شناسه خبر:65441
1401/11/8 09:33:27

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالیت فیزیکی ناکافی و اضافه‌وزن سالانه جان 38 هزار ایرانی را می‌گیرد، گفت: فعالیت فیزیکی ناکافی سالانه جان 16 هزار نفر و اضافه‌وزن جان 22 هزار نفر را در کشور می‌گیرد.

کوروش اعتماد در دومین مجمع سلامت استان همدان که پنجشنبه 6 بهمن‌ماه با حضور مسئولین کشوری و استانی به‌منظور بهبود مسائل سلامت استان در محل سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر موجب سالانه 38 میلیون مرگ در سنین قبل از 70 سالگی در جهان شده است، گفت: این خسارت، از کار افتادن جمعیت مولد کشور را در بر خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه بیماری‌های سلامت روان به چهار بیماری غیر واگیر اضافه شده است، افزود: در گذشته چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌ها مزمن تنفسی به‌عنوان بیماری‌های غیر واگیر معرفی شده بودند.
وی به پنج عامل خطر اصلی در بروز بیماری‌های غیر واگیر پرداخت و اظهار کرد: فعالیت فیزیکی کم، غذای ناسالم، مصرف دخانیات، آلودگی هوا و سوء مصرف الکل، 82 درصد مرگ‌ومیر‌ها را جدای از مرگ‌های ناشی از سوانح ترافیکی، به خود اختصاص می‌دهند.
اعتماد با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی در کودکان نتایج خیلی خوبی داشته است، تأکید کرد: این طرح کاهش قابل توجه ورود دانش‌آموزان به مدارس استثنایی را به دنبال داشته و نمونه‌ای از دستاورد‌ها در حوزه پیشگیری است.
مدیرکل بیماری‌های غیر واگیر وزرات بهداشت از شیوع چاقی و اضافه‌وزن به‌صورت تدریجی در کشور خبر داد و گفت: عوامل خطری مانند این دو موجب افزایش دیابت و فشار خون در افراد خواهند شد.
* غربالگری تیروئید از عقب‌ماندگی 5 میلیون کودک در کشور جلوگیری کرد
وی ضمن تأکید بر اینکه هزینه در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: غربالگری تیروئید در طول سال‌های اخیر از عقب‌ماندگی پنج میلیون کودک در کشور جلوگیری کرده است.
   پیشگیری، کم‌هزینه‌تر از درمان است
اعتماد با بیان اینکه در سال 2020 هزینه‌های ناشی از شکستگی‌های بیماری پوکی استخوان 18 هزار میلیارد بوده است، اذعان کرد: پیشگیری کم‌هزینه‌تر از درمان است؛ زیرا اقدامات تشخیصی و درمانی برای پوکی استخوان با هزینه دو هزار میلیاردی، امکان‌پذیر بوده که مبلغی برابر یک‌نهم درمان شکستگی‌های ناشی از آن است.
   کاهش 10 درصدی مصرف الکل سالانه از مرگ 300 نفر جلوگیری می‌کند
وی با اشاره به اینکه سوء مصرف الکل در مدت یک‌ساله جان حدود دو هزار و 947 نفر را می‌گیرد، افزود: درصورتی که سالانه بتوان کاهش 10 درصدی در مصرف الکل داشت، می‌توان از مرگ 300 نفر جلوگیری کرد.
اعتماد با اشاره به عامل مرگ‌آوری مانند دیابت که هرساله جان 11 هزار نفر را می‌گیرد، ابراز کرد: مصرف بیش از حد نمک هرساله جان 12 هزار نفر، مصرف دخانیات جان 16 هزار نفر و فشار خون بالا جان 35 هزار نفر را می‌گیرد.
مدیرکل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالیت فیزیکی ناکافی و اضافه‌وزن سالانه جان 38 هزار ایرانی را می‌گیرد، گفت: فعالیت فیزیکی ناکافی سالانه جان 16 هزار نفر و اضافه‌وزن جان 22 هزار نفر را در کشور می‌گیرد.
وی در پایان یادآور شد: تبلیغ مواد غذایی ناسالم ازجمله عوامل ایجاد بیماری‌ها است که در برنامه‌های پنجم توسعه این فعالیت‌ها طبق قانون مجاز نیستند و برای آن‌ها عوارض و مالیات تدوین شده که درآمد حاصل از آن در حوزه سلامت هزینه خواهد شد.
   مجمع سلامت از شکل اداری خارج و مردمی شود
مشاور دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز با بیان اینکه مجمع سلامت باید از شکل اداری خارج شود، گفت: مجمع جامع سلامت باید مردمی و در میان آنان باشد تا بتواند با شناخت مشکلات، به حل آن‌ها بپردازد.
حمید اخوان با اشاره به مشکل کم‌آبی همدان، اظهار کرد: وقفه در برگزاری مجمع سلامت داشتیم و در سال‌های 97 و 98 گِرد هم نیامدیم.
وی با تأکید بر اینکه فقط 25 درصد از سهم سلامت به وزارت بهداشت تعلق دارد، اذعان کرد: سایر دستگاه‌ها می‌توانند به سلامت جامعه کمک کنند؛ به‌طور مثال صداوسیما می‌تواند به‌جای تبلیغ محصولاتی که برای سلامت خطرناک هستند، به توضیح مسائل مرتبط با بهداشت بپردازد.
اخوان به مشکلات عمده اقلیمی استان همدان پرداخت و گفت: کاهش میزان بارش، تغییر دمایی، طغیان بیماری به‌دلیل مهاجرپذیر بودن شهر و مسئله حاشیه‌نشینی، ازجمله مشکلات این استان است.
این مقام مسئول با اشاره به سایر مشکلات حائز اهمیت همدان، افزود: علاوه‌بر کم‌آبی، کمبود صنایع تبدیلی، مشکلات جاده‌ای، ضعف در سیستم دفع فاضلاب شهری، آلودگی محیط‌زیست و ناتوان ماندن پروژه‌های ورزشی، از دیگر مشکلات این استان است.
اخوان با بیان اینکه استان همدان تاکنون از ظرفیت‌های خود به‌خوبی استفاده نکرده است، اظهار کرد: این استان می‌تواند به دو صورت آبی و دیم کشت داشته باشد و تغییرات اقلیمی هم اثری بر آن نگذارد؛ درحالی که می‌بینیم یک‌هزار و 100 چاه عمیق بدون مجوز درحال بهره‌برداری هستند.
وی یادآور شد: همدان می‌تواند به‌عنوان یک قطب گردشگری باشد، اما آیا سلامت آن را می‌توانیم تأمین کنیم و برای ارائه خدمات آن بودجه‌ای درنظر گرفته‌ایم؟
اخوان به خالی از سکنه بودن 10 درصد روستاهای همدان خبر داد و گفت: 134 روستا از روستاهای همدان خالی از سکنه شده، درحالی که همدان می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، مرکز پرورش دام و طیور باشد؛ همچنین می‌تواند در حوزه کشاورزی علاوه‌بر تولید داخل، سهم خوبی در صادرات نیز داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه کم‌آبی و تغییر اقلیم ازجمله موارد مهم برای ریاست جمهوری است، تأکید کرد: در دولت سیزدهم علاوه‌بر اهمیت دادن به سلامت مردم، پروژه‌های نیمه‌کاره باقی‌مانده از گذشته نیز تکمیل شدند؛ دبیرخانه شورای عالی سلامت آمادگی ارائه هر نوع کمکی به استان‌ها برای آسایش مردم را دارد.
   اگر سیاست‌گذاری‌ها در راستای حمایت از جوانان باشد، مهاجرت اتفاق نمی‌افتد
نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌ها باید در راستای حمایت از جوانان باشد، گفت: این مهم می‌تواند کمک کند تا مهاجرت اتفاق نیفتد و جوانان و نخبگانی که با هزینه این کشور رشد یافته‌اند، در کشور مشغول فعالیت شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با بیان اینکه ریشه تمام مشکلات ما به سبک زندگی برمی‌گردد، افزود: متأسفانه ما در این موضوع دچار یک توهم روشنفکری شدیم که در همه عرصه‌ها وجود دارد.
امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به یک برنامه منسجم دست یابیم باید همه سیاست‌گذاری‌ها جامع باشد، ابراز کرد: احساس می‌کنیم اگر غربی زندگی کنیم، باکلاس‌تر هستیم؛ درصورتی‌ که ما سبک زندگی خاص خود را داریم. انسان را مانند پیچ‌ومهره می‌بینیم و این نگاه مکانیکی در بحث جمعیت خود را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: زمانی که سیاست‌های غیر منسجم وجود داشته باشد، نمی‌توان موفق بود و داشتن سبک زندگی مبنی بر واقعیت‌ها، به ما کمک می‌کند.
امام‌جمعه همدان با بیان اینکه در سطح استان همدان سند‌های فرهنگی و اجتماعی تدوین شده است، افزود: درخصوص موضوع جمعیت هم باید گفت که این مشکل از وزارت بهداشت آغاز شده و باید از همان‌جا حل شود. ما نیاز به فهم مشترک داریم تا به تمدنی برسیم که بتوانیم در آن علاوه‌بر راحت بودن، به سعادت نیز برسیم.
   حفظ سلامت هوا با بهبود وضعیت خودرو‌های تولیدی
استاندار همدان نیز با بیان اینکه مطالبه جدی امروزه درخصوص سلامت هوا است، گفت: موضوع مهم در این خصوص خودروها به‌شمار می‌روند، آیا واقعاً خودرو‌های تولیدی مناسب هستند؟ نماینده‌های مجلس مطالبه داشته باشند تا با بهبود وضعیت خودروها، سلامت هوا حفظ شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه سیستم خودروسازی باید بررسی شود، اظهار کرد: می‌توان از مجموعه‌های خصوصی که تولیدات بهتری دارند و آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند، کمک گرفت تا کمتر به محیط‌زیست آسیب برسد.
وی در پایان به آزمون قند خون بیماران برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: اگر پزشکان عمومی همدانی در هر ویزیت قند خون بیماران را اندازه بگیرند، می‌توان از هزینه‌ها و سختی‌های بعدی افزایش قند خون جلوگیری کرد.
   شیر نفت کشور فقط برای بهداشت و آموزش باز شود
رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تنها در مورد بهداشت و آموزش می‌توان شیر نفت را باز کرد، افزود: با تولد هر کودک وظیفه حاکمیت است که برای او زمینه آموزش را فراهم کند. اگر فضای مدرسه طوری باشد که دانش‌آموزان دلشان برای آن تنگ شود و معلم با عزت سر کلاس برود، بیشتر مشکلات کشور حل خواهد شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه هیچ سالی مانند امسال به این دو حوزه درخصوص بودجه توجه نشده است، اظهار کرد: صندوقی با پنج هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده تا در بیماری‌ها به افراد کمک کند که مشکلی برای درمان نداشته باشند؛ این صندوق برای افراد متمول نیست و تنها برای کسانی درنظر گرفته شده که جز خدا کسی را ندارند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با یادآوری خاطره‌ای از مجلس ششم و زمان برگزاری اجلاس غیر متعهدها، گفت: در این جلسه رئیس‌جمهور ایران با آقای فیدل کاسترو جلسه داشت؛ وی بیان می‌کرد که من نتوانستم به کشورم خدمت کنم، اما مشکل آموزش و بهداشت را در آن حل کردم.
   حوزه بهداشت مهم‌تر از درمان است
رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه بیشتر اعتبارات بودجه به حوزه درمان اختصاص دارد، گفت: ما مبالغ بالایی برای حوزه درمان داریم، اما بهداشت مغفول مانده؛ درصورتی که توجه به حوزه بهداشت می‌تواند به بهبود در حوزه درمان منجر شود.
محمدمهدی مجذوبی با اشاره به اینکه حوزه سلامت مؤلفه‌های زیادی دارد، اذعان کرد: همه دستگاه‌ها باید در این خصوص نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند؛ چراکه بخش عمده‌ای از مرگ‌ومیرهای امروز به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد.
وی در ادامه یادآور شد: مجمع سلامت استان در همدان مغفول مانده و گِرد هم نیامده‌ایم تا برای حوزه سلامت هم‌فکری، مطالبه و برنامه‌ریزی داشته باشیم و فقط به حوزه درمان پرداخته‌ایم.

شناسه خبر 65441