شناسه خبر:64669
1401/10/17 09:19:08
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

پرونده ثبت جهانی «تاق‌بستان» تا پایان سال تدوین می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت جهانی «تاق‌بستان» و همچنین «اسب کرد» به‌صورت بین‌المللی تا پایان امسال خبر داد.

محمدرضا سهیلی 15 دی‌ماه در نشستی خبری که به‌مناسبت نودویکمین سالگرد ثبت ملی تاق‌بستان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر کرمانشاه در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری می‌تواند اولویت نخست توسعه استان باشد، اما این امر مستلزم آن است که سایر دستگاه‌های اجرایی هم در کنار ما قرار گیرند.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما رسیدن به اشتغال مناسب در حوزه گردشگری است و در این راه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که ثبت جهانی تاق‌بستان و اسب کرد ازجمله آن‌ها هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه قدم‌های مهمی برای ثبت جهانی تاق‌بستان برداشته شده، گفت: از آنجایی که هر کشوری سالانه فرصت ثبت یک اثر جهانی را دارد، بنابراین نیاز است که ثبت جهانی تاق‌بستان را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرده و از طرفی برای ثبت جهانی آن روش درستی را انتخاب کنیم.
وی تصریح کرد: در این راستا ثبت جهانی تاق‌بستان را از معبد آناهیتا در کنگاور تا مجموعه شهرهای مدائن در کشور عراق به‌صورت یک پرونده مشترک بین‌المللی پیگیری می‌کنیم و هماهنگی‌های اولیه هم با کشور عراق برای ثبت جهانی این محور با محوریت تاق‌بستان صورت گرفته است.
سهیلی درخصوص مانعی به‌نام تله‌کابین پیش روی ثبت جهانی تاق‌بستان هم گفت: یک تیم کارشناسی را تشکیل داده‌ایم که در این رابطه کار کارشناسی انجام دهند که آیا احداث تله‌کابین در موقعیت فعلی آن مانعی برای ثبت جهانی تاق‌بستان خواهد بود یا خیر. البته اولویت اصلی ما ثبت جهانی تاق‌بستان خواهد بود، چراکه موضوعی که گردشگران خارجی را به کرمانشاه خواهد کشاند، ثبت جهانی تاق‌بستان است و نه تله‌کابین.
وی در ادامه با بیان اینکه برای اسب کرد هم دنبال ثبت جهانی آن به‌صورت بین‌المللی هستیم، یادآور شد: مجموعه این اقدامات در این راستا صورت گرفته تا بتوانیم تاق‌بستان و اسب کرد را خارج از سهمیه ثبت جهانی کشورمان برای سال آینده به یونسکو بفرستیم.
به گفته این مقام مسئول اسب کرد 19 دی‌ماه امسال با عنوان «ثبت ملی آیین‌های سنتی اسب کرد» به ثبت ملی خواهد رسید و پرونده ثبت جهانی آن نیز تا پایان امسال تدوین خواهد شد.
وی ادامه داد: اوایل اسفندماه هم جشنواره بین‌المللی اسب کرد را برگزار خواهیم کرد تا آن را بیشتر معرفی کنیم‌.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به افزایش میزان اعتبارات حوزه گردشگری استان اشاره کرد و افزود: رویکرد ما نسبت به حوزه گردشگری، اشتغال‌زایی است و برای تحقق این هدف باید اعتبارات کافی را در اختیار داشته باشیم، اما کل اعتبارات ملی و استانی ما در سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان بود که با مذاکرات و رایزنی‌های انجام‌شده این رقم 10 برابر شد و از طرفی اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به استان هم که حدود 130 میلیارد تومان بود را با رایزنی به 200 میلیارد تومان افزایش دادیم.
وی تأکید کرد: هرچند که این اعتبارات افزایش قابل توجهی پیدا کرده، اما هنوز کافی نیست و نمی‌توان کارهای بزرگی را انجام داد؛ بنابراین لازم است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.
سهیلی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان طی سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان بوده، اعلام کرد: امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در پروژه‌های گردشگری استان خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بیستون نخستین سایت جهانی کشور است که بخش خصوصی برای ایجاد پروژه‌های زیرساختی گردشگری در آن پای کار آمده، گفت: بخش خصوصی درنظر دارد برای تبدیل این سایت جهانی به مجتمع گردشگری حدود 100 میلیارد تومان اعتبار هزینه کند که با این اقدام شاهد مانایی بیشتر گردشگران در این مجموعه خواهیم داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اضافه کرد: در منطقه حفاظت‌شده بیستون به‌ویژه در چالابه برای 120 هکتار از این منطقه سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای کار آمده که خوشبختانه محیط‌زیست استان هم همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته است.
این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: برای سال 1402 شاهد تحولات مهم و بزرگی در دو مجموعه بیستون و تاق‌بستان باشیم.
وی در ادامه سد داریان را از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان اعلام کرد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای کار آمده و در این رابطه توضیح داد: قرار است نخستین پُل معلق روی آب خاورمیانه توسط بخش خصوصی بر رودخانه داریان احداث شود.

شناسه خبر 64669