شناسه خبر:64973
1401/10/24 10:39:00
سپهرغرب در گفت‌وگو با 3 بانوی سرآمد همدانی مطرح کرد؛

مادری تلفیقی از اراده، توانایی و عاطفه

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: سپهرغرب در گفت‌و‌گو با سه بانوی نخبه و فرهیخته ضمن معرفی توانمندی این بانوان، گفت: مادری در کنار فعالیت اجتماعی نیازمند توانایی، اراده و عاطفه است.

سلام بانو. برای موفقیت آماده‌ای؟ وقتی صحبت از زنان موفق می‌شود، آن‌ها در رشته و شغل‌های مختلف در اطراف ما هستند!
موفقیت دقیقاً همچون زیبایی، امری نسبی است حال آنکه ما هر روز با مادران، کارفرمایان، کارآفرینان، ورزشکاران، هنرمندان و مهندسان موفق زن بسیاری روبه‌رو می‌شویم که هرکدام بیانگر جایگاه یک زن موفق در حوزه فعالیت خودشان هستند و چه روزی بهتر برای جشن گرفتن جایگاه این زنان در روز میلاد حضرت فاطمه (س) و گفت‌وگو با تعدادی از این زنان موفق در استانی همچون همدان.
زهرا کمری دانش‌آموخته دکتری شهرسازی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری همدان از سال 1383 تاکنون است
وی با بیان اینکه متولد اوایل دهه 50 است، گفت: به نظر من در دوره‌ای که در آن زیست کردیم فعالیت زنان در حوزه اشتغال و فضای اجتماعی با دشواری بسیار همراه بود.
وی با اشاره به اینکه درس خواندن بانوان در خانواده تا چند دهه پیش بسیار سخت بود و به نوعی تابو شکستن به‌حساب می‌آمد زیرا اعتقاد و عرف جامعه این بود که دختران باید زود ازداوج کنند، گفت: مشکلاتی که برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی داشتم به هیچ عنوان با شرایط فعلی دختران امروز قابل قیاس نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه من در دهه 70 در دانشگاه تهران در رشته شهرسازی با مشقت و دشواری زیادی درس خوانده و جزو نخسین بانوانی بودم که در یک کلاس 9 نفره به همراه همکلاسی‌های آقا درس خوانده‌ام گفت: در نظر بگیرید در آن سال‌ها در دانشگاه‌های همدان رشته شهرسازی وجود نداشت و تحصیل در این رشته جز آمال و آرزوها بود، من با تلاش بسیار پس از اخذ دیپلم موفق شدم در دانشگاه تهران پذیرفته شوم.
کمری ادامه داد: بنا به شرایط خانوادگی سال‌ها مجبور بودم در هفته چند روز را باوجود دشواری فراوان، رفت و آمد کنم اما این دشواری‌ها مرا از ادامه فعالیت و انگیزه‌ام باز نداشت بلکه بعد از مقطع کارشناسی تحصیلاتم را تا مقطع دکتری ادامه دادم.
وی با اشاره به اینکه رشته شهرسازی جزو رشته‌های پرمشغله است گفت: به اعتقاد من خداوند وظایف کاملی را برای زن در بستر خانواده به‌عنوان قلب تپنده آن تعریف کرده و فعالیت و اشتغال او کار مضاعفی است؛ بنابراین انتظار می‌رود با توجه به ساختار خانه و خانواده در ایران اسلامی از زنان شاغل حمایت‌ لازم به‌عمل آید مثلاً سن بازنشستگی آن‌ها را کاهش داده و یا آنکه امکان بازنشستگی با تعداد سال کمتر نسبت به مردان را برایشان فراهم کنند.
  زندگی شوخی نیست
این استاد شهرسازی با تأکید بر اینکه زندگی خانوادگی شوخی نیست و نمی‌توان به‌راحتی به تعهدات و وظایفی که در کانون خانواده پذیرفته‌ای بی‌اعتنا باشی اظهار کرد: مگر می‌شود مادر بود اما غذا و رسیدگی به همسر و فرزند نداشت؟ اینکه یک زن بتواند علاوه بر مادر و همسر خوب بودن، در هر شغل دیگری فرد مؤثری باشد، قابل تقدیر است.
