شناسه خبر:65429
1401/11/6 14:13:15

فرستاده ویژه سازمان ملل در اموریمن از طرف‌های درگیری در این کشور خواست تا با دادن امتیازاتی، فرصت آتش بس را غنیمت دانسته و برای رسیدن به راه حل سیاسی این بحران 8 ساله تلاش کنند.

به گزارش اسپوتنیک، «هانس گروندبرگ» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز صدمین پرواز از صنعا از زمان آتش بس در آوریل 2022 و پس از نزدیک به شش سال تعطیلی انجام شد و طی این مدت بیش از 50 هزار مسافر از این پروازها بهره مند شدند.

وی افزود: این امر نشان از اهمیت امتیازها از سوی طرف‌های درگیر دارد تا با رفتن به سمت راه حل، تاثیرات مثبت آن بر زندگی غیرنظامیان بیشتر شود.

فرستاده سازمان ملل تاکید کرد که طرف‌های درگیر در یمن باید بر این موضوع تمرکز کنند تا کاهش تأثیر درگیری بر مردم،گسترش آتش‌بس در تمام بخش‌های این کشور و رسیدن به یک فرآیند سیاسی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها حاصل شود.

گروندبرگ چهارشنبه گذشته، در جریان شرکت در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس نیز، طی سخنانی آتش بس در یمن را پیشرفت مثبتی توصیف کرده و گفته بود که راه رسیدن به هدف هنوز طولانی است و باید برای یافتن مسیری جامع برای پایان دادن به مناقشه، بیشتر تلاش کرد.

جنبش «انصارالله» یمن اوایل مهرماه سالجاری اعلام کرد که مذاکرات برای تمدید آتش بس با توجه به الزام این گروه مبنی بر پرداخت حقوق کارکنان دولت از محل درآمدهای نفت و گاز استان‌های تحت کنترل دولت به بن بست رسیده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

شناسه خبر 65429