شناسه خبر:64958
1401/10/24 10:19:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان از ثبت چهار اثر ناملموس همدان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان، محسن معصوم‌علیزاده اظهار کرد: در زمینه آثار ناملموس ازجمله سوغات و غذاهای محلی، همدان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که به‌تازگی هم چهار پرونده آن ثبت ملی شده است.
وی با بیان اینکه چهار پرونده میراث ناملموس همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، بیان کرد: قالی چارچنگ روستاهای کسب و ننج ملایر، فن تهیه آش ماسوا در علی‌آباد دمق ملایر، بازی دست چاله در روستای وندرآباد اسدآباد و حلوای مغزی اشترمل در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: آثار ملموس و ناملموس هرکدام در هویت و فرهنگ یک شهر اثرگذار بوده و ضرورت حفظ و ماندگاری این آثار، ایجاب می‌کند به ثبت ملی برسند.
وی با تأکید بر ضرورت حفاظت از میراث فرهنگی معنوی و ناملموس، عنوان کرد: آش ماسوا و حلوای مغزی از سوغاتی‌ها و غذاهای سنتی استان همدان است که طی چندروز گذشته به فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور اضافه شد.
معصوم‌علیزاده سنت‌های شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آیین‌ها و جشن‌ها، خوراک و پوشاک را جزئی از میراث فرهنگی ناملموس معرفی کرد و گفت: میراث فرهنگی ناملموس ذخایر فرهنگی و بخش مهمی از اصالت و هویت مردم مناطق مختلف هستند که نسل به نسل منتقل شده و ثبت این میراث ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

شناسه خبر 64958