شناسه خبر:65141
1401/11/1 11:51:00

سپهرغرب، گروه شهر - شهره کرمی: دهیار روستای حیدره‌بالای‌شهر با بیان اینکه ترافیک یکی از مشکلات عمده جاده‌­های این منطقه است، گفت: جاده حیدره بالای‌شهر علاوه بر تحمل ترافیک روستا‌های منطقه با توجه به افزایش تعداد باغ‌رستوران‌ها و حضورگردشگران ظرفیت خدمات‌دهی بیشتر را نداشته و این جاده قدیمی پاسخ‌گوی حجم بالایی از خودرو و تردد نیست.

همدان یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است وجود باغ‌های زیبا و سرسبز در کنار قدمت تاریخی این شهر باعث شده روستاهای این دیار کهن نیز به مقاصد گردشگری مبدل شوند. در این میان هرچه روستا‌ها به مرکز شهر همدان نزدیکتر باشند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند از جمله این روستا‌ها حیدره بالای‌شهر است که می‌توان از آن به عنوان یکی از مناطق با صفای همدان نام برد. برای رسیدن به این روستا باید خود را به دانشکده کشاورزی که در منطقه چرمسازی است برسانید و سپس از جاده باریک و زیبایی که توسط باغ‌های مصفا احاطه شده عبور کنید، جاده‌ای که دور تا دورش را باغ‌ها و مزارع با صفا فراگرفته است. قرار گرفتن این روستا در مسیر امامزاده کوه از دیگر دلایلی است که باعث حضور زیاد گردشگران در این منطقه می‌شود. هر گردشگر وقتی این چنین مقصدی را برای تلطیف روحیه خود بر می‌گزیند علاوه بر بهره‌بردن از فضای معنوی امامزاده کوه در مسیر می‌تواند نمای زیبایی از شهر همدان را شاهد باشد.
مسیر حیدره بالای شهر تا روستای برفین در فصل تابستان یک منطقه چند منظوره برای گردشگران فراهم کرده، به طوریکه هر گردشگر می‌تواند از محصولات کشاورزی و باغی تازه این منطقه بهره‌­­مند شود.
از عطر سیر تازه تا لوبیا سبز،آلبالو، گردو بادام و گرده تا باغچه‌های سبزی از جمله محصولات این منطقه زیبا و سرسبز است که در طول مسیر در دسترس عابران قرار گرفته و هر ساله گردشگران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند علاوه بر این چندسالی است باغ‌رستوران‌ها نیز به این مجموعه اضافه شده‌اند که آن‌ها هم داستان خود را دارند.
با توجه به توسعه این منطقه و افزایش رفت و آمد مردم، یکی از مشکلاتی که بسیار مردم این منطقه به ویژه روستای حیدره را اذیت می‌کندنبود زیرساخت مناسب با این سطح از تردد جمعیت است ابتدایی‌ترین زیرساخت در این حوزه وجود جاده‌ای حداقل دوبانده با شانه خاکی مناسب جهت تردد وسائل نقلیه است که متاسفانه این نیاز مبرم هنوز محقق نشده استو جاده قدیمی همچنان با همان وضعیت خدمات می‌دهد این امر باعث شد خبرنگار روزنامه سپهرغرب در این خصوص با دهیار روستای حیدره بالای شهر گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:
دهیار روستای حیدره‌بالای شهر با بیان اینکه بارش‌های اخیر مشکلاتی را برای رفت و آمد روستا به‌وجود آورده است، گفت: بارش برف باعث شد تا پس از 2.5 روز بتوانیم ارتباط روستا را با شهر برقرار کنیم.
مسعود فریدونی با اشاره به اینکه برای برفروبی این مسیر که راه ارتباطی چند روستای بالادستی نیز هست، تماس‌هایی با راهداری داشته‌ایم، اظهار کرد: پاسخ ما این بود که تا جاده‌های اصلی برفروبی نشوند نمی‌توانیم نسبت به برف روبی جاده‌های روستایی اقدام کنیم.
وی با اشاره به مشکلات این منطقه و عدم توجه مسئولان گفت: در این مدت تلاش‌های زیادی برای حل این موضوع داشتیم علیرغم تمام پیگیری‌ها نبود وسائل نقلیه باعث شد مردم پیاده مسیر را طی کنند.
فریدونی تصریح کرد: بعد از این پیگیری‌ها یک ماشین برای نمک‌پاشی راه فرستاده شد که مشکل ما را حل نکرد هیچ مشکل را مضاعف نمود.
وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های بیشتر از طریق بخشداری، خاطر نشان کرد: با پیگیری بخشدار بعد از گذشت دو و نیم روز بالاخره تجهیزات برفروبی راه روستای ما که در واقع یکی از محورهای گردشگری شهر همدان است را باز کرد. البته در برخی مناطق مانند چشمه‌پری باز هم شاهد مشکل بودیم که با کمک تراکتور دهیاری نسبت به برف‌روبی آن‌ها اقدام کردیم.
فریدونی گفت: زمانی‌که برای نمک‌پاشی و حل مشکل تردد پس از برفروبی تماس گرفتیم پاسخ این بود که خودتان برای تحویل نمک هماهنگ کنید. دهیاری هر طور بود ماشین هماهنگ کرد تا توانست این نمک را تحویل گرفته و نسبت به بازگشایی مسیر راه چندین روستا اقدام کند.
دهیار حیدره بالای شهر در ادامه به مشکلات این روستا در سایر فصل‌های سال پرداخت و اذعان کرد: این مسیر در سایر فصل‌های سال شاهد ترافیک‌ بسیار سنگینی به دلیل حضور باغ رستوران‌های کنار جاده است. مسیر جاده روستای حیدره بالای شهر راه دسترسی به روستاهای سولان، موئین، توئین و برفین است که این وضعیت تردد را برای آن‌ها نیز دچار اختلال می‌کند.
وی با اشاره به آغاز مسیر این روستا که از چرمسازی تا امامزاده کوه است، اذعان کرد: همه باغات این منطقه قطعه‌قطعه شده و با ساخت و ساز وسیع حجم بزرگی از جمعیت را در خود جای می‌دهند و این به معنی افزایش ترافیک است.
فریدونی در ادامه، تاکید کرد: با توجه به اینکه این روستا به فضایی گردشگری تبدیل شده این جاده پاسخ‌گوی این حجم از تردد نیست، به خصوص در روزهای تعطیل که این مسیر شاهد ترافیک سنگینی است اگر اتفاق اضطراری مانند بیماری که باید سریع به مراکز درمانی برسد یا آتش سوزی برای اهالی روستاهای این منطقه رخ دهد دسترسی سریع به شهر برای آن‌ها ممکن نخواهد بود زیرا در شرایط غیر برفی نیز ترافیک جاده را قفل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از گلوگاه‌های اصلی دیگر ایجاد ترافیک جلوی دانشگاه کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این مکان نیز عقب ‌نشینی لازم انجام نشده و باعث کندی تردد می‌شود، در صورتی‌که اگر این دانشکده عقب‌نشینی لازم را داشته باشد و حریم جاده حفظ شود، تردد تسهیل خواهدشد. البته در این خصوص مکاتباتی داشته‌ایم که شهرداری باید این موضوع را حل کند.
دهیار روستای حیدره‌بالای‌شهر دیگر مشکل این منطقه را پارکینگ نداشتن باغ رستوران‌های حاشیه جاده برشمرد و اظهار کرد: پارک ماشین‌ها در حاشیه جاده و ورود و خروجشان به حاشیه راه برای پارک کردن از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری و رفع مشکل دارد.
فریدونی در پایان گفت: انتظار داریم در فصل‌های سرد به مسیر‌هایی مانند این جاده که مسیر چندین روستاست توجه داشته باشند و در مناطق شیب‌دار نمک در اختیار مردم قرار دهند تا عبور و مرور برای اهالی روستاها ممکن باشد.
با توجه به آنچه بیان شد بی‌درنگ روستاهایی که در مسیر توسعه قرار می‌گیرند و به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می‌شوند، باید از زیرساخت‌های مطلوب از جمله جاده مناسب و پارکینگ برخوردار باشند تا علاوه بر ایجاد اقتصاد پویا برای اهالی مشکلاتی این چنین ایجاد نکند.
بهبود اقتصاد روستا وقتی در کنار ترافیک‌های مداوم و چند ساعته قرار گیرد از لذت فروش محصولات بی‌واسطه در بازارچه‌های روستایی می‌کاهد. دسترسی کند به روستای حیدره‌بالای شهر و روستاهای بالادستی آن امروزه برای اهالی مشکلاتی را به ارمغان آورده که قطع ارتباط روستا با شهر با بارش برف این معضل را دوچندان کرده و باعث شده تا افراد همانند گذشته پیاده سفر کنند، این مهم همت و توجه مسئولان را می‌طلبد تا با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی در این مواقع عملکرد بهتری داشته و از به وجود آمدن این چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

شناسه خبر 65141