شناسه خبر:64857
1401/10/20 11:05:22

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با تشریح نحوه پیگیرى شکایت مصرف‌کننده از خودروسازان، گفت: درحال حاضر تمام شکایات خودرویی از کردستان، کرمانشاه و ایلام در سازمان صمت بررسی و کمتر از یک هفته نتیجه به مراجعه‌کننده اطلاع‌رسانی می‌شود.

مرتضی بیدآبادی اظهار کرد: مصرف‌کنندگان درصورت هر نوع نارضایتی از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و شکایت کنند.

وی با بیان اینکه اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد می‌تواند به هیئت حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد مراجعه و مجدداً شکایت کند، افزود: هیئت حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رأی خود را صادر کند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تأکید کرد: درصورت بروز اختلاف بین طرفین موضوع ماده فوق، موضوع اختلافی حسب درخواست طرفین ابتدا در هیئت حل اختلاف مربوطه، متشکل از نماینده عرضه‌کننده خودرو،‌ کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری طرح و رأی لازم با اکثریت آرا صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درصورت اعتراض هریک از طرفین به رأی صادره خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری است، خاطرنشان کرد: دادگاه صالحه باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه انشاء رأی کند.

بیدآبادی یادآور شد: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال 86 در 11 ماده تصویب شده که ماده چهار عنوان می‌کند اگر نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر باقی باشد یا نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی باشد و با یک‌بار تعمیر رفع نشود یا خودرو بیش از 30 روز به‌دلیل تعمیرات غیر قابل استفاده بماند،‌ عرضه‌کننده باید خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده پس دهد.

وی با تأکید بر اینکه با اقدامات به‌هنگام وزارت صمت و تأکید وزیر شرکت‌های بزرگ خودرویی و واردکننده خودرو تعهدات خود را به‌روز کردند، متذکر شد: از همین رو بسیاری از شکایات منجر به گرفتن رضایت مردم و خریداران شد.

معاون بازرسی سازمان صمت همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر تمام شکایات خودرویی از استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام در سازمان صمت همدان بررسی و کمتر از یک هفته نتایج به مراجعه‌کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: مردم در جریان نحوه پیگیرى شکایت مصرف‌کننده از خودروسازان در استان همدان باشند.

شناسه خبر 64857