شناسه خبر:65341
1401/11/5 10:01:41

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: 20 هزار هکتار از نواحی شرقی زیستگاه مهم و حیاتی کولک به پایش تصویری و مانیتورینگ مجهز می‌شود.

علیرضا محمدی روز سه شنبه اظهار کرد: باتوجه به اهمیت زیستگاه 58 هزار هکتاری کولک در نوار مرزی ایلام با کشور عراق پایش تصویری این زیستگاه ضروری است.
وی افزود: برای پایش تصویری و مانتورینگ نواحی شرقی زیستگاه کولگ 15 میلیارد تومان برآورد هزینه اولیه انجام و مکاتبات و رایزنی‌های لازم در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: کولگ زیستگاه و محل زادآوری گونه‌های ارزشمند و مهمی چون قوچ، کَل، بز و میش وحشی است که با انجام پایش تصویری میزان تخلفات شکار و صید در این منطقه کاهش خواهد یافت.
محمدی یادآوری کرد: هرچند در زیستگاه کولگ یک ایستگاه محیط‌بانی در منطقه تنگه تاریکه فعال است، اما باتوجه به وسعت زیاد و کوهستانی بودن این زیستگاه مانیتورینگ و پایش تصویری گونه‌ها اهمیت زیادی دارد.
ایجاد گذرگاه تردد حیات وحش در عرض جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایلام
وی همچنین گفت: طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های استان اداره کل راه و شهرسازی در هنگام نصب نیوجرسی در مسیرها موظف به ایجاد گذرگاه‌های عبور حیات وحش از عرض جاده هاست.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: در این کمیسیون مصوب شد در هر 200 متر یک نیوجرسی V شکل برای تردد حیات وحش از عرض جاده‌ها جانمایی شود.
محمدی افزود: احداث جاده در دل اراضی جنگلی و کوهستانی بدون ایجاد گذرگاه برای عبور حیات وحش، باعث ایجاد اختلال و جزیره ای شدن زیستگاه‌های حیات وحش شده است.
وی تأکید کرد: نیوجرسی‌ها موجب قطع ارتباط حیات وحش در دو طرف زیستگاه‌ها می‌شود که به همین منظور راه و شهرسازی مکلف به ایجاد گذرگاه در بین این موانع شده است.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: وحوش هنگام عبور از عرض جاده به علت نبود گذرگاه برای تردد بطور معمول با دیواره نیوجرسی یا ماشین‌های عبوری برخورد و دچار آسیب دیدگی یا تلف می‌شوند.
از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده و سهم حفاظت محیط زیست از مناطق تحت مدیریت 143 هزار هکتار است.
پلنگ، خرس قهوه ای، کارکال، عقاب، سارگپه، افعی دم عنکبوتی، قوچ، کَل، بز و میش وحشی از جمله گونه‌های باارزش استان ایلام محسوب می‌شود.
کولگ، بانکول،کبیرکوه، دینارکوه، مانشت و قلارنگ ازجمله زیستگاه‌های مهم استان ایلام هستند.

شناسه خبر 65341