شناسه خبر:64859
1401/10/20 11:11:09

«شهر هوشمند» و «پایداری» دو اصطلاح با ارتباط بسیار نزدیک به یکدیگر محسوب می‌شود و در واقع، طراحی شهرهای هوشمند مستلزم پیاده‌سازی پروژه‌های دوستدار محیط زیست است که کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می‌بخشد.

در شهرهای هوشمند از اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی برای جمع‌آوری داده‌ها، بهینه‌سازی فعالیت‌ها و بهبود مدیریت شهری بهره گرفته می‌شود که به‌دنبال آن، مدیران می‌توانند در واکنش به مشکلات مختلف واکنش‌هایی اثربخش‌تر ارائه دهند. برنامه‌ریزان در شهرهای هوشمند به روش‌های مختلف از بازیافت پسماندها گرفته تا کمپوست مواد زائد و بهبود وضعیت آب و فاضلاب شهری می‌توانند پایداری را برای شهرها به ارمغان بیاورند و از طریق ارتقای سلامت به بهبود کیفیت زندگی مردم نیز کمک کنند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای شهرهای هوشمند پرداخته می‌شود که در افزایش پایداری آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

**ذخیره انرژی

سیستم‌های روشنایی هوشمند خیابانی به کاهش انرژی مصرفی در شهرها کمک زیادی می‌کند زیرا عملکرد آن‌ها مستلزم صرف نیروی بسیار کمتری نسبت به سایر سیستم‌های روشنایی شهری است. علاوه بر این، لامپ‌های ال‌ای‌دی که در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از طول عمر بالاتری برخوردار است، ضمن این‌که تنظیم میزان روشنایی آن‌ها بسته به ساعات مختلف شبانه‌روز به طور خودکار انجام می‌شود. در واقع، وجود سیستم‌های روشنایی هوشمند در شهرها با حداقل مصرف انرژی، بیشترین امنیت را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

**کاهش آلودگی هوا

شهرهای هوشمند اغلب با تمرکز بر گسترش پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری طراحی می‌شود که به دنبال آن، کارآمدی حمل‌ونقل به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و در نتیجه، آلودگی هوا در آن‌ها به حداقل می‌رسد.

**بهبود کیفیت هوا

به‌کارگیری سنسورهای دیجیتالی کیفیت هوا در شهرهای هوشمند به تعیین میزان آلودگی در نقاط مختلف یک شهر کمک می‌کند و از این طریق، مدیران را به اعمال اقدامات ویژه در آن‌ها به منظور کاهش نرخ آلودگی سوق می‌دهد.

**جلوگیری از خرابی زیرساخت‌ها

سنسورهای هوشمند می‌تواند داده‌هایی را در زمینه تغییرات ایجاد شده در سازه‌ها و زیرساخت‌های شهری به مرکز پردازش ارسال کند و از این طریق، اطلاعات مربوط به خرابی‌های احتمالی را در اختیار مدیران قرار دهد. در نتیجه، مدیران به تجزیه و تحلیل وضعیت خواهند پرداخت و به سرعت اقداماتی برای حل مشکل اعمال خواهند کرد تا هزینه‌های ناشی از بحران‌های بزرگ‌تر را به حداقل برسانند.

**افزایش امنیت

امنیت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران در برنامه‌ریزی‌های شهری به‌حساب می‌آید که در شهرهای هوشمند از طریق نصب دوربین‌های دیجیتالی تا حد زیادی قابل تحقق است. این دوربین‌ها به کشف جرایم در فضاهای عمومی، آتش‌سوزی‌های احتمالی و میزان ترافیک در معابر کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند در بهبود امنیت شهرها سهیم شود.

**بهینه‌سازی جابه‌جایی

فناوری‌های هوشمند نقش مهمی در بهبود ترافیک خودرویی در شهرها ایفا می‌کند و به‌روزترین خدمات مربوط به داده‌های زمان واقعی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا آن‌ها را قادر به مسیریابی بهتر در معابر کند.

 

شناسه خبر 64859