شناسه خبر:64810
1401/10/19 09:33:25

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرمانشاه، بارش‌های خوب چندوقت اخیر هم به داد تالاب هشیلان و سراب نیلوفر نرسید و هردو همچنان خشک هستند.

محمدحسین فلاحتی با اشاره به بارش‌هایی که طی چندوقت اخیر داشتیم، گفت: این بارش‌ها موجب ورود آب به تالاب هشیلان و سراب نیلوفر نشده، زیرا به‌دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی آنقدر سطح منابع آب زیرزمینی در این مناطق پایین است که به این زودی سطح آب بالا نخواهد آمد.
وی وضعیت هشیلان و سراب نیلوفر را متفاوت از سایر منابع آبی دیگر کرمانشاه ازجمله چشمه تاق‌بستان که اخیراً پُرآب شده دانست و عنوان کرد: ساختار هشیلان و سراب نیلوفر به‌گونه‌ای است که دیرتر نسبت به بارندگی‌ها واکنش نشان می‌دهند.
فلاحتی بارش مؤثر برف را برای تغذیه آبخوان‌هایی که منشأ چشمه‌های هشیلان و سراب نیلوفر هستند، ضروری دانست و گفت: تاکنون بارش برف چندانی در کرمانشاه رخ نداده است.
رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرمانشاه افزود: چنانچه مطابق با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته وضعیت بارش‌ها در زمستان مناسب باشد، می‌توان امیدوار بود که ظرف یک ماه آینده آب وارد هشیلان و سراب نیلوفر شود.
فلاحتی از توقف آب‌رسانی سیار به هشیلان نیز یاد کرد و ادامه داد: در بستر هشیلان چاله‌های دارای آب مختصری وجود دارد که می‌تواند حیات زیستمندان را حفظ کند.
وی اشاره‌ای هم به وضعیت رودخانه‌های کرمانشاه داشت که تأثیر چندانی از بارش‌ها نپذیرفته‌اند و افزود: از یک‌سو بارش‌ها آنقدر قابل توجه نبوده که روان‌آبی به سمت رودخانه‌ها داشته باشد و از سوی دیگر بستر خاک آنقدر خشک است که بخش قابل توجهی از آب باران را جذب کرده و از همین رو آب چندانی به سمت رودخانه‌ها نمی‌رود.
مردادماه امسال بود که تالاب هشیلان به‌دلیل کم‌بارشی‌ها به‌طور کامل خشک شد و سراب نیلوفر نیز در فاصله کوتاهی بعد از آن خالی از آب شد و این خشکی همچنان ادامه دارد.

شناسه خبر 64810