شناسه خبر:65122
1401/10/29 10:14:28

سپهرغرب، گروه انتظار: یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام زمان (عج) باب فاطمه‌شناسی را برای منتظران گشوده‌اند، گفت: هر اندازه با شخصیت و سیره فاطمی (س) بیشتر آشنا شویم گره‌های بیشتری از زندگی و مشکلات آخرالزمانی ما گشوده می‌شود.

حجت الاسلام سیدجواد بهشتی اظهار کرد: از مهمترین ماموریت‌های ما گرامیداشت ایام الله و احیای شعائر الهی از این بستر است چرا که باعث می‌شود یاد و نام قهرمانانی که به جامعه بشری خدمت کرده‌اند از مجرای این بزرگداشت‌ها زنده و گرامی داشته شود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سالروز ولادت حضرت زهرا (س) با عناوین مختلفی نامگذاری شده که هر یک جایگاه طرح و بحث تفصیلی دارد، گفت: از جمله این عناوین روز زن است. اسلام به زن جایگاه و منزلتی والا عطا کرد تا همچون مردان و دوشادوش و در کنار آنها بتواند به سمت قله‌های کمال و سعادت حرکت کند.
وی در ادامه تصریح کرد: هیچ یک از مکاتب و قوانین بشری حقوقی نظیر آنچه که اسلام برای مادر در نظر گرفته است، بیان نمی کند؛ برای مثال امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود که شامل 50 حق است یکی از حقوق را به مادر اختصاص داده است، مسئله ای که در هیچ یک از قوانین بشری وجود ندارد؛ برای مثال اعلامیه حقوق بشر هیچ گونه مبنای ایدئولوژیک ندارد اما اسلام با ظهور خود و دعوت انسان‌ها به یکتاپرستی حقوق والدین را در کنار حقوق خداوند قرار داد.
وی اضافه کرد: قرآن کریم در چهار موضع به پدر و مادر و در یک مورد به طور خاص به مادر اشاره می‌کند، این جایگاه ویژه به دلیل ایفای مسئولیت بارداری و شیردهی به مادر عطا شده است یعنی همان سه سالی که شخصیت انسان شکل می‌گیرد.
حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه هیچ آیینی به اندازه اسلام نسبت به رعایت حقوق پدر و مادر و به ویژه مادر تاکید و سفارش نکرده است، تاکید کرد: هرچه به سمت آخرالزمان پیش می‌رویم رعایت این حق سخت تر و ارزشمندتر می‌شود.
وی با بیان اینکه خدا برای دوران آخرالزمان ذخیره ای به نام بقیةالله را برای انسان‌ها قرار داده است، تاکید کرد: امام زمان(عج) که دردها و دشواری‌ها و مقتضیات زمانه را می‌شناسد در توقیعی حضرت فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر(ص) را به عنوان الگو برای خود معرفی می‌کند، ایشان با این سخن راه الگوگیری را به منتظران و باورمندان به خود نیز نشان می‌دهد.
این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: از این رو، فاطمه‌شناسی برای همه انسان‌های تاریخ به ویژه برای بشر آخرالزمانی منفعت دارد و هر اندازه با شخصیت و سیره فاطمی (س) بیشتر آشنا شویم گره‌های بیشتری از زندگی و مشکلات آخرالزمانی از ما گشوده می‌شود.
حجت الاسلام بهشتی با تاکید بر لزوم آشنایی منتظران با سیره فاطمی و الهام از آن در دوران آخرالزمان، گفت: وقتی امام زمان(عج)، حضرت فاطمه(س) را الگوی نیکوی خود معرفی می‌کنند، مهدی یاوران، مهدی باوران و منتظران نیز باید برای آشنایی با آن بانوی بزرگوار(س) سرمایه گذاری کنند تا بدانند رابطه ایشان با خدا، شیوه ایشان در فرزندپروری و همسرداری و تحلیل مسایل اجتماعی و نوع حضورشان در میدان عمل چگونه بوده است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به همراهی‌های حضرت زهرا (س) با امیرالمومنین (ع) در مقاطع مختلف زندگی بیان کرد: همه سال‌های زندگی مشترک امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا(س) مقارن با جنگ‌ها بود حتی ماه‌های پایانی حیات ایشان مقارن با جنگ سقیفه و غصب ولایت همزمان شده بود اما ایشان به بهترین نحو فضا را مدیریت کرده و سختی‌ها را در راه آرمان‌‌ها به جان خریدند این مهم الگویی به وسعت تاریخ پیش روی زنان و مردان است.

شناسه خبر 65122