کمری با تأکید بر اینکه سختی‌های کار بانوان فعال اجتماعی مضاعف است اذعان کرد: تربیت فرزند و تدبیر امور منزل در کنار اشتغال بیرونی، از دشواری‌های زنان فعال در عرصه اجتماعی است.
نفیسه اثنی‌عشری دیگر بانوی موفق همدانی، استادیار گرافیک دانشکده هنر و معماری و دارای دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است.
وی عنوان کرد: در خصوص چگونگی انطباق فعالیت‌های اجتماعی با مسئولیت‌های زندگی باید بگویم به لطف خدواند متعال خوشبختانه در این بخش تاکنون با مشکلی برخورد نکردم.
وی با اشاره به داشتن یک پسر 19 ساله، ابراز کرد: اگر صادقانه بخواهم بگویم به نظر من بانوانی که همراه با مسئولیت خانوادگی در بیرون از منزل نیز کار می‌کنند با مدیریت زمان، به‌درستی از وقت‌شان بهره می‌برند؛ بنابراین وقتی فردی از وقت خود به نحوه احسن استفاده کند، قدر لحظه لحظه خود را دانسته و به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند، البته ممکن است در برخی مواقع لازم باشد که از زمان تفریح و فراغت نیز کاسته شود.
  بین فعالیت اجتماعی و مادری تضادی وجود ندارد
این بانوی طراح و گرافیست با بیان اینکه داشتن این دیدگاه آسان نیست اما بین فعالیت اجتماعی زنان و مسئولیت خانوادگی آن‌ها تضادی وجود ندارد، تشریح کرد: رمز موفقیت بانوان در این حوزه را می‌توان داشتن برنامه‌ریزی دقیق دانست.
اثنی‌عشری با اشاره به اینکه استفاده بهینه از زمان در این فضا می‌تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: من برای فعالیت اجتماعی زنان هیچ مانع و تضادی را به لحاظ جنسیتی احساس نکرده‌ام بلکه فضا برای رشد و بالندگی زنان جامعه منوط به داشتن برنامه‌ریزی فراهم است.
وی با اشاره به کسب عناوینی چون دانشجوی نمونه در سطح ملی و در مقاطع تحصیلی مختلف خود، اظهار کرد: مسئله این است که چگونه با چالش‌های زندگی برخورد کنیم زیرا من با سختی و دشواری‌ها کنار آمده و انجام کارها را بر خود سخت نگرفتم.
وی با بیان اینکه زندگی فراز و فرودهای بسیاری دارد و نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد گفت: باید از این فراز و فرود‌ها به‌عنوان مشیت الهی درس گرفت و برای نیل به اهدف بزرگ استفاده کرد.
دیگر مادر جوان همدانی موفق در فعالیت‌های اجتماعی و زندگی شخصی، 36 سال دارد و صاحب پنج فرزند است.
سمیرا طاهری عنوان کرد: مهندس کامپیوتر است و تألیف کتاب، ثبت اختراع و حفظ قرآن نیز از دیگر فعالیت‌های اجتماعی اوست.
وی با اشاره به اینکه قبل از به دنیا آمدن فرزندانم وقت آزاد بیشتری داشتم و در گرایش‌های مختلف رشته کامپیوتر تدریس می‌کردم گفت: چند سال پیش در چندین رشته فنی و حرفه‌ای مدرک مربیگری گرفتم حتی مدتی هم تدریس می‌کردم اما بعد از ازدواج، ترجیح دادم به جای شغل‌های اداری، در کنار تربیت و آموزش بچه‌ها، به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و به معنای واقعی، «مادری» مشغول باشم.
این مهندس کامپیوتر با اشاره به بخشی از فعالیت‌های اجتماعی خود ابراز کرد: با آستان قدس رضوی در طرح شمیم رضوی (طرح مادران زیر 40 سال دارای سه فرزند بیشتر) همکاری دارم و به‌نوعی افتخار خادمی آن حضرت نیز از طریق این طرح شامل حال من شده است.
