شناسه خبر:65399
1401/11/6 09:43:43

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: اشیای تاریخی با قدمت هزاره دوم قبل از میلاد از یک خودرو شخصی در سنندج کشف شد.

رسول مرادی در جمع خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: برابر گزارش دریافتی از کلانتری 16 سنندج به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان، مبنی بر کشف و ضبط اشیاء تاریخی از یک خودرو شخصی، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بر این اساس، با هوشیاری نیروهای کلانتری 16 سنندج و پس از متوقف کردن و بازرسی خودرو، چهار قلم شی از جنس مفرغ کشف و ضبط شد.
فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان تصریح کرد: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، اشیاء مکشوفه دارای ارزش تاریخی و قدمت آن‌ها در حدود هزاره دوم قبل از میلاد تخمین زده شده است.
مرادی از دستگیری دو نفر با هویت بومی در این رابطه خبر داد و گفت: این افراد بعد از طی مراحل قانونی، تحویل مقامات قضایی شدند.
وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی، نیروهای خدوم و تلاشگر انتظامی و یگان حفاظت اداره‌کل، گفت: شهروندان و هم‌استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک، با شماره 08733178855تماس بگیرند تا با اقدام به‌موقع، از وقوع جرایم در این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی استان جلوگیری شود.
تاکنون دو هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهن‌سال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد 950 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

شناسه خبر 65399