شناسه خبر:64982
1401/10/24 10:54:08
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت:

قرآن دفاعی جانانه از جایگاه زنان دارد

سپهرغرب، گروه مشکات: دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: قرآن مجید دفاعی جانانه از نقش و جایگاه زنان از ابتدای خلقت دارد و همواره آنان را در کنار مردان قرار داده است.

آیت الله رضا رمضانی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اهل بیت (ع) افزود: اگر ما با معارف اهل‌بیت(ع) آشنا شویم نوعی ارتقای اخلاقی و علمی را در ما ایجاد می‌کند.
وی یادآور شد: درباره زن حرف‌های بسیاری زده شده و در تاریخ بشر طی دوران‌های مختلف نوعی بی مهری نسبت به زن شده و در دوران جاهلیت زن هیچ ارزش سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نداشته و حتی در دوران مدرنیته نیز بی مهری بسیاری نسبت به زنان شده است.
آیت الله رمضانی اظهار داشت: به گونه ای بی مهری در طول تاریخ درباره زنان رخ داده که در بسیاری از موارد حق تحصیل، مالکیت، اجتماعی و مدیریت و استقلال سلب شده و به تصریح هم ذکر شده که چنین حقوقی ندارند و حتی گاه چنین نگاه‌های تندی در میان مسلمانان نیز می‌توان دید که حق تحصیل را برای زنان قائل نیستند.
وی با بیان اینکه قرآن از ابتدا بر روی زن سالاری و مرد سالاری و نژاد پرستی خط قرمز کشیده است، خاطر نشان کرد: ملاک در اسلام و قرآن ارزش‌های اسلامی و ایمانی است و نه رنگ پوست و جنسیت افراد.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به شکل گیری فمینیسم طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: چنین جنبش هایی، دلایل مربوط به علت فرودستی زنان را بررسی می‌کردند که چه دلایلی موجب انحطاط و فرو دستی زنان در جامعه شده است؟ با این هدف که آنان از این شرایط خارج شوند.
وی با بیان اینکه قرآن از ابتدا بر روی زن سالاری و مرد سالاری و نژاد پرستی خط قرمز کشیده است، خاطر نشان کرد: ملاک در اسلام و قرآن ارزش‌های اسلامی و ایمانی است و نه رنگ پوست و جنسیت افراد.
آیت الله رمضانی ادامه داد: در برخی کتب ادیان یک نقش شیطانی و گمراه کننده برای زن مطرح شده اما قرآن بر روی آن نیز خط بطلان کشیده و اعلام کرد که شیطان خواست که آنان ( اشاره به زنان گمراه شده ) وسوسه شوند و گناه کنند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت گفت: جایگاه الهی که در مورد حضرت آدم ذکر شده در مورد زنان نیز قید شده حتی در مورد جایگاه عصمت نیز چنین نگاهی ذکر شده است، قرآن در اشاره به زنان یک دفاع جانانه دارد.
وی اضافه کرد: یکی از انقلاب‌ها در زمان پیامبر(ص) در کنار تحولات فکری و عقیدتی، مربوط به جایگاه زنان است، در شرایطی که به زنان بدترین ظلم‌ها می‌شود ( جاهلیت ) و هیچ جایگاه اجتماعی برای آنان قائل نیستند، پیامبر دست دخترش را می‌بوسد و برای وی بالاترین احترام را قائل می‌شود و در کنارش آرامش می‌گیرد.
آیت الله رمضانی اعلام کرد: کار به جایی می‌رسد که یک زن یک نقش آرام بخشی را می‌تواند در کنار زنان ایفا کند. تعبیر امام علی(ع) این است که وقتی به فاطمه(س) نگاه می‌کردم تمام غم‌ها از من زدوده می‌شد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در زمان پیامبر این انقلاب برای زنان به گونه ای شد که فرمودند مانع از این نشوید که زنان در جامعه حضور یابند و آنان نیز باید مسیر تکامل و رشد را طی کنند و نقش مدیریت جامعه را داشته باشند.
وی افزود: امروز در کشورمان بسیاری از مدیریت‌ها به زنان سپرده شده و نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند که نباید نسبت به آنان ذره ای غفلت شود، حتما بایستی زنان از نظر علمی رشد یابند و نقش آفرینی داشته باشند.
آیت الله رمضانی یادآور شد: با انقلاب اسلامی فرهنگ عمومی نسبت به زنان تغییر کرده و زمانی که آنان را به نام‌های دیگر خطاب می‌کردند جایگاه والایی به آنان داده شد و در همه سطوح عالی و میانی کشور نقش آفرینی می‌کنند.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در جوامع لیبرال از زنان استفاده ابزاری می‌شود، گفت: بدترین وضعیت را در ذیل لیبرالیسم برای زنان ایجاد کرده اند و گاه برخی از این زنان را در کشورهای اسلامی معیار و الگو قرار می‌دهند در حالی که این آزادی نیست و بی بند و باری است.
وی اظهارداشت: حتی اگر هیچ دینی در جهان نباشد انسان‌های وارسته حد و حدود خود را با تعدیل میان قوا قرار می‌دهند، از همین رونیز باید مرز بین آزادی و ولنگاری مشخص باشد.
آیت الله رمضانی خاطر نشان کرد: اینکه عده ای بیایند و بگویند زن‌ها حق تحصیل ندارند، تفکر عصر حجری و ما قبل تاریخ است که زن حق تحصیل و فعالیت اجتماعی نداشته باشند، زن حریمی دارد که باید با توجه به قواعد و اصول حفظ شود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) قربانی دفاع از حقوق زنان بوده و وارسته ترین تعابیر و مسائل را در مورد زنان مطرح می‌کند، تاکید کرد: زنان امروز ما همان‌هایی بودند که شهدا را تربیت یا در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنند و به همین دلیل زن باید جایگاه خود را تعریف کند و به آزاد شدن از بی بند و باری برسد.

شناسه خبر 64982