شناسه خبر:65241
1401/11/3 09:55:02

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: سهمیه احداث واحدهای مسکن روستایی در این استان با رایزنی‌های صورت گرفته به چهار هزار مورد افزایش یافته است.

حسن بهرام‌نیا روز یکشنبه در نشست بررسی پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با حضور مدیران بانک‌های عامل استان اظهار کرد: برگزاری مستمر نشست‌های اقدام ملی مسکن در استان باعث شده بسیاری از مشکلات پیش رو در این زمینه مرتفع و شاهد سرعت بخشی در روند اجرای پروژه‌های در دست اجرا باشیم.
وی افزود: رایزنی‌های صورت گرفته باعث شد سهمیه مسکن روستایی استان در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت از دو به چهار هزار افزایش یابد.
استاندار ایلام با اشاره به نشست قبلی شورای مسکن روستایی و وجود برخی مشکلات در زمینه پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها یادآور شد: عملکرد بانک‌ها در طول یک‌ماه اخیر در بررسی پرونده‌های متقاضیان سرعت قابل قبولی گرفته و شاهد افزایش قابل ملاحظه انعقاد قرارداد هستیم، ولی برخی بانک‌ها نیز همچنان عملکرد پایینی دارند که باید با هماهنگی مرکز این رویه اصلاح شود.
بهرام‌نیا تأکید کرد: استان ایلام در مقیاس ملی بین 31 استان کشور رتبه هفتم را در پیشرفت پروژه‌های مسکن ملی دارد که این موفقیت نتیجه همدلی و پیگیری‌ها دستگاه‌های مسئول و بانک‌های عامل است و باید تلاش کنیم این جایگاه در ماه‌های پیش رو ارتقا پیدا کند.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات پیش رو در این زمینه کمبود زمین در برخی شهرستان‌ها بود که با رایزنی‌های صورت گرفته تا حدی این مسئله حل شده است.
استاندار ایلام یکی از اصلی‌ترین موانع در پرداخت تسهیلات مسکن ملی را تأمین ضمانت بانکی برشمرد و گفت: موافقت با ضمانت زنجیره‌ای در حل این مسئله بسیار راهگشا بود و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های متقاضیان با این مصوبه برطرف شد.
بهرام‌نیا با اشاره به مصوبه رئیس جمهوری در شورای عالی مسکن مبنی بر واگذاری زمین به افرادیکه قصد مهاجرت معکوس به روستاها داشته باشند، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه که در تاریخ 27 شهریورماه امسال در شورای عالی مسکن به تصویب رسید، 500 متر زمین به افرادیکه به روستاها مهاجرت و ماندگاری آن‌ها تأیید شود، واگذار و هزینه زمین نیز دریافت نخواهد شد.
وی یادآور شد: این مصوبه 28 آذرماه به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده و عموم افراد متقاضی می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن ایلام نیز در این نشست گفت: سهمیه استان در زمینه مسکن روستایی دو هزار مورد است که تاکنون یک هزار و 620 مورد از طرف بانک‌های عامل ابلاغ و معرفی شده است.
حبیب‌الله محبی افزود: 497 مورد از این تعداد منجر به عقد قرار داد شده که 31 درصد سهمیه ابلاغی را شامل می‌شود.
گفتنی است بر اساس برنامه دولت سیزدهم قرار است ظرف چهار سال 32 هزار واحد مسکن در مناطق شهری و روستایی استان ایلام احداث شود.

شناسه خبر 65241