شناسه خبر:64746
1401/10/18 09:38:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: سرشماری زمستانه از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در منابع آبی استان آغاز شد.

اقبال حمیدی روز شنبه اظهار کرد: با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی از عرض‌های شمالی که هوای سردتری دارند بطرف عرض‌های جنوبی که دمای هوا گرمتر است آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی براساس زمان‌بندی از دهه دوم دی ماه سال جاری در استان آغاز و تا 11 بهمن ادامه دارد، افزود: این سرشماری در منابع آبی و سدهای استان به‌ویژه در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان توسط کارشناسان این اداره‌کل، محیط‌بانان و تعدادی از پرنده‌شناسان متخصص انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به‌منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.
حمیدی یادآور شد: دریاچه زریبار به‌دلیل برخورداری از شرایط زیستی مناسب، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است.
وی اظهار کرد: در سرشماری سال گذشته تالاب بین‌المللی زریباربا هفت هزار و 479 قطعه پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی و بیشترین تنوع پرنده در استان بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه تجهیزات مورد استفاده در سرشماری پرندگان شامل دوربین چشمی، تلسکوپ، دوربین فیلمبرداری و قایق موتوری است، اضافه کرد: در مجموع سال 1400 افزون بر 14 هزار قطعه پرنده در کل منابع آبی استان سرشماری شد.
کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و دو اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربه‌فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

شناسه خبر 64746