شناسه خبر:65583
1401/11/11 09:55:06
مدیر منطقه 7 عملیات انتقال گاز ایران مطرح کرد:

بخش قابل توجهی از تجهیزات منطقه 7 گاز، محصول شرکت‌های دانش‌بنیان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه در تأمین تجهیزات این مرکز به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: بخش قابل توجهی از تجهیزات و قطعات یدکی ایستگاه انتقال گاز منطقه هفت، تولیدات داخلی و محصول شرکت‌های دانش‌بنیان داخل است.

مهدی زارع نهم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منطقه هفت عملیات انتقال گاز یکی از مناطق 10 گانه انتقال گاز کشور است، اظهار کرد: شرکت انتقال گاز دارای بالغ‌بر 38 هزار کیلومتر خط لوله در سایز‌های مختلف است؛ این خطوط در برخی مناطق در سایز 56 اینچی بوده که حجم زیادی از گاز را منتقل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه 326 واحد تقویت فشار گاز وجود دارد، اذعان کرد: این واحد‌ها به انتقال گاز از مبادی تولید به مبادی مصرف در ورودی شهرها، صنایع و صادرات می‌پردازند.
مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران خاطرنشان کرد: ستاد این منطقه در همدان واقع شده و 6 استان غرب کشور ازجمله مرکزی، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان، ایلام و بخشی از استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، زنجان و قزوین را پوشش داده و به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.
زارع مأموریت اصلی این مرکز را انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور از گاز طبیعی برشمرد و تصریح کرد: برای 6 استان ذکرشده در غرب کشور، گستره پنج هزار کیلومتری خط لوله گاز وجود دارد.
وی با بیان اینکه در این منطقه خدمت‌رسانی در وسعت 150 هزار کیلومتری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: چهار ایستگاه تقویت فشار در این منطقه مانند اراک، فامنین، بیجار و کوهدشت وجود دارند و به انتقال گاز ایمن که جزء مهم‌ترین وظایف این مرکز است، می‌پردازند.
مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه میزان تولید ما به همراه مازاد آن در فصل تابستان به 36 میلیون متر مکعب در روز می‌رسید، یادآور شد: در 24 ساعت گذشته حدود 16 میلیون متر مکعب گاز به استان همدان تحویل داده شده است.
زارع با اشاره به اینکه فشار گاز درون خط لوله‌های انتقالی تقریباً پنج هزار برابر گاز مصرفی مردم است، تأکید کرد: برای کاهش خطر این فشار گاز، شیرهای خودکاری در مسیر آن‌ها وجود دارد؛ البته گازهای انتقالی به شهرها کنترل شده و با فشار مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی سال تأسیس این مجموعه را 1388 عنوان کرد و افزود: این منطقه امسال (در 10 ماهه گذشته) بیش از چهار میلیون نفرساعت کار عملیاتی بدون حادثه داشته؛ البته کار همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی است.
   حفظ حریم خطوط گاز بسیار حائز اهمیت است
این مقام مسئول ضمن تأکید بر اینکه حفظ حریم خطوط گاز بسیار حائز اهمیت است، گفت: حفظ این حریم یک قانون است؛ متأسفانه گاهی افرادی زمین‌های حریم خطوط گاز را به فروش می‌رسانند که با توجه به خطری که در این مناطق به‌دلیل فشار زیاد وجود دارد، ساخت‌وسازهای در آن‌ها مطابق قانون تخریب می‌شود. سال گذشته 20 مورد ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم خطوط انتقال گاز همدان تخریب شده است.
وی از افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته با وجود افزایش تولید خبر داد و افزود: توسعه گازرسانی به روستاهای محروم توسط دولت مردمی سیزدهم و برودت هوا و کاهش دمای بی‌سابقه در کشور، ازجمله عوامل افزایش مصرف است.
زارع با بیان اینکه در منطقه هفت و همدان به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای غرب کشور هیچ‌گونه مشکلی برای انتقال گاز وجود ندارد، تصریح کرد: رابطه مستقیم بین اُفت فشار با مصرف، باعث می‌شود در زمان افزایش مصرف، اُفت فشار رخ دهد؛ البته قرار گرفتن همدان در شاهرگ غرب کشور موجب شده تا مشکلی در گازرسانی به آن وجود نداشته باشد.
مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران تأکید کرد: گازرسانی به مردم خط قرمز ما است؛ بنابراین در مواقع ضروری مثل زمان‌های افزایش مصرف، گاز صنایع قطع خواهد شد که تصمیم‌گیری در این حوزه از سوی ستاد مرکزی است.
وی با اشاره به اینکه از میزان 16 هزار متر مکعب گاز تحویل داده‌شده به همدان پنج میلیون متر مکعب در شهر همدان مصرف شده است، گفت: درحال حاضر نیز فشار گاز در ورودی شهر همدان به 600PSI رسیده، البته امسال نسبت به سال گذشته افزایش مصرف داشته‌ایم.
این مقام مسئول میزان گاز منتقل‌شده در 10 ماهه گذشته را حدود 35 میلیارد متر مکعب اعلام و اظهار کرد: 22 میلیارد متر مکعب از این میزان به شمال غرب منتقل شده است.
زارع با اشاره به اینکه درخصوص برخی از تجهیزات این مرکز به خودکفایی رسیده‌ایم، اذعان کرد: بخش قابل توجهی از تجهیزات ایستگاه انتقال گاز منطقه هفت تولیدات داخلی و محصول شرکت‌های دانش‌بنیان داخل است.
    کشور ما در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد
فرماندار فامنین نیز در این جلسه با بیان اینکه کشور ما در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد، گفت: این پیشرفت‌ها حاصل زحمات مردان و زنان بزرگی است که مجاهدت می‌کنند و رسالت انعکاس این پیشرفت‌ها، برعهده‌ اصحاب رسانه است.
سیدروح‌الله حسینی عملیات انتقال گاز را ازجمله نمادهای خودباوری و پیشرفت در کشور برشمرد و اظهار کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی سربازان گمنامی همچون کارمندان منطقه هفت عملیات انتقال گاز در کشور مشغول خدمات‌رسانی و فعالیت بوده و برای نیاز جامعه تلاش می‌کنند که من نیز از آن‌ها تشکر می‌کنم.
وی ضمن یادآوری بخش‌هایی از کتاب تاریخ ایران اسلامی و بیان پیشگیری دشمن از پیشرفت کشور، یادآور شد: امیرکبیر در برخی از سفرهای خود به خارج کشور تجهیزات مورد نیاز ایران را به همراه می‌آورد و از صنعتگران می‌خواهد تا مانند آن‌ها را بسازند؛ اما دشمنان برای پیشگیری از پیشرفت کشور، با دسیسه و نیرنگ او را می‌کشند که این برنامه استکبار برای کشور ما است.
فرماندار فامنین در پایان با اشاره به اینکه شعار دهه فجر امسال «ایران استوار و 44 سال افتخار» است، اظهار کرد: عده‌ای به دنبال این هستند که بگویند کشور پیشرفتی نداشته است که یقیناً این‌طور نیست.

شناسه خبر 65583