شناسه خبر:65007
1401/10/27 09:12:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از مجموع گلخانه‌های استان مرکزی تنها 175 واحد از سوخت مایع و یک‌هزار و 400 واحد از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

علی‌اصغر زارعی اظهار کرد: از مجموع یک‌هزار و 575 واحد گلخانه‌ای فعال در سطح استان مرکزی، یک‌هزار و 400 واحد گازسوز هستند و 175 واحد از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند.
وی افزود: به دنبال این هستیم که تمام واحدهای گلخانه‌ای به سوخت گاز به‌عنوان یک سوخت مطمئن متصل شوند که درحال حاضر نیز بیشتر گلخانه‌های استان به سوخت گاز متصل هستند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه از تمامی گلخانه‌داران درخواست شده یک سوخت مایع به‌عنوان سوخت رزرو برای خود لحاظ کنند، تصریح کرد: بخاری‌های گلخانه‌ها دوگانه‌سوز بوده و می‌تواند از دو سوخت گاز و مایع استفاده کند، با شروع فصل سرما طی مکاتبه‌ای با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در راستای دریافت سوخت مایع نیز صحبت و هماهنگی می‌شود تا درصورت ضرورت، گلخانه‌داران بتوانند از سوخت مایع نیز استفاده کنند.
زارعی با اشاره به اینکه در گلخانه‌های استان مرکزی دو نوع محصول گل و گیاه زینتی و سبزی و صیفی‌جات تولید می‌شود، ادامه داد: گلخانه یک محیط کنترل‌شده و نیازمند مراقبت و توجه بالا است، بنابراین کشاورزان به‌منظور جلوگیری از خرابی و تباه شدن محصولات خود، از سوخت دوم نیز استقبال می‌کنند.
وی ابراز کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی، وزارت جهاد کشاورزی هرساله سهمیه‌ای به‌منظور توسعه کشت گلخانه‌ها اعلام کند و سیاست نیز بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که تحقق این مهم در استان مرکزی روند خوبی دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به مزیت‌های گلخانه، خاطرنشان کرد: در یک واحد یک‌هکتاری گلخانه‌ای 15 برابر سطح بیرون، محصول برداشت می‌شود و این درحالی است که تنها یک‌دهم آب مصرفی فضای بیرون در گلخانه مصرف می‌شود؛ گلخانه همچنین یک شغل دائمی است و هر هکتار گلخانه برای 12 نفر شغل مستقیم و 6 نفر غیر مستقیم به همراه دارد.
زارعی تأکید کرد: 540 هکتار از فضای گلخانه‌ای استان مرکزی زیر کشت گل و گیاهان زینتی و 203 هکتار زیر کشت سبزی و صیفی است.
وی با بیان اینکه گلخانه‌داران می‌توانند سازه و محصول خود را بیمه کنند که متأسفانه استقبال خوبی از این حوزه صورت نمی‌گیرد، افزود: درحال حاضر به‌منظور احداث و توسعه کشت گلخانه‌ای، کشاورزان می‌توانند تسهیلات بانکی با مبلغی معادل 80 درصد مبلغ طرح خود و با سود 14 و 12 درصد (مناطق برخوردار و کم‌برخوردار) و مدت بازپرداخت هفت‌ساله، دریافت کنند.

شناسه خبر 65007