شناسه خبر:64975
1401/10/24 10:41:17
اکبری‌جور کارشناس اقتصادی در مصاحبه با سپهرغرب مطرح کرد:

ایران جزو کشورهای پیشرو در اقتصاد دیجیتال

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: یک اقتصاددان، شرایط کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال را مطلوب ‌اعلام کرد و گفت: خوشبختانه ایران در این عرصه جزو کشورهای پیشرو است البته همواره مسیر برای بهبود شرایط و ارتقای جایگاه وجود دارد.

دنیا به‌سرعت به ‌سمت دیجیتالی شدن در حرکت است، هیچ‌ بعدی از زندگی بشر نیست که تحت تأثیر دنیای دیجیتال قرار نگرفته باشد. طبیعتاً اقتصاد نیز از این قاعده مستثنا نیست، در جهان امروز، ما با شکلی متفاوت از اقتصاد به‌نام اقتصاد دیجیتال رو‌به‌رو هستیم. اینترنت و شبکه‌های مجازی به‌شکل حیرت‌آوری اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند؛ به گونه‌ای که امروزه می‌توان گفت هیچ کشوری نیست که بتواند بدون اینترنت اقتصاد خود را اداره کند. حتی کشورهای بسیار فقیر در آفریقا یا کشورهایی جنگ‌زده مانند افغانستان نیز برای انجام بسیاری از عملیات تجاری خود ملزم به استفاده از ابزار الکترونیک هستند.
در چنین دنیایی لزوم ایجاد زیرساخت‌هایی مناسب برای کشورها از اهمیت بیش‌ازپیش برخوردار خواهد بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، جهان فردا جهان هوش مصنوعی است این موجی است که خواه‌ناخواه تمام کشورها را درمی‌نوردد. در این میان کشورهایی برنده خواهند بود که زودتر سوار موج شوند و کشورهایی که تعلل کنند، نخواهند توانست از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده‌ کامل ببرند.
حال آنکه در این بین در کشوری همچون ایران نیز شاهد تقویت این بستر به روش مختلف و کسب موفقیت‌های بی‌بدیلی در این بخش بودیم اما آنچه مسلم است اینکه در هر کلی (کشور) باید به جزئیات (استان‌ها) نیز توجه کرد. با این تفاسیر نقش هر استان در این بخش برجسته می‌شود اما متأسفانه گویا شرایط بهره‌مندی از اقتصاد دیجیتال در استان همدان مناسب نیست زیرا معاون هماهنگی امور اقتصادی سهم همدان را از این بستر اقتصادی جهانی 42/. درصد اعلام کرده است.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با دکتری اقتصاد بین‌الملل ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
محمدرضا اکبری‌جور با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال اقتصادی نیست که یک‌شبه خلق شده باشد گفت: در واقع یک مفهوم است که به‌مرور زمان توسعه پیدا کرده و در حال رشد است.
وی با اشاره به اینکه این اقتصاد دارای لایه‌های مختلف است اما عموماً آن را منتسب به دهه میلادی می‌دانند، اظهار کرد: داستان این نوع اقتصاد از ابتکار عمل یک ریاضیدان به نام آقای بول، آغاز شد بدین ترتیب که وی نحوه نمایش اعداد را تغییر داد.
این اقتصاددان افزود: پیش از این اتفاق اعداد با 10 نماد به نمایش درمی‌آمدند اما به ابتکار این ریاضیدان تنها نحوه نمایش نه مفهوم آن‌ها را، به دو عدد صفر و یک تغییر داد.
اکبری‌جور با اشاره به اینکه این ریاضیدان برای این نحوه نمایش ابداعی، همه اعمال ریاضی را نیز تعریف کرد، افزود: در ادامه، این ابتکار و خلاقیت، مورد استفاده مهندسان الکترونیک قرار گرفت بدین‌نحو که برای نمایش اعداد به جای 10 نماد، از دو عدد صفر و یک استفاده کردند.
وی ادامه داد: این فرایند بعدها نزد اقتصادانان به بحث بولین و در بین مهندسان الکترونیک با عنوان دیجیتال صفر و یک رواج یافت.
این اقتصاددان با بیان اینکه دیجیتالی‌ که در دستگاه مختلف توسط مهندسان الکترونیک ساخته شد به‌تدریج در بخش‌های متفاوت مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: البته در بدو امر از این فرصت برای کارهایی که در آن تکرار وجود داشت همچون صنعت چاپ و حروف چینی و نیز مواقعی که نیاز به پردازش با سرعت بالا بود، استفاده شد و سپس دامنه فعالیت‌های دنیای الکترونیک به دنیای رایانه توسعه یافت؛ یعنی تا پیش از آن همه‌چیز در بعد الکترونیک بود اما بعدها در دنیای رایانه از این فرصت استفاده شد.
اکبری‌جور با ابراز اینکه با تحقق این موضوع وارد عصر دیجیتال شدیم، تشریح کرد: درواقع این فرصت انقلاب صنعتی که تولید صنعتی را توسعه می‌داد را به انقلاب دیجیتال تبدیل کرد.
وی افزود: هر جا که امکان استفاده رایانه و دستاوردهای اقتصادی دیجیتال وجود داشت این موضوع مورد توجه قرار گرفت مثلاً در گذشته در صنعت چاپ موضوعی به نام حروف ‌چینی وجود داشت اما با ورود دیجیتال این فرایند از این صنعت کنار گذاشته شد و جایگزینی به نام نرم‌افزار ویراستاری مطرح شد.
