شناسه خبر:65038
1401/10/28 09:10:58

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: سوخت مورد نیاز استان با اولویت مصارف خانگی و تولیدی به مقدار کافی ذخیره‌سازی شده است اما همچنان با توجه به پایداری کاهش دما و کولاک و سرما و شرایط موجود کشور انتظار می‌رود که همکاری و همراهی مردم در زمینه مدیریت مصرف بهینه انرژی و گاز طبیعی با قوت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

علیرضا قاسمی فرزاد روز سه‌شنبه در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همدان با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری اصلی تامین سوخت در بخش خانگی است، اظهار کرد: با توجه به‌ تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید، تامین سوخت واحدهای تولیدی در دستور کار قرار دارد و در شرایط بحرانی سوخت دوم در اختیار واحدهای تولیدی و گلخانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره‌سازی سوخت در استان مطلوب است، تصریح کرد: با تلاش و هماهنگی مجموعه مدیریتی استان از جمله شرکت گاز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت توزیع برق در هیچ کدام از بخش‌های مختلف تامین سوخت و انرژی مشکل خاصی در سطح استان وجود ندارد.
استاندار همدان با اشاره به تدابیر اخذ شده طی یکسال گذشته و تقویت خطوط و شریانات اصلی پدافندی تصریح کرد: استان همدان هم‌اکنون در مسیر اصلی خطوط انتقال گاز قرار دارد بنابراین به هیچ وجه دچار قطعی و یا افت فشار گاز نخواهیم شد.
قاسمی فرزاد، تامین گاز مصرفی منازل را خط قرمز دولت مردمی و انقلابی سیزدهم اعلام کرد و افزود: مقرر شد سوخت صنایع، کارخانه‌ها و واحدهای کشاورزی و گلخانه ای به شکل مناسب تامین و توزیع شود.
وی با اشاره به تامین گاز مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح نیز افزود: راه اندازی چهارمین واحد نیروگاه شهید مفتح به حدود یک میلیون 800 هزار متر مکعب گاز نیاز داشت که این میزان از محل تعطیلی‌های مدارس و دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادها، بانک‌ها و کاهش ساعات اداری تامین شد.
  گاز نانوایی‌ها قطع نمی‌شود
مقام عالی دولت در استان همدان با تاکید بر اینکه گاز نانوایی‌ها در استان به هیچ وجه قطع نمی‌شود، تصریح کرد: هیچ یک از نانوایی‌های استان به دلیل بروز سرما در چند روز اخیر فعالیت خود را تعطیل نکردند و بدون وقفه در حال فعالیت هستند و براساس توافق صورت گرفته با شرکت نفت استان مشکلی برای تامین سوخت آنها وجود ندارد.
استاندار همدان از مردم خواست با توجه به فعالیت سامانه بارشی و سرمای هوا در استان استفاده بهینه از منابع و انرژی، مدیریت مصرف و صرفه جویی را در راستای تامین گاز پایدار در دستور کار قرار دهند.
  کاهش 17 درصدی مصرف گاز
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه استان همدان از نخستین استان‌هایی است که ساعات اداری را کاهش داد افزود: این امر موجب کاهش 17 درصدی مصرف روزانه گاز در استان شده است.
وی اظهار داشت: طی 72 ساعت گذشته، مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و شهرداری همدان با تلاش بی وقفه توانستند تمامی معابر و راه‌های اصلی را بازگشایی کنند.
استاندار همدان با اشاره به اینکه حدود صددرصد منازل در استان همدان گازرسانی شدند که جای قدردانی دارد، اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز همدان، اصحاب رسانه، آموزش و پرورش و دستگاه‌های فرهنگی در راستای ترویج مصرف بهینه انرژی و اصلاح الگو مصرف را اطلاع رسانی کنند.
قاسمی فرزاد توصیه کرد: در شرایطی که هم‌وطنانمان در برخی مناطق درگیر بحران گاز هستند، استفاده بهینه از منابع و انرژی به عنوان یکی از اقدامات اساسی مقابله با بحران، در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: با تنظیم دمای منزل به میزان 18 تا 21 درجه می‌توان تا حدود زیادی از وقوع قطعی و یا افت فشار گاز طبیعی در سایر استان‌های کشور جلوگیری کرد.
استاندار همدان ابراز امیدواری کرد که با درایت و دوراندیشی همه مسئولان و مدیران و با همراهی مردم شاهد عبور از زمستان سخت و سرد سال جاری و برنامه ریزی برای عبور از تابستان 1402 باشیم.
در این جلسه گازرسانی به 25 واحد تولیدی، مرغداری، گلخانه‌ای و دامداری بررسی و مقرر شد که تامین سوخت جایگزین برای صنایع، شهرک‌ها و گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

شناسه خبر 65038