شناسه خبر:65431
1401/11/8 09:19:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مقرر شده در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته آنان ساخته شود و البته این فیلم‌ها حتماً باید با کیفیت و در گروه الف باشند؛ چراکه تعداد زیادی فیلم و سریال تولید شده که متأسفانه ضعیف بوده‌اند، بنابراین اگر اثر خوبی پیشنهاد شود، بنیاد 30 درصد منابع آن را پرداخت می‌کند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه پنجم بهمن‌ماه در جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان همدان با بیان اینکه همدان در معرفی زندگی شهدا موفق‌ترین استان کشور است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نهضت بسیار خوبی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در استان همدان شکل گرفته است، همدان منشأ اثربخشی خوبی در عرصه ملی و بین‌المللی شده و بارها مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفته و امیدواریم در دولت جدید نقش‌آفرینی در این حوزه بیشتر از قبل شود و با نگاهی ویژه فرهنگ ایثار و شهادت تأثیر و جایگاه بیشتری پیدا کند.
وی درباره جایگاه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: این شورا به موجب قانون ایجاد شده و جایگاه ملی و محکمی دارد که مصوبات آن به‌منزله تصمیمات هیئت وزیران است. ما ستادهای بزرگی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که برش استانی ندارند، اما شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ستاد کلان و قرارگاه فرهنگی استانی و شهرستانی دارد، همان کارکردی را که شورای تأمین در حوزه امنیت دارد، این شورا در حوزه فرهنگی دارد و فرادولتی است و همه ارکان نظام و وابسته به انقلاب اسلامی در این شورا نماینده دارند.
این مقام مسئول با اشاره به نقش و جایگاه استاندار در شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: سال گذشته مجلس و دولت احکام دائمی را پیشنهاد دادند و این شورا پیوست بودجه‌ای پیدا کرده و دستگاه‌های اجرایی باید حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و سامان‌دهی امور ایثارگران، مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ابلاغ شده، هزینه کنند و دیوان محاسبات کشور به عملکرد دستگاه‌های مختلف در این حوزه نظارت می‌کند؛ چراکه یک تکلیف قانونی است. همه دستگاه‌های ملی و استانی وظیفه دارند و به آن‌ها ابلاغ شده که بخشی از بودجه را در اختیار این شورا قرار دهند.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع تأمین مسکن و اشتغال ایثارگران در استان همدان، گفت: برای تأمین مسکن ایثارگران ممکن است که یک شهرستان مشکلی نداشته و یا مشکل کمتری داشته باشد، چراکه بنیاد و مسئولان آن شهرستان همکاری بهتری داشته‌اند و با عزم بیشتری موضوع را دنبال کرده‌اند؛ در حوزه اشتغال هم عزم برخی مدیران شهرستانی بیشتر و مشکل اشتغال ایثارگران در آن شهرستان کمتر است.
وی با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال ایثارگران در استان همدان، افزود: سه هزار و 799 نفر از ایثارگران در سامانه درخواست اشتغال کرده‌اند که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است؛ البته قابل قبول نیست و باید با عزم بیشتر در حوزه استخدام‌ها و منابع اشتغال به نتیجه رسید.
قاضی‌زاده هاشمی درباره تبدیل وضعیت ایثارگران مطرح کرد: همدان در اجرای این قانون از استان‌های موفق بوده و از 950 مورد مجوز صادرشده، تبدیل وضعیت 898 ایثارگر انجام شده که در کل کشور از 160 هزار مجوز 58 هزار مجوز به نتیجه رسیده است؛ این نشان می‌دهد که استان همدان خیلی موفق بوده و جای تشکر دارد. البته مشکل در برخی نهادهای نیمه‌دولتی است که ماهیت خصوصی و دولتی بودن آن‌ها مشخص نیست.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مسکن ایثارگران استان همدان گفت: یک‌هزار و 872 ایثارگر در استان همدان هنوز خدمات مسکن دریافت نکرده‌اند که بسیار بالا است؛ همچنین 6 هزار و 911 ایثارگر در اولویت دوم مسکن هستند که فقط وام دریافت کرده و زمین نگرفته‌اند و صاحب مسکن نیستند و باید اقدامات جدی در تأمین مسکن انجام شود.
قاضی‌زاده هاشمی درباره گلزارهای شهدای استان همدان نیز بیان کرد: از 753 گلزار مطهر شهدا در استان همدان 747 گلزار سامان‌دهی شده و از این نظر همدان از استان‌های موفق بوده است؛ در سفر رئیس‌جمهور هم 15 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده و امیدوار هستیم سامان‌دهی باقی‌مانده گلزارها که نیاز به مرمت دارند، طی دو سال آینده به نتیجه برسد.
وی درباره وضعیت بیمه ایثارگران اظهار کرد: نظام بیمه وابسته به تأمین منابع است و ما تلاش می‌کنیم که وضعیت بهتر شود؛ اکنون بهتر شده، اما نباید روی ارائه خدمات درمانی به ایثارگران اثر منفی بگذارد. هزینه‌های داروخانه‌ها تا 30 شهریورماه تسویه و اسناد هزینه‌های مستقیم ایثارگران تا 30 مهرماه پرداخت شده و با حدود چهار ماه تأخیر مواجه هستیم؛ درحالی که بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی حدود هشت ماه تأخیر پرداخت دارند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مجتمع فرهنگی، ورزشی و توان‌بخشی ایثار گفت: مسئله تأمین زمین برای این مرکز مهم است و مقرر شده با وزیر جدید راه و شهرسازی نشستی در این زمینه برگزار شود که موضوع حل‌وفصل شود. 10 میلیارد تومان برای تکمیل این مجموعه فاخر لازم است و خدمات بی‌نظیری در این مجتمع ارائه می‌شود و با تکمیل این مجتمع، ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به‌درستی آرمان‌های انقلاب را رشد دهیم بنا به فرموده مقام معظم رهبری حیات انقلاب اسلامی وابسته به فرهنگ ایثار و شهادت است، افزود: الگوی فرهنگ ایثار و شهادت باید به‌درستی به جامعه معرفی شود و در این راستا سعی کردیم سبک جدیدی را معرفی کنیم و تصمیم گرفتیم نهضتی را با ساخت فیلم و سریال به راه بیندازیم و دولت از این موضوع حمایت کرد. طبق برنامه‌ریزی که از سال گذشته صورت گرفته و با هماهنگی با دولت و سازمان سینمایی، مقرر شد در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته آنان ساخته شود و البته این فیلم‌ها حتماً باید با کیفیت و در گروه الف باشند؛ چراکه تعداد زیادی فیلم و سریال تولید شده که متأسفانه ضعیف بوده‌اند، بنابراین اگر اثر خوبی پیشنهاد شود، بنیاد 30 درصد منابع آن را پرداخت می‌کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد برای ساخت فیلم در استان همدان، گفت: از نمونه‌ فیلم‌هایی که ساخته شده، فیلمی درباره خانم دباغ، نخستین فرمانده زن سپاه در همدان بود؛ درحالی که ما را متهم می‌کردند که به زن‌ها توجه نمی‌کنیم، یک زن در ابتدای انقلاب فرمانده سپاه بود!

شناسه خبر 65431