طاهری با اشاره به اینکه طی این سال‌ها در عرصه‌های فناوری و علمی نیز دستی بر آتش داشته و به همراه همسر یک صندلی ارگونومیک قابل تنظیم در جهت‌ها و زوایای مختلف به‌منظور حمایت و کاهش فشار روی زانوها در زمان نشستن، اختراع کردیم که خوشبختانه مراحل ثبت آن با موافقیت طی شد گفت: البته چندین طرح دیگر نیز داریم که در مرحله ثبت هستند و به پیگیری‌های اداری نیاز دارند. در شرایط فعلی بنا به مشغله خانوادگی و نیز فرایند بروکراسی این کار را به زمانی دیگری موکول کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها در زمینه هوش مصنوعی و محیط زیستی است اظهار کرد: علاوه بر این در زمینه حفظ قرآن نیز ورود کرده و اکنون حافظ پنج جز هستم، هرچند مدتی فاصله افتاد اما دو سه ماهی است که دوباره شروع به حفظ کرده‌ام.
وی با اشاره به سن و سال فرزندان خود گفت: حسین، عباس، فاطمه، زهرا و ریحانه پنج فرزندم هستند که در حال حاضر تمام وقت من را پر کرده و زندگی‌ام را شیرین‌تر کرده‌اند.
این مادر موفق ضمن بیان اینکه حسین، عباس و فاطمه به ترتیب کلاس چهارم، سوم و اول و زهرا و ریحانه هم چهار و نیم ساله و سه ساله هستند در پاسخ به این سؤال که آیا مادر دارای پنج فرزند با چالش‌ها و سختی‌هایی روبه‌رو است؟ تشریح کرد: مسئله این است که در تربیت فرزندان باید شرایط را باتوجه به نیازهای آن‌ها در خانه مهیا کرد بنابراین در حال حاضر در خانه ما تجملاتی را نمی‌توان یافت، بیشتر خانه ما شبیه به مهدکودک و مدرسه است تا بچه‌ها از آزادی عمل برخوردار باشند.
طاهری افزود: از طرفی طبق یافته روان‌شناسی و به گفته رهبری در خانواده لازم نیست همه فرزندان را تک به تک تربیت کرد بلکه آن‌ها در کنار یکدیگر پرورش می‌یابند؛ اگر در بدو امر پایه را درست بنا نهاده باشیم ادامه راه نیز درست طی خواهد شد.
   پشت هر زن موفق همسری همراه و مسئولیت‌پذیر حضور دارد
وی با اشاره به اینکه من معتقدم همانطور که پشت هر مرد موفقی یک زن موفق وجود دارد، پشت هر زن موفق نیز یک همسر مهربان و مسئولیت‌پذیر هست که با او همراه می‌شود افزود: معتقدم خداوند بانوان را خیلی دوست دارد چراکه در بدو امر بهشت زیرپای مادران است و به آن‌ها فرصت می‌دهد خلیفه‌الله را تربیت کنند و وظیفه تربیت جانشین خدا در روی زمین را بر عهده آن‌ها گذاشته، بنابراین وقتی این دید را به تربیت فرزندان داشته باشیم و جایگاه مادری را با این نگاه بشناسیم تمام سختی‌ها در این راه آسان خواهد شد.
وی پاسخ به اینکه آیا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه داشتن فرزند بر مشکلات خانواده نمی‌افزاید؟ گفت: طی این سال‌ها به عینه دیده‌ام که خدا به حرمت بچه‌ها نعمت‌های فراوانی به ما داده و درهای بزرگی را به رویمان گشوده؛ اگر به خدا اعتماد کنیم می‌توانیم از سد مشکلات مالی بگذریم و آن‌ها را راحت‌تر حل کنیم.
این بانوی موفق همدانی در خصوص چرایی داشتن پنج فرزند گفت: همسرم در یک خانواده کم‌جمعیت بزرگ شده و همواره این غبطه را می‌خورد که چرا من خواهر و برادران بیشتری ندارم حال آنکه من در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمده و از موهبت خواهر و برادر بیشتری برخوردار بودم، تصمیم گرفتیم که تعداد فرزندان بیشتری داشته باشیم و از طرفی از سال 94 رهبری هشدارهای جمعیتی را گوشزد می‌کرد ما هم تصمیم خود را گرفته و پدر و مادر پنج فرزند شدیم.
طاهری در پایان از زحمات بی‌دریغ و همراهی مادرش در تربیت فرزندانش قدردانی کرد و گفت: طی این سال‌ها او همواره همراه من بوده و سختی‌های بسیاری را متحمل شده بنابراین از او بی‌نهایت سپاسگزار بوده و قدردان زحماتش هستم.

شناسه خبر 64973