شناسه خبر:65674
1401/11/13 09:44:00

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در ایام دهه فجر امسال 125 پروژه کشاورزی با سرمایه‌ای بالغ بر 268 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

پیمان اسکندری در نشست با خبرنگاران که به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین پروژه‌های اقتصادی استان در ایام دهه فجر مربوط به حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: در این ایام 125 پروژه کشاورزی با سرمایه‌ای بالغ بر 268 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط به حوزه آب و خاک با 74 پروژه است گفت: همچنین 11 پروژه در حوزه بهبود تولیدات دامی و 12 پروژه بهبود تولیدات گیاهی، 6 پروژه صنایع تبدیلی و غذایی، 9 پروژه امور شیلات و آبزیان، 12 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری و یک پروژه تعاون روستایی ازجمله دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در این دهه است. ‌
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اذعان کرد: در سال جاری با حذف ارز ترجیحی بیشترین چالش در بخش کشاورزی به حوزه دام و طیور وارد صورت گرفت و قیمت بالای گوشت مرغ و قرمز نیز به همین علت است‌.
اسکندری ادامه داد: امسال در لایحه بودجه سال 1402 برای اجرای الگوی کشت بودجه در نظر گرفته شده است که در راستای برنامه‌های قرارگاه امنیت غذایی این الگو شکل گرفته است.
وی یادآور شد: استان کردستان در سال جاری در زمینه کشت قراردادی رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در 32 هزار و 500 هکتار از اراضی آبی گندم کشت قراردادی انجام شده است، اضافه کرد: کشت قراردادی در مزارع آبی اجرا شده که ادامه یافتن این موضوع باعث توسعه هرچه بیشتر کشاورزی خواهد بود.
اسکندری گفت: 88 درصد از اراضی دیم است، که برای کاشت در 591 هکتار از اراضی 300 تا 400 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مطلوبیت گندم کردستان 60 درصد افزایش پیدا کرده‌ است، افزود: 800 هزار تن گندم در سال‌جاری در استان تولید شد که از این میزان 650 هزار تن گندم توسط دولت از کشاورزان کردستانی خریداری شده و 7 هزار و 500 میلیارد تومان بابت بهای گندم پرداخت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه رسانه‌ای شدن توسعه کشت گلخانه بسیار تأثیرگذار بوده است، اظهار کرد: سطح گلخانه‌های استان حدود 33 هکتار است که برنامه داریم تا پایان سال 1402 به دو برابر برسد.
اسکندری با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد از اراضی استان رفع تداخل شده است، تصریح کرد: این میزان تا پایان سال‌جاری به 50 درصد افزایش خواهد یافت و تعهد کرده‌ایم که تا پایان سال آینده مشکل کل اراضی کشاورزی کردستان در این حوزه به اتمام برسد.
وی گفت: در حال حاضر 20 درصد از اراضی استان دارای سند مالکیت بوده که تا پایان سال‌جاری به 30 افزایش یافته و تا پایان دولت به اتمام می‌رسد.
وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در سال جاری دو هزار و 659 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده و در یک سال گذشته 22 طرح راکد با اشتغال‌زایی 159 به چرخه بازگشته است.

شناسه خبر 65674