شناسه خبر:65304
1401/11/4 09:55:41
درس ناآرامی‌های اخیر برای گردشگری کشور؛

به جای جذب گردشگر از کشورهای متخاصم، همسایگان را دریابید!

سپهرغرب، گروه گردشگری: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان گفت: سال‌هاست تمامی هزینه‌‌کردها برای جذب گردشگر از کشورهای اروپایی است؛ در حالی که کشورهای همسایه 80 درصد از ورودی‌های گردشگران کشورمان را تشکیل می‌دهند!

حرمت‌الله رفیعی با نادرست دانستن تمرکز برای جذب گردشگران از کشورهای متخاصم از سوی فعالان این بخش و مسئولان مربوطه که تا‌کنون آورده قابل توجهی هم برای کشور نداشته است، اظهار کرد: بیشترین ضربه وارده در اغتشاشات اخیر بر پیکره گردشگری کشورمان به‌دلیل عدم بسترسازی برای جذب گردشگران از کشورهای همسایه بوده است.
وی ادامه داد: موازی‌کاری و میدان‌داری سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های واسطه با دفاتر خدمات‌ مسافرتی، موضوع گران بودن بسته‌های سفر در بعد داخلی و خارجی کشور از دیگر موانع مهم برای توسعه صنعت گردشگری کشورمان است.
وی با بیان اینکه وجود بحران و بعضاً اغتشاش در مقاطعی یک واقعیت است اما نحوه برخورد با واقعیات بسیار با اهمیت‌تر است، تصریح کرد: آگاهی‌بخشی در خصوص وجود این موارد در دیگر کشورها و به تصویر کشیدن نحوه برخورد خشن کشورهای مدعی، امری حیاتی است چراکه فرضاً در همین ایام ناآرامی‌های در کشورمان، خود فرانسه که از کشورهای گردشگری جهان محسوب می‌شود، درگیر ناآرامی بود و شاهد برخورد بسیار سخت پلیس این کشور با معرتضان فرانسوی بودیم اما هیچ تصویری از آن به دنیا مخابره نشد!
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان ادامه داد: از سوی دیگر برخی انتقادات در بازداشت گردشگران نیز بعضاً قابل پذیرش نیست چراکه اساساً گردشگر به‌دنبال آسایش و آرامش است و قطعاً هیچ گردشگری بدون سوء‌نیت و از روی حس کنجکاوی به‌دنبال تصویربرداری از وقایع در جریان اغتشاشات نمی‌رود.
رفیعی همچنین تصریح کرد: بنابر مشاهدات و آمارها در تمامی ایام و روزهای ناآرامی‌های اخیر به هیچ یک از اماکن گردشگری آسیبی وارد نشده و اماکن گردشگری کاملاً امن بوده‌اند و تمام موزه‌ها و سایر اماکن تاریخی کشورمان نیز به روی مشتاقان و علاقه‌مندان باز بوده است بنابراین نمی‌توان مدعی تأثیر 100 درصدی این وقایع در زمینه جذب گردشگران به‌صورت مستقیم شد.
وی با تأکید بر اینکه آنچه که تلاطم‌های بازار گردشگری ایران در این ایام به ما آموخت این بود که در حوزه جذب گردشگران خارجی نیازمند تغییر نگاه بخش خصوصی هستیم، متذکر شد: فعالان بخش خصوصی کشورمان باید دست از سر جذب گردشگر از کشورهای غربی و متخاصم با ایران و هزینه‌کرد در این راستا بردارند و نگاه به کشورهای آسیایی و منطقه داشته باشند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری توضیح داد: این موضع باید در دولت نیز نهادینه شود چراکه دولت هرساله در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری نظیر فیتور، ایتالیا و... که عمدتاً در کشورهای اروپایی با هزینه هنگفت برگزار می‌شود شرکت می‌کند؛ در حالی که مجموع میزان گردشگری ورودی ایران از این کشورها زیر 20 درصد است اما در نمایشگاهی در کشورهایی همچون آذربایجان، ترکیه و عراق که در مجاورت ایران بالغ بر 80 درصد حجم ورودی سالیانه گردشگران به ایران را تشکیل می‌دهد، شرکت نمی‌کند!
رفیعی تصریح کرد: هم‌اکنون انتقاد بخش خصوصی عدم امکان ورود گردشگران از کشورهای اروپایی به‌دلیل ناآرامی‌هاست در حالی که برنامه‌ریزی این بخش نیز سال‌هاست معطوف به جذب گردشگران از این کشورها است که توفیقی دربر نداشته و نه‌تنها باعث ورود ارز به ایران نشده بلکه صرفاً در مقاطعی باعث ورود جاسوس در لباس گردشگری به کشورمان هم شده است.
  هدف اصلی بازار گردشگری در کشورهای پیشرو «همسایگان» خود است اما در ایران نه!
وی با اذعان به این موضوع که بیشتر کشورهای موفق در امر جذب گردشگران خارجی نظیر فرانسه، بیشترین تمرکز و سرمایه‌گذاری را بر روی جذب گردشگر از کشورهای همسایه گذاشته‌اند و این معنا در فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جذب گردشگر از همسایگان نیز مستتر است، اظهار کرد: اما متأسفانه این مطلب در ایران مغفول واقع شده است و تمام هم و غم ما صرفاً معطوف به جذب گردشگر از کشورهای متخاصم شده است و از کشورهای اسلامی و دارای مشترکات فرهنگی و دینی، غفلت کرده‌ایم.
این فعال بخش خصوصی گردشگری برگزاری دفاتر مشترک گردشگری متقابل برای مثال دفاتر گردشگری ایران و عراق را تلاشی برای تحقق این موضوع دانست که با عمل‌گرایی از شعار و حرف فاصله بگیریم و مانع از فرار ثروت از بازار گردشگری ایران به دیگر کشورها شویم و این رویکرد را اصلاح کنیم که کشورهایی نظیر عراق و افغانستان به‌دلیل ضعف مالی نمی‌توانند وارد‌کننده سرمایه به ایران باشد؛ چراکه این نگاه تطابقی با واقعیت‌های امروز این جوامع و استانداردها و الزامات صنعت گردشگری ندارد.
رفیعی یادآور شد: در حالی که طی روزهای اخیر عده زیادی از فعالان حوزه گردشگری نسبت به برخی محدودیت‌ها از قبیل قطعی و کندی اینترنت به دلیل وقایع اخیر انتقاد می‌کنند، باید دانست که اگر از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه شود، این امر می‌تواند تلنگری برای توجه بیشتر اجزای مختلف گردشگری به لزوم انتظام این حوزه با سازوکارهای قانونی باشد.
وی با اشاره به اینکه مطابق آمار بالغ بر 50 درصد فضای مجازی فعال در زمینه گردشگری توسط افراد فاقد مجوزهای قانونی لازم اداره می‌شود که اتفاقاً هم‌اکنون همین طیف دارای بیشترین انتقاد نسبت به موضوع محدودیت اینترنت هستند و 50 درصد باقیمانده نیز منحصراً در اختیار چند نهاد محدود بوده است، گفت: لذا اتفاق اخیر از این جهت که باعث ترویج دوباره و مجدد مراجعه مردم به دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان مبادی رسمی پاسخگو در زمینه گردشگری می‌شود (که در صورت بروز مشکل دارای قابلیت پیگیری حقوقی هستند)، اتفاق خوبی است.
وی توجه جدی به اصلاح ساختارهای گردشگری در فضای مجازی را یکی از ضرورت‌های مهمی دانست که باعث توسعه این صنعت می‌شود؛ در حالی که در سایر صنایع مانند صنعت بانکداری مثلاً 10 تا 15 بانک دارای مجوز وجود دارند که سایر شرکت‌های نرم‌افزاری و دانش‌بنیان در ذیل این بانک‌ها در خدمت این صنعت برای توسعه خدمات هستند اما در صنعت گردشگری این شرکت‌های واسط و سایت‌های اینترنتی به‌صورت مجزا از دفاتر خدمات مسافرتی راساً میدان‌داری کرده و با جذب مشتری و کسب درآمد، پاسخگویی لازم به مشتریان را ندارند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری، بسته‌های سفر در ایران چه در بعد گردشگری خارجی و چه در بعد داخلی را به شدت گران دانست و گفت: باید این موضوع، ریشه‌‌یابی و رفع شود چراکه نقش مهمی در عدم توسعه و رشد گردشگری کشورمان دارد؛ به گونه‌ای که با توجه به گرانی نرخ هتل‌ها و بلیت سفر در ایران در یکی از صحبت‌های اخیر بنده با یکی از سفرای کشورهای خارجی که از وی درخواست کردم تا متقابلاً و با توجه به تعداد بالای گردشگران اعزامی از ایران به آن کشور، آن‌ها نیز نسبت به ارسال گردشگر به ایران اقدام کنند به همین نکته اشاره کرد که نکته و انتقاد درستی نیز هست؛ باید پذیرفت هزینه بسته‌های سفر به ایران بالا است.
مطابق صحبت‌های رفیعی، گرانی بسته‌های سفر در ایران الزاماً باید مورد بررسی و پاسخگویی قرار بگیرد و این استدلال که دلار گران است و بر همین اساس باید قیمت‌ها افزوده شود، یک بهانه است چراکه مبنای محاسبه هزینه‌های اماکن گردشگری دلار نیست.
وی ادامه داد: برای مثال وقتی یک واحد اقامتی نسبت به اخذ تسهیلات اقدام می‌کند بر مبنای ریال این تسهیلات محاسبه و پرداخت می‌شود پس باید برای رفع این مشکل به نحوی عمل شود که اساساً مثل سایر کشورها که تمام هزینه‌ها و نحوه خرج گردشگر بر مبنای پول ملی آن کشور است، در ایران نیز به همین گونه باشد و این بهانه‌ها برای افزایش قیمت‌ها اساساً قابل توجیه به نظر نمی‌رسد.
وی یکی از علل پیشرفت چشمگیر ترکیه در صنعت گردشگری را علی‌رغم ارائه خدمات بسیار باکیفیت، هزینه‌های اقامتی دریافتی بسیار پایین عنوان کرد و افزود: در حالی که در ایران در عین ارائه خدماتی به مراتب بسیار پایین‌تر، هزینه‌های بسیار بیشتری توسط هتل‌ها و مجموعه امکان گردشگری مطالبه و دریافت می‌شود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری خاطرنشان کرد: ریشه اصلی نبود امکان نظام قیمت‌گذاری مناسب در عرصه خدمات گردشگری نیز عمدتاً به علت نبود سازوکارهای مناسب به جهت تعیین ضوابط و قواعد مشخص است که باعث می‌شود به علل مختلفی نظیر ترس از پرداخت مالیات و... نحوه تعیین هزینه‌ها به هیچ عنوان شفاف نباشد و در سایه عدم شفافیت، هر قیمتی توسط مجموعه‌های گردشگری اعلام می‌‌شود.

شناسه خبر 65304