوبی به مسائل تولیدکنندگان واقف باشد.

مصطفی حقیقی شانزدهم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکلات حاشیه‌ای و کاری ازجمله دلایل برگزاری نشست خبری پس از 6 ماه است، اظهار کرد:‌ ساختمان اداری شرکت شهرک‌های صنعتی در سنوات گذشته از تملک دولت خارج شده و احکام درخصوص آن صادر شده بود که مکلف بودیم این شرایط را به حالت عادی بازگردانیم.
وی با اشاره به اینکه دیگر موضوع تملک اراضی و واگذاری آن‌ها بود که اساس کار شرکت شهرک‌های صنعتی است، افزود: این موضوع قفل شده بود و این مورد و سایر مسائل حول آن‌، تلاش شبانه‌روزی 6 ماهه نیاز داشت تا این قطار از ریل خارج‌شده، به ریل اصلی خود بازگردد.
این مقام مسئول شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان را یکی از زیرمجموعه‌های شرکت‌های صنعتی ایران برشمرد و اذعان کرد:‌ این مجموعه تحت سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود و سازمانی توسعه‌ای است که شرکت هزینه- درآمد بوده و وظیفه توسعه صنعتی استان را برعهده دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از تکمیل شهرک بنکداران خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت آن، اعتبار خوبی برایش جذب شده است که فاز یک مواد غذایی این شهرک تکمیل شده و تعهدات ما به‌خوبی انجام شد؛ این آمادگی وجود دارد تا در آینده نزدیک افتتاح شود.
وی با بیان اینکه 14 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان اشتغال دارند، تصریح کرد: تعداد یک‌هزار و 354 واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی پروانه بهره‌برداری کسب کرده‌اند که نیمی از این واحدها با ظرفیت نزدیک به صددرصد مشغول به فعالیت هستند.
این مقام مسئول با تأکید بر فسادستیز بودن دولت سیزدهم، گفت: با توجه به تورم و تحریمی که پس از سال 96 اتفاق افتاد، ملاطفت بیشتری در حمایت از امور شرکت شهر‌ها وجود داشته است؛ البته اگر طرحی در 6 مرحله مورد نظر ما اجرایی نباشد، قطعاً مورد برخورد قرار خواهد گرفت و درنهایت فسخ قرارداد را به دنبال خواهد داشت.
حقیقی میزان فسخ قرارداد‌ها از ابتدای سال 1400 را 35 هکتار برشمرد و افزود: در 6 ماه اخیر 200 هکتار از قراردادهای اراضی در دست افراد فاقد صلاحیت را فسخ کرده‌ایم و تعدادی از اراضی واگذاری مجدد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان درباره واگذاری اراضی در شهرک صنعتی لالجین دو اظهار کرد: واگذاری زمین در این شهرک نیز قفل شده بود، به‌طوری که دو هزار و 400 نفر ثبت‌نام کرده بودند و 231 قطعه صنعتی در این شهرک وجود داشت.
وی با اشاره به واگذاری اراضی شهرک صنعتی لالجین براساس معاملات دولتی و مزایده، افزود: اولویت واگذاری قطعات به مستأجران و بومی‌های منطقه بوده است و اهلیت‌سنجی افراد نیز مکرر به دادستان گزارش داده می‌شد.
حقیقی درباره قیمت اراضی گفت: قیمت قطعات کارگاهی بیش از حداقل دو برابر قطعات صنعتی است که با نظر کارشناس دادگستری تعیین شده است. حواشی پیش‌آمده لالجین را کسانی که منافع مالیشان به خطر افتاده بود، ایجاد کردند که با توجه به سیاست فسادستیزی در شرکت شهرک‌ها، این حواشی تأثیری در روند نخواهد داشت و ما مسیر قانونی را طی خواهیم کرد.
حقیقی میزان قراردادهای واگذاری زمین در مدت یک‌ساله اخیر را 170 مورد عنوان و اذعان کرد: این میزان دو برابر میانگین قبل از سال 1400 بوده است. 166 طرح در این مدت به بهره‌برداری رسید که در دولت‌های قبل این میزان تعداد 30 واحد بوده؛ تعداد خوشه‌های صنعتی ما نیز از 6 به 9 خوشه افزایش یافته است.
وی در ادامه افزود: درحال حاضر بیش از 100 واحد راه‌اندازی مجدد شده‌اند و به چرخه صنعتی بازگشته‌اند که عمده آن‌ها در شهرک‌های صنعتی بوده‌ است؛ لازم به ذکر است که تکلیف ما 83 واحد بود.
حقیقی عمده مشکل شرکت شهرک‌های صنعتی را تملک اراضی در اختیار معرفی و تأکید کرد: برنامه‌ای برای تملک اراضی درنظر گرفته نشده بود و معضل اصلی ما است. کل اراضی در اختیارمان زیر سه هزار هکتار بوده که طی 6 ماه گذشته برنامه اضافه شدن یک‌هزار و 100 هکتار اراضی جدید در دستور کار قرار گرفته و درحال توافق با زارعین هستیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان درخصوص میزان پیشرفت در این مورد گفت: در 6 ماهه نخست سال 1402 اگر نیمی از این اراضی را تملک‌شده قلمداد کنیم، معادل هفت سال کارنشده دولت‌های قبلی خواهد بود.

شناسه خبر 65774