شناسه خبر:65066
1401/10/28 09:44:36

سپهرغرب، گروه اجتماعی: عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: سخنان مقام معظم رهبری درباره آسیب‌شناسی اجتماعی سرمایه ارزشمندی است برای تبیین مشکلات اجتماعی و خانواده‌ها.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در جلسه اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت که به ریاست غلامعلی افروز و با حضور اعضای اندیشکده برگزار شد، به بیان نقطه نظرات خود درباره تأثیرگذاری و تأثیرپذیری خانواده‌ها از مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخت.
در این جلسه از خانواده به مثابه نقطه کانونی آفرینش نام برده شد که نیازمند مطالعات رفتارشناسی و رصد دقیق و عمیق حوزه پیرامونی و آگاهی از نقشه راه و تلاطم‌های ناشی از تغییرات و تحولات اجتماعی و فرهنگی گسترده است.
در این جلسه تأکید شد که تغییر و تحول به‌عنوان اصلی بنیادی و جهان‌شمول بر مجموعه اجزا و عناصر هستی سایه افکنده است، بنابراین نگرش ایستاپنداری و نادیده گرفتن این حقیقت آشکار، منجر به افزایش نگرانی و متزلزل شدن سازهها و ستونهای نهاد خانواده خواهد داشت.
از چنین منظری اندیشکده خانواده الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با آگاهی از طبیعت و جوهر خانواده در تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از تحولات پیرامونی، رصد تحولات و تغییرات خانواده در ایران و جهان را در دستور کار خود قرار داده و با دعوت از اندیشمندان داخلی و خارجی، بر آن است تا چگونگی مواجهه با پدیده‌های مختلف عرصه خانواده از جمله استحاله‌گرایی و الگوی هم‌باشی را مورد بحث و بررسی قرار دهد و با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند و یافته‌های علمی اندیشه‌ورزان، چگونگی دستیابی به افق 1450 را پیشنهاد کند.
در ادامه نشست متخصص پزشکی اجتماعی با استناد به این فرمایش نبی مکرم اسلام «مَن عَمِلَ عَلی غَیرِ علمٍ کانَ یُفسِدُ اکثَرَ بِما یُصلِح، گفت: بهترین گزینه برای رصد تحولات خانواده تکیه بر شواهد عینی و یافته‌های علمی است. با کمال تأسف نگاه سطحی‌گرایانه و عدم بهره‌گیری از تفکر سیستمی و مطالعه عمیق روابط پدیده‌ها و نظام علت و معلولی، موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه خانواده شده است.
حبیب‌الله مسعودی‌فرید، با بیان عوامل دگرگونی نهاد خانواده اظهار کرد: تحولات جمعیتی، افزایش پدیده سالخوردگی، کاهش فرزندآوری، افزایش طلاق؛ فرهنگ شهرگستری و مهاجرت بی‌رویه داخلی و خارجی را نوعی هشدار به آینده نهاد خانواده ایرانی اسلامی است.
وی با تأیید تغییرات گسترده در شکل و محتوای خانواده‌ها در ایران و جهان گفت: هدایت مدبرانه نهاد خانواده در ایران، نیازمند داشتن متولی خاص و ارائه بسته‌های حمایتی و مراقبتی به‌موقع به جامعه هدف است.
وی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری درباره آسیب‌شناسی اجتماعی، گفت: سخنان ایشان سرمایه ارزشمندی برای تبیین مشکلات اجتماعی و خانواده‌هاست که نیازمند هماهنگی و همسو کردن فعالیت‌های جزیره‌ای سازمان‌های مختلف در زمینه خانواده، توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی، اصلاح قوانین و فراهم کردن زیرساختهای ازدواج به موقع است.
عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: همگی این مسائل از شروط لازم برای بهبود شرایط حاکم بر نهاد خانواده است چرا که برای نجات خانواده‌ها باید تصمیمات جسورانه‌تری گرفت و با راه‌اندازی نظام حمایتی و مراقبتی یکپارچه از طریق ادغام نهادهای موجود، مسیر آینده را هموارتر کرد.

شناسه خبر 65066