شناسه خبر:64914
1401/10/21 09:42:14

سپهرغرب، گروه خبر: معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه گفت: بازار تاریخی با پایه تراشی، نوسازی و اقداماتی که در آن صورت گرفته در حال نابودی است.

محسن مددی روز گذشته در جلسه هم‌اندیشی احیای بناهای تاریخی ساوه، اظهار کرد: تاکنون جلسات زیادی در زمینه احیای بناهای تاریخی شهر برگزار شده اما خروجی این جلسات وارد مرحله عمل نشده است.
وی ادامه داد: در مرمت بناهای تاریخی شهر هر کجا شهرداری ورود پیدا کرده کار به نتیجه رسیده مانند بازار چهارسوق و سقف بازار آهنگران، اما جایی که شهرداری ورود پیدا نکرده کار رها شده است.
معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه ادامه داد: امیدواریم این جلسه تلنگری باشد تا به فریاد قدمت، پیشینه، هویت و شناسنامه شهر برسیم و صرفاً جلسات بیهوده برگزار نکنیم.
مددی اظهار کرد: یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته به اداره میراث فرهنگی کی قرار است به دست ساوه برسد؟ بازار تاریخی هم‌اینک با پایه تراشی، نوسازی و اقداماتی که در آن صورت گرفته در حال نابودی است.
وی افزود: شهرداری ساوه چندین‌بار برای بازسازی کانال بازار اعلام آمادگی کرده اما دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه همکاری لازم را نداشته‌اند و الان هم آماده هرگونه همکاری جهت نجات بافت تاریخی ساوه هستیم.
سعید کریمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: ثبت ملی برخی املاک به معضلی در شهر تبدیل شده چون حقوق مالکانه فرد را زیر سؤال می‌برد و این در حالی است که اداره میراث فرهنگی هیچ اقدامی در جهت حفظ، نگهداری و تملک آن انجام نمی‌دهند.
محسن فیاضی عضو شورای اسلامی شهر ساوه نیز ضمن تقدیر از حفظ و مرمت بناهای تاریخی در ساوه گفت: هم‌اینک دست میراث فرهنگی ساوه به لحاظ نیرو و امکانات خالی است و از مسئولان استان می‌خواهیم که این شهر تاریخی را در این زمینه حمایت کنید.
وی ادامه داد: ما فقط شورای شهرداری نیستیم بلکه شورای شهر هستیم و هم‌اینک وضعیت حمام میدان انقلاب بسیار نامناسب است و با وجود ثبت ملی به معضلی در مرکز شهر تبدیل شده و آب‌انبار کبری خان نیز در حال تخریب است.
کبری طاهری عضو شورای شهر ساوه اظهارکرد: در حال حاضر خانه‌های دارای ارزش تاریخی در ساوه حدود 17 مورد است که در مقایسه با شهرهایی مانند کاشان رقم ناچیزی است اما کاشان با وجود داشتن چندین برابر خانه‌های تاریخی ساوه اقدام به بازسازی کرده و در این زمینه موفق عمل کرده است.
وی افزود: وجود مسجد جامع، بازار، حمام تاریخی و... ویژگی‌های شهر ایرانی اسلامی در ساوه است و ما به‌شدت مخالف هرگونه تخریب این آثار به هر شکل هستیم و در مقابل آن می‌ایستیم.
یدالله مظهر عضو شورای اسلامی شهر ساوه نیز ضمن تقدیر از اداره میراث فرهنگی جهت برگزاری جشنواره انار در مسجد جامع، خواستار انسجام و همکاری بیشتر برای رفع مشکل مرمت بناهای تاریخی ساوه شد و گفت: انداختن توپ در زمین دیگری موجب آسیب به بنای ارزشمند تاریخی شهر می‌شود و دودش به چشم مردم می‌رود.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر ساوه نیز ابراز کرد: با توجه به کمبود نیرو و امکانات، اقدامات خوبی در میراث فرهنگی ساوه صورت گرفته اما علیرغم همه پتانسیل و ظرفیت‌ها امروز در نقطه قرار دادیم که هیچ کاری انجام نشده است.
احمد حاج امینی ادامه داد: در سفر به دیگر شهرهای کشور و مشاهده کارها و اقدامات در زمینه نگهداری خانه‌های تاریخی متوجه می‌شویم که چقدر در این زمینه عقب هستیم.
وی تصریح کرد: در سال‌های دور گذشته بودجه‌هایی که می‌باید جذب می‌شد متأسفانه جذب نشده در حالی که شهری مانند کاشان در سال 71 رقم یک میلیارد تومان برای یک خانه تاریخی جذب کرده است و در مقاطع مختلف قول‌هایی از سوی مسئولان استانی و کشور داده شده اما عملی نشده است و ما همواره در این زمینه باید پاسخگوی مردم باشیم.
حجت‌الاسلام سید حسین سامعی رئیس تبلیغات اسلامی نیز گفت: اینجا استان اراک نیست بلکه استان مرکزی است و باید به تمامی شهرهای استان بر اساس جمعیت و ظرفیت‌ها توجه شود و تعادل در توزیع اعتبارات و نیرو باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ساوه نیز گفت: مرمت‌های صورت گرفته در بناهای تاریخی ساوه با توجه به بودجه و اعتبارات مقطعی است چون ما بودجه بازسازی کامل یک بنا را نداریم.
رضا ایاز ادامه داد: تاکنون با کمک و مشارکت بخش خصوصی مرمت‌هایی صورت گرفته است و تسهیلاتی از محل گردشگری و صنایع دستی به متقاضیان واگذار شده و در حال واگذاری است.
وی یادآور شد: امسال 3 میلیارد و 300 میلیون اعتبار شهرستانی بصورت اوراق مشارکت(غیرنقدی) به اداره میراث فرهنگی ساوه اختصاص یافته اما این اعتبار تاکنون محقق نشده است.
حجت‌الاسلام عطاالهی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه بناهای تاریخی نشانه هویت یک موقوفه است و نظر ما بر حفظ و احیای موقوفات می‌باشد.
وی تصریح کرد: حمام میدان انقلاب حدود 400 متر بنا دارد که دو دانگ آن در مالکیت اوقاف و چهار دانگ برای وارث است و آمادگی لازم را برای مشارکت و مرمت این حمام و آب‌انبار عبدل‌آباد را داریم.
در پایان این جلسه مقرر شد جهت مرمت آب‌انبار عبدل‌آباد، 50 درصد هزینه توسط میراث فرهنگی و 50 درصد توسط اداره میراث تأمین شود با مشارکت آقای امیر حسینی به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای رفع خطر از آب‌انبار عبدل‌آباد اقدام شود.
همچنین وضعیت مالکیت حمام تاریخی میدان انقلاب برای جذب سرمایه‌گذار با مشارکت میراث فرهنگی اوقاف در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

شناسه خبر 64914