شناسه خبر:65564
1401/11/10 10:31:07

سپهرغرب، گروه سیاسی: نماینده ساری در مجلس گفت: با تصویب طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس و تنظیم آیین‌نامه‌های منظم برای اجرای آن، جلوی جهش‌های یک‌باره قیمت‌ها گرفته می‌شود.

منصورعلی زارعی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که مدتی است در دستورکار نمایندگان قرار گرفته است، گفت: هر فردی که با استفاده از مزایای کشور و حاکمیت، سرمایه‌ای به دست بیاورد یا سرمایه‌گذاری کند، باید مالیات بپردازد، اما مهم است که در این عملکرد، نظم وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: اینکه عده‌ای سال‌هاست به راحتی به خرید و فروش مسکن، خودرو یا ارز روی می‌آورند و از این تلاطم‌ها به نفع جیب خود، نهایت بهره را می‌برند و مالیات نمی‌دهند و بدتر از آن به فعالیت‌های غیرمولد نیز کمک می‌کنند، واقعاً جای نگرانی دارد. از این جهت بود که مجلس به فکر تدوین چنین طرحی افتاد تا ان‌شاء‌الله با کمک این قانون در آینده بتوانیم فضای اقتصادی کشور را تا حدودی پیش‌بینی‌پذیرتر کنیم.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آینده با توجه به آیین‌نامه‌هایی که در این رابطه تنظیم خواهد شد، حتماً نظم در این حوزه خاص شکل می‌گیرد. در این رویکرد، باید سرمایه هر فرد به طور واضح در سامانه‌ها نشان داده شده و به روشنی قابل مشاهده باشد و بر اساس قانون و عدالت باید فرد مالیاتش را دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر آیین‌نامه‌های منظمی برای این طرح داشته باشیم، صد درصد جلوی جهش‌های یک باره قیمت‌ها گرفته می‌شود و این روال، امری بازدارنده خواهد بود.
زارعی اظهار کرد: کارگر، کارمند یا یک معلم به راحتی موقع دریافت حقوق، مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. این در حالی است که فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به سادگی برخی دیگر فرار مالیاتی دارند و همین موضوع، باعث عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی شده است.
وی گفت: مجلس یازدهم مصمم است که هرچه سریع‌تر این طرح را به قانون تبدیل کند تا دولتی که خود موافق طرح مجلس است، روی به اجرا بیاورد. باید روزنه‌های دلالی و واسطه‌گری در کشور تا جای امکان بسته شود. بر اساس این طرح، هم روند اقتصاد غیرمولد کُند می‌شود و هم عدالت اجتماعی بیش از پیش نمایان می‌شود.

شناسه خبر 65564