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام‌شده تا سال 2025؛ 25 درصد از فضای اقتصاد به اقتصاد دیجیتال اختصاص خواهد یافت تشریح کرد: اقتصاد از این بستر استفاده کرده و به سمت دیجیتال حرکت خواهد کرد.
اکبری‌جور با اشاره به اینکه از این فرصت هم در صنایع موجود پیشین و هم صنایع نوین استفاده می‌شود، ابراز کرد: مثلاً پیش از ورود به عصر دیجیتال ما چیزی به‌عنوان شبکه‌های اجتماعی نداشتیم اما با ورود به این عرصه این شبکه‌ها ایجاد و در بخش‌های مختلف اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و یا اینکه در صنایع خودروسازی و داروسازی و صنایع غذایی و غیره نیز از این صنعت استفاده شد.
وی با اشاره به محاسن صنعت دیجیتال گفت: خستگی‌ناپذیری نخستین مزیت این صنعت است زیرا ماشین توانایی فعالیت 24 ساعته داشته و خسته نمی‌شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: علاوه بر این در انجام کار تکراری دچار خطا نمی‌شود بنابراین در افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها و نیز استفاده کمتر از نیروی انسانی اثرگذار است.
اکبری‌جور با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال طی فرایند ترسیم‌شده در بالا، خود را رشد داد، افزود: همواره این موضوع مطرح می‌شود که نخستین انقلاب در جهان با فعال شدن راه‌آهن و استفاده از موتور بخار ایجاد شد زیرا این زیرساخت، نقل و انتقال و جابه‌جایی راحت‌تر کالاها را در پی داشت.
وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: پس از آن برق نقش مهمی را در افزایش تولید انبوه و بهبود بهره‌وری داشت و انقلاب پیشین را توسعه داد و بعد رایانه به کمک این انقلاب آمد اما در حال حاضر با ما فناوری‌های دیجیتال مواجهیم و دیگر بهره‌مندی از کامپیوتر مطرح نیست بلکه این فناوری دیجیتال است که مشکلات حوزه اقتصاد را یکی پس از دیگری در بخش‌های مختلف مرتفع می‌کند.
این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیشتر صنایع و ماشین‌آلات با قطعات دیجیتال مواجهیم، اظهار کرد: یقیناً گام بعدی اقتصاد، بهره‌مندی از هوش مصنوعی است.
اکبری‌جور با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد، اذعان کرد: نخست لایه سنتی صنعت و دوم هسته فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در نهایت لایه جدیدی که لایه هسته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در لایه صنعتی سنت به‌کار می‌گیرد؛ به دیگر سخن، سومی ارتباط‌دهنده دو لایه پیشین است.
وی در ارتباط با اثرگذاری اقتصاد دیجیتال گفت: جالب است بدانید تا سال 2018 پنج شرکت اصلی متمکن دنیا، پنج شرکت فعال در عرصه آی‌تی یعنی اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک بودند، این آمار بیانگر آن است که شرکت‌ها و صنایع مطرحی همچون نفت، غذا و خودوریی و بانکی همگی از غافله عقب مانده‌اند.
این اقتصاددان در واکنش به سهم اندک استان همدان از اقتصاد دیجیتال نیز گفت: نکاتی که باید در استان همدان مورد توجه قرار گیرد این است که آیا به آموزش بهره‌مندی از دیجیتال در فضای اقتصادی توجه شده یا خیر؟
اکبری‌جور مطرح کرد: نکته قابل ذکر بعدی به این مهم مرتبط است که آیا افراد صاحب صنعت و حرفه در استان همدان، به‌دنبال استفاده از دنیای دیجیتال برای توسعه فعالیت خود بوده‌اند؟
وی افزود: موضوع بعدی اینکه آیا زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از فرصت در استان همدان فراهم است یا خیر؟
اکبری‌جور با اشاره به این خوشبختانه در سطح کلان سیاستگذاری لازم برای ورود به این عرصه‌ها با توجه فراوانی رشته‌های مرتبط با آی تی در دانشگاه‌ها فراهم است گفت: درواقع این فرصتها و یا توسعه صنعت مخابرات در کشور خود زیرساختهای تاثیرگذار در بهره مندی از این بستر است.
وی،افزود: با توجه فراهم بودن این زیرساخت‌ها این هنر مسئولان استانی است که چگونه ازاین فرصتها و زیرساخت‌ها با حمایت بیشتر(همچون توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره )در همدان استفاده کنند.
این‌کارشناس‌اقتصاد بین‌الملل شرایط کشور در عرصه اقتصاد دیجیتال را مطلوب‌اعلام کرد وگفت:خوشبختانه ایران دراین عرصه جزکشورها پیش‌رو است البته همواره مسیر برای بهبود شرایط و ارتقاء جایگاه همچنان وجود دارد.

شناسه خبر 64975