شناسه خبر:65623
1401/11/12 09:42:54

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: خودروهای شخصی در صبحگاه که اوج ترافیک شهری است با انتشار 96 تن دی اکسید کربن در ساعت، رتبه اول آلودگی هوا را برعهده دارند.

سید عادل عربی روز سه شنبه در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا افزود: بر اساس پژوهشی که انجام شده است روزانه 299 هزار تردد خودرویی در شهر همدان انجام می‌شود که 220 هزار آن مربوط به خودروهای شخصی است که بیشترین تعداد آن مربوط به پراید، پژو و سمند است.
وی ادامه داد: در اوج ترافیک صبحگاهی، خودروهای شخصی همچنین 3.8 تن در ساعت مونواکسیدکربن در هوای همدان منتشر می‌کنند که رتبه پس از آن به تاکسی‌ها تعلق دارد.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: همچنین در شاخص آلودگی هوا بر اثر ذرات معلق، سهم کامیون‌ها و اتوبوس‌ها از همه بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه سالانه 410 هزار تن دی اکسید کربن در همدان منتشر می‌شود، افزود: کامیون‌ها 180 تن و اتوبوس‌ها 80 تن ذرات معلق در سال منتشر می‌کنند که رتبه اول را برعهده دارند.
عربی، نبود حمل و نقل در دسترس و سریع و عمر بالای ناوگان حمل و نقل را از دیگر علل آلودگی هوا همدان بر شمرد و بر ضرورت نوسازی اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و تاکسی‌های فرسوده تاکید کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی هر تاکسی تا 50 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.
«سید مریم محمدی» با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا بدون سرعت و کیفیت مناسب حمل و نقل عمومی رفع نمی‌شود ادامه داد: به جز چند ماده قانونی، دستگاه‌های اجرایی استان وظایف خود را در کاهش آلودگی هوا انجام داده‌اند.
در این جلسه همچنین بادخیز نبود شهر همدان و سکونت هوا از مهمترین علت آلودگی هوای شهر همدان عنوان شد و بر ضرورت سیستمی شدن پلاک‌خوان برای کنترل خودروهای بدون معاینه فنی تاکید شد.

شناسه خبر